AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Jeg er ufør og får utbetalt 19 000 i mnd. Leier en leilighet med alt inkludert for 7500 kr i mnd. Jeg stortrives ikke her jeg bor nå, mye fordi jeg leier av familie som følger meg på meg som hauk. Men det er en kjempe fin leilighet, og en stor trygghet for meg at jeg kan bli boende så lenge jeg vil! For det er ikke lett å være ufør på utleie markedet… Typen min får utbetalt 30 000 i mnd. Han leier et ettroms for 7000 kr i mnd. Strøm kommer i tillegg, men er ikke mye da det er fellesvarme i bygget. Vi har snakket om fremtiden sammen, og luftet tanker om å flytte sammen. Vi trives ikke hos han, fordi det er alt for lite for 2. Vi trives ikke hos meg, fordi familien følger med på oss som hauker, og særlig jeg syntes det er slitsomt. Han vurderer flytte til en ny leilighet, fordi han er jo over 30 år og det er jo på tide med et mer hjem. Ikke leve som en student 🙈 Men han ønsker også dette fordi han vil at jeg skal trives hos han. Han ser på leiligheter opp mot 10 000 i mnd. Vi bor ganske langt i fra hverandre, så om jeg skal være mye hos han, så er det naturlig at det blir en stund. Jeg har nettverket mitt her jeg bor nå, og jeg vil være helt sikker på at jeg trives i området hans og at vi kan være sammen over tid, før jeg sier opp min leilighet. For går det skeis, så står jeg med vanskeligheter med å skaffe et nytt sted å bo. Han mener jeg skal betale 1-2000 kr til han i mnd, om han flytter. Jeg sier at han heller skal flytte uavhengig av meg, om det er det han vil, og han må ha råd til å kunne bo der uansett om vi ikke fungerer sammen. Han sier seg enig, men mener fortsatt at jeg skal spurte inn et par tusenlapper… hva mener dere? Om det er snakk om slitasje ift depositum, vil jeg heller spytte inn en sum som kan evt dekke det. Men jeg må si at jeg også føler det blir litt sært 🙈 Jeg skal selvfølgelig betale for min egen mat. Men greia er jo at jeg fortsatt vil betale fullt på min andre leilighet, for jeg tørr ikke å si opp den før jeg er helt sikker Anonymkode: 6a343...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Og om det skulle handlet om strøm, så er jo ikke det så mye som 2 k i mnd det heller…. Ja strømmen er dyr i det siste, men det koster ikke 4000 kr i mnd for strøm på de leilighetene han har sett på ts Anonymkode: 6a343...3eb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 Så lenge dere er særboere så bør han betale for sin egen leilighet. Blir dere samboere deler dere selvsagt. Forbruk som mat og strøm kan dere bli enige om. Anonymkode: 31759...7f6 13
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 Hva med å dele leie kostnadene for de to leilighetene til sammen, slik at dere betaler like mye? regner med at du kommer til å bo hos han i lengre perioder enn han hos deg😊 Anonymkode: 8763d...a2f 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Ville heller spart de tusenlappene han vil du skal betale for hans leilighet. Han trenger jo ikke å leie seg leilighet for 10.000 kr i mnd om det blir for dyrt for han. Anonymkode: 572ca...5e8 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 Jeg antar han mener du skal betale litt fordi du skal være der litt? Jeg synes ikke det er urimelig at du er med på å betale en liten sum hvis du også skal være der. Anonymkode: ed845...90d 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 Si at ekte ryper ikke betaler for typers hjem! Anonymkode: e3c24...f52 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 Så lenge du betaler for din egen leilighet har du jo ikke flyttet sammen med han, da er du på besøk og spleiser på maten samt bidrar litt til forbruksutgifter som strøm. Så håper jeg at du liker deg så godt på plassen han vil bo at du synes det er greit å flytte sammen. Vær litt ekstra oppmerksom på om du finner deg til rette sosialt før du sier opp leiligheten din. Det er vanskelig å være uten/skaffe nytt nettverk når man er ufør. Anonymkode: 37a01...a7e 6
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 Det er ikke vanlig å betale for å være på besøk hos kjæresten sin. Herregud. Anonymkode: 94b90...c94 12 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 Det er en forskjell på at du er på besøk, og om du bor der. Selvsagt. Dagen du har egne skuffer i hans kommode, bruker hans vaskemaskin, har mer enn en tannbørste og litt der, så blir det noe annet. Selvsagt i tillegg til at du sover der på fast basis (mer enn en natt i ny og ne) - DA er det på sin plass å spytte inn litt i leie. Hvorfor du legger ut om både din og hans inntekt forstår jeg ikke. Det har ikke noe å si, det som har noe å si er om du bor i leiligheten hans eller bare er på besøk innimellom (og for hans del i din leilighet, selvsagt). Anonymkode: 6189b...f8d 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Vit at du går ned i inntekt når du blir samboer… Anonymkode: fdc16...49e 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vit at du går ned i inntekt når du blir samboer… Anonymkode: fdc16...49e Jeg trodde det bare var de med ung ufør…? Hvor mye ca blir det for meg? 😕 ts Anonymkode: 6a343...3eb
ajarRun Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en forskjell på at du er på besøk, og om du bor der. Selvsagt. Dagen du har egne skuffer i hans kommode, bruker hans vaskemaskin, har mer enn en tannbørste og litt der, så blir det noe annet. Selvsagt i tillegg til at du sover der på fast basis (mer enn en natt i ny og ne) - DA er det på sin plass å spytte inn litt i leie. Hvorfor du legger ut om både din og hans inntekt forstår jeg ikke. Det har ikke noe å si, det som har noe å si er om du bor i leiligheten hans eller bare er på besøk innimellom (og for hans del i din leilighet, selvsagt). Anonymkode: 6189b...f8d Har folk flere enn en tannbørst?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg trodde det bare var de med ung ufør…? Hvor mye ca blir det for meg? 😕 ts Anonymkode: 6a343...3eb Det gjelder for de med ung ufør eller minstesats. Anonymkode: 03838...08b
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke vanlig å betale for å være på besøk hos kjæresten sin. Herregud. Anonymkode: 94b90...c94 Tenkte det samme. Ikke en fyr jeg ville vært sammen med 😮
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vit at du går ned i inntekt når du blir samboer… Anonymkode: fdc16...49e Dette er bare vås. Ts har utbetalt mer enn minstesats på ufør og har derfor ikke tillegget for enslig ufør som man mister som samboer. Skattemessige forhold er veldig individuelt og det aner du ikke noe om i ts sitt tilfelle. Anonymkode: dbfe2...b93
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 Jeg bor ikke sammen med min kjæreste av praktiske årsaker. Men jeg er desidert mest hos ham. Gjerne en uke i slengen. Han har aldri nevnt at jeg skal betale noe. Når jeg er der er det stort sett jeg som handler inn middager feks. Har en kommode som er min med klær og litt diverse. Det koster jo ikke ham så mye mer at jeg er der, annet enn ekstra strøm og det går sikkert opp i opp med det jeg handler inn. Anonymkode: 90cb0...cac 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er bare vås. Ts har utbetalt mer enn minstesats på ufør og har derfor ikke tillegget for enslig ufør som man mister som samboer. Skattemessige forhold er veldig individuelt og det aner du ikke noe om i ts sitt tilfelle. Anonymkode: dbfe2...b93 Hun er ung ufør. De trekkes også 10%. Anonymkode: ed845...90d 1
Gjest ti10 Skrevet 20. april 2022 #19 Skrevet 20. april 2022 Synes det kommer an på hvor lenge det er meningen du skal være hos ham når du er der. I utgangspunktet synes jeg det bør holde at du deler på mat og forbruksartikler pluss en liten sum for strøm. Synes egentlig ikke du skal betale leie med mindre du kommer til å være der opp mot en måned av gangen, og det gjør du kanskje ikke uansett? Må innrømme at jeg synes det høres lite raust ut å kreve penger for å få kjæresten på besøk. Det er sånt man kan gjøre hvis det er snakk om et fjernere bekjentskap.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 Jeg forstår ham, men tenker samtidig at egentlig bør den nye leiligheten vente til dere faktisk er klare for å flytte sammen. Anonymkode: 66d28...90c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå