Gå til innhold

Skrive med tusj på cd...

Anbefalte innlegg

Gjest gjest gjestesen
Skrevet

Har alltid brukt vannfast tusj/sprit-tusj til å skrive oppå mine brente cd/dvd-plater. Har merket meg at det visstnok finnes spesielle tusjer beregnet på dette, såkalt cd-marker etc.

MEN, trenger man en slik? Vil en hvilken som helst annen tusj og sprit-tusj skade platene......???? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt tidligere at sprittusjene vil skade cdene over tid. At de etser eller noe. Husker ikke helt. Men det er en grunn til at det finnes egne tusjer til cder..

Kanskje noen andre som vet mer nøyaktig??

Gjest joykillr
Skrevet

Jeg har skrevet med "vanlig vannfast tusj" i alle år og enda ikke hatt noen problemer. Mistenker at de spesielle cd-tusjene kun selges for å tjene mer penger (men det vet jeg selvsagt ikke for sikkert).

Skrevet

På noen av de billigste platene kan rett og slett vanlige tusjer sette merker igjennom slik at det nærmest blir som "hakk" i cden

Skrevet
På noen av de billigste platene kan rett og slett vanlige tusjer sette merker igjennom slik at det nærmest blir som "hakk" i cden

Hvordan kan man lage hakk?? Man skriver selvsagt på den siden der det ikke lagres data..

Egne tusjer kommer i samme kategori som å selge egne CDer for opptak av musikk. Bare tull!

Skrevet
Hvordan kan man lage hakk?? Man skriver selvsagt på den siden der det ikke lagres data..

Egne tusjer kommer i samme kategori som å selge egne CDer for opptak av musikk. Bare tull!

Men den sida der du skriv er sårbar den. På undersida av det laget brenn du nemleg alle dataene. Det er derfor det er viktig å ikkje bruka ein tusj som etsar seg gjenom det tynne laget, eller skriva med noko hardt som skrapar hol i laget.

Men vanlege tusjar kan brukast fint dei, så lenge dei ikkje inneheld etsande stoff som alkohol. "Spesielle pennar" er berre pennar som garantert ikkje inneheld slikt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...