Gå til innhold

Hvor mye alenetid som foreldre? Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har forskjellig behov når det kommer til alenetid etter vi ble foreldre. Vi har en jente som er født i slutten av januar 2021. Han har vært 5 turer på fjellet (langhelger og vanlig helger) før jenta fylte 7 mnd, i tillegg til andre fritidsaktiviteter han gjorde i mange helger/de fleste helger første sommer. Vært mer på ballen etter 7 mnd, og far er i perm nå. Han ønsker mer fritid til å gjøre ting. Han trener nesten hver kveld (et sted mellom 5-6 ganger i uka), og hatt noen dager (lørdager og søndager) hvor han har drevet med hobby fra morgen og kommet hjem ettermiddag. Han er ofte alene da jeg tar med lille hjem på besøk til mine foreldre ( han er da sur over at jeg ikke drar grytidlig, men gjerne under første lur eller etter rett første) Han syns det er lite egentid og er i dårlig humør over mangel på det.  Jeg syns det ikke er så lite. Og ja, jeg skjønner man har behov for egentid, selvom mitt behov er mye mindre. Er jeg urimelig som syns han kanskje ber om veldig mye? Takk for råd. 

Anonymkode: 9c83d...29d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han høres utakknemlig ut. Det er der ganske mye egentid i min bok.

Anonymkode: efa9c...231

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som om han ikke tenkte over hva det vil si å være forelder. Jeg synes han er enormt storforlangende. 

Anonymkode: 2c659...56d

• Liker 22
Skrevet

Lite? 👀

Det er LAAAAANGT over snittet - og han burde klappe det privilegerte nebbet igjen før du får snusen i hvor lite egentid andre foreldre har. 

Synes helt ærlig talt han høres ganske kjip ut jeg, da.

For moro skyld kan du finne på en hobby selv, og bare «her, jeg skal nå trene like mye som deg/på tur».

Så kan han kose seg hjemme slik du har gjort. Mens du slapper av på spa. 

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Oi, han har jo mer egentid enn de fleste foreldre. Jeg syns du virker veldig raus, og overhodet ikke urimelig. 

Anonymkode: 6fd1c...228

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du har to unger, den «eldste» er den mest barnslige!

Anonymkode: de11c...291

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si til ham at så lenge du og han får like mye tid til «egentid» kan du være med på å diskutere dette. 

Anonymkode: 6994d...bc0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som mannen til en venninne av meg, men der er ungen 4 år. Skjønner ikke at dere får barn med slike ubrukelige menn. 

Anonymkode: 5c283...873

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han er ofte alene da jeg tar med lille hjem på besøk til mine foreldre ( han er da sur over at jeg ikke drar grytidlig, men gjerne under første lur eller etter rett første

Misforstår jeg her, eller er han sur fordi dere ikke forlater hjemmet og drar til foreldrene dine før litt utpå formiddagen?!

I så fall er det skikkelig drøyt. Han er mye borte, og i tillegg vil han at dere to skal forsvinne, slik at han får være alene hjemme. Det er helt urimelig.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt han 100% egentid. Og ny adresse. Alternativt ville jeg vært veldig veldig tydelig på at han selv har valgt å få barn, da er det på tide og bli voksen og ta sin del av ansvaret. 

Anonymkode: d48ba...5ba

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Syns dere skal ha like mye alene tid begge to. Det må være malen. Så be ham ta ungen så du får like mye alene tid som ham. Det er jo det rettferdige. Han kan ikke ha noe godt argument mot det.

Anonymkode: 318be...692

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns dere skal ha like mye alene tid begge to. Det må være malen. Så be ham ta ungen så du får like mye alene tid som ham. Det er jo det rettferdige. Han kan ikke ha noe godt argument mot det.

Ser nå du har behov for mindre sier du. Men mulig det blir lettere å fordele slik likevel

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alene tid når ungene sover og huset er ryddet. Det er alt fra 10min til et par timer.

Er det en time eller to. Benker jeg meg forran PCen med en baby call på vær side av tastaturet og nyter en fanta som jeg har "stjålet" fra ungene. 

Ellers har jeg 3 dager i året jeg reiser bort på fest. Altså jeg drar på jobb på fredag og er hjemme lørdags morgen (før 12/13).

Anonymkode: e5a59...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be ham lage en ukeplan der alt av husarbeid og diverse oppgaver, alenetid, partid, familietid osv. er fordelt gjennom uken. Klarer han å komme opp med en god plan der alt er rettferdig fordelt, der barnet får tilstrekkelig samvær med sin far og som dere begge kan være forøyd med? 

Anonymkode: a1ca1...7dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

En til to ganger i måneden. Mannen din er rett og slett en dust. 

Anonymkode: bfc8f...33e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alenetid? 

Han bør seriøst lese seg opp om hva det innebærer å stifte familie og være pappa. 

Anonymkode: a4b2b...c62

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min mann og jeg har forskjellig behov når det kommer til alenetid etter vi ble foreldre. Vi har en jente som er født i slutten av januar 2021. Han har vært 5 turer på fjellet (langhelger og vanlig helger) før jenta fylte 7 mnd, i tillegg til andre fritidsaktiviteter han gjorde i mange helger/de fleste helger første sommer. Vært mer på ballen etter 7 mnd, og far er i perm nå. Han ønsker mer fritid til å gjøre ting. Han trener nesten hver kveld (et sted mellom 5-6 ganger i uka), og hatt noen dager (lørdager og søndager) hvor han har drevet med hobby fra morgen og kommet hjem ettermiddag. Han er ofte alene da jeg tar med lille hjem på besøk til mine foreldre ( han er da sur over at jeg ikke drar grytidlig, men gjerne under første lur eller etter rett første) Han syns det er lite egentid og er i dårlig humør over mangel på det.  Jeg syns det ikke er så lite. Og ja, jeg skjønner man har behov for egentid, selvom mitt behov er mye mindre. Er jeg urimelig som syns han kanskje ber om veldig mye? Takk for råd. 

Anonymkode: 9c83d...29d

Høres ut som en utakknemlig drittunge og ikke en mann! Han bør virkelig skjerpe seg og ta i ett tak selv! Hadde aldri orket denne mannen!

Anonymkode: b996e...c3e

• Liker 5
Skrevet

Egentid er viktig ja, men det er minst like viktig å tilbringe tid med barna fordi man vil og ikke bare fordi man absolutt må. 

Min mann er på trening 3-4 ganger i uken. I vinter har han gått 5-6 fjellturer, fordelt på helgene. Han passer stortsett på å gjøre disse tingene når barnet har lagt seg eller sover på dagen, så de får litt tid sammen morgen og ettermiddag/kveld. Det samme gjør jeg når jeg drar på mine ting. Synes mannen din forventer mye og at det kanskje er noe dere burde ta en ordentlig prat om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi! Har han virkelig tid til alt dette ved siden av småbarnslivet? Så heldig han er. Han burde ikke klage.

Anonymkode: 4b922...f76

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke mange foreldre som kan trene 5-6 ganger per uke 😁 

Sett opp ukesplan! Da bør du legge inn din egentid også, da vil han kanskje se hvor skeivt det er! 

Anonymkode: 7571f...10e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...