AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Jeg har fått finansieringsbevis på 2.4, betalt over 30 år, med sum å betale i måneden litt over 12.000 kr. Men jeg tør rett og slett ikke å kjøpe noe. Tenk om jeg ikke klarer å betjene det? Det er veldig mye å betale i måneden, og jeg vil jo helst leve også. Får utbetalt 42.000 i måneden. Husleie/kommunale avgifter/forsikring og eiendomsskatt kommer i tillegg. Hva hadde dere gjort? For risikabelt? Anonymkode: c0ef6...940
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Sett opp et regnestykke for hvor mye du bruker nå og hva du vil måtte bruke. Det høres veldig overkommelig ut. Selv om husutgiftene blir 20.000 så er 22.000 mye mer enn nok for en enkeltperson å leve på. Anonymkode: 53d33...0bb 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sett opp et regnestykke for hvor mye du bruker nå og hva du vil måtte bruke. Det høres veldig overkommelig ut. Selv om husutgiftene blir 20.000 så er 22.000 mye mer enn nok for en enkeltperson å leve på. Anonymkode: 53d33...0bb Har to barn alene i tillegg. Og en katt. Anonymkode: c0ef6...940
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 Regn ut hva det blir å betale i mnd med 5% rente, og se om du er komfortabel med det. Jeg og mannen tok ikke ut maksimalt lån, men en god del under. Vi tåler 8% rente før vi må endre noe, kanskje 7% nå pga økte strømpriser og matpriser. Syns det er en helt normal sum, men det kommer jo an på din livsstil. Shopper du mye kan det jo hende du bør endre litt på det for eksempel. Anonymkode: 6be6e...837
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Trøst deg med at banken gir deg ikke et lån du ikke evner å betjene. Og er det ikke tidsbegrensning på finansieringsbevis? Anonymkode: 7d154...e9a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 12000 for å bo i måneden for en voksen og to barn er ju veldig rimelig. Du har ju mer til overs etter lånet er betalt enn folk flest har utbetalt. Anonymkode: 1f55c...8e5 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du har ju mer til overs etter lånet er betalt enn folk flest har utbetalt. Eh? Anonymkode: c0ef6...940 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 12000 for å bo i måneden for en voksen og to barn er ju veldig rimelig. Du har ju mer til overs etter lånet er betalt enn folk flest har utbetalt. Anonymkode: 1f55c...8e5 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eh? Anonymkode: c0ef6...940 Altså husk at jeg er en person, har ingen å dele utgiftene med. Om to som bor sammen har 30.000 hver utbetalt, har de jo fortsatt mye mer enn meg. Tror de fleste husholdninger har mer enn 30.000 utbetalt alfså. Anonymkode: c0ef6...940 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså husk at jeg er en person, har ingen å dele utgiftene med. Om to som bor sammen har 30.000 hver utbetalt, har de jo fortsatt mye mer enn meg. Tror de fleste husholdninger har mer enn 30.000 utbetalt alfså. Anonymkode: c0ef6...940 Det stemmer. Medianutbetaling for alle husholdninger er 46.000 kr. Så du får utbetalt omtrent like mye som halvparten av landets husholdninger. Anonymkode: 53d33...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): du får utbetalt omtrent like mye som halvparten av landets husholdninger. Jeg har utbetalt mindre enn halvparten av landets husholdninger, det stemmer. Med andre ord har de fleste mer enn meg. Anonymkode: c0ef6...940
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har utbetalt mindre enn halvparten av landets husholdninger, det stemmer. Med andre ord har de fleste mer enn meg. Anonymkode: c0ef6...940 Første setning er teknisk sett riktig, men det er ikke mye mindre. Andre setning er ikke riktig hvis du mener de fleste mennesker i landet, da mange husholdninger har flere å dele inntekten på. Du har mer enn de fleste mennesker i Norge, men litt mindre enn de fleste husholdninger. Uansett så er det ikke så viktig. Hvordan ser budsjettet ditt ut? Hvis du vil ha hjelp eller tips altså Anonymkode: 53d33...0bb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hvordan ser budsjettet ditt ut? Hvis du vil ha hjelp eller tips altså Nei, ønsker meg heller flere svar på om de hadde tatt sjansen på så stort boliglån med den inntekten alene Anonymkode: c0ef6...940
so_what Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 La oss si at du makser finansieringsbeviset ditt for en borettslagsleilighet med tre soverom, og betaler 12k/mnd i renter og avdrag felleskostnadene i borettslaget er 6k/mnd på toppen av lånet, i sum 18k/mnd i dag betaler du 15k/mnd for å leie felleskostnadene i borettslaget inkluderer det samme som leien gjør, pluss TV og bredbånd, som i dag koster deg en tusenlapp per mnd Da koker spørsmålet fort ned til om økonomien din tillater 2k ekstra per mnd i boutgifter, med litt slingringsmonn overfor renteendringer. Husk at renten skal settes opp flere ganger i relativt nær fremtid. Om svaret er ja, vil konsekvensen av det være at selv om du må ut med litt mer penger hver mnd, så vil store deler av dette gå mot nedbetaling av noe som du eier selv, og som trolig vil ha verdiøkning på linje med et lavrisiko eller middels risiko indeksfond. Det vil mest sannsynlig være en vesentlig mer profitabel måte å sikre pensjonen din på, sammenlignet med å kun investere differansen i det du "sparer" på å leie istedenfor eie, i pensjonssparing. Dessuten vil tryggheten i å eie selv kunne gi deg og barna dine bedre stabilitet og forutsigbarhet, avhengig av hvordan leiesituasjonen din er nå. 1
Akryl Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har fått finansieringsbevis på 2.4, betalt over 30 år, med sum å betale i måneden litt over 12.000 kr. Men jeg tør rett og slett ikke å kjøpe noe. Tenk om jeg ikke klarer å betjene det? Det er veldig mye å betale i måneden, og jeg vil jo helst leve også. Får utbetalt 42.000 i måneden. Husleie/kommunale avgifter/forsikring og eiendomsskatt kommer i tillegg. Hva hadde dere gjort? For risikabelt? Anonymkode: c0ef6...940 Hvis du bor i storby så går toget, fordi boligprisene øker stadig, og du mister muligheten til å komme deg inn i boligmarkedet
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2022 #15 Skrevet 20. april 2022 Sett opp budsjett. Dette kan du gjøre enkelt ved å se på nettbanken din og sette opp regningene dine over en 12 måneders periode. Summen du kommer til deles på 12 - da har du månedsforbruket. Du kan også bruke SIFO budsjettet som modell. Da finner du ut hvor mye du har tilgjengelig når faste kostnader er betalt. Her må du selvsagt trekke ut husleie av regnestykket. Utgifter du ikke har i dag er kommunale avgifter og felleskostnader. Dette kommer i tillegg til avdrag på lånet. Som nevnt over har borettslag ofte høye felleskostader fordi de skal betjene fellesgjeld og avsetning til vedlikehold (hvis det er eldre boliger kan det være store utskiftninger). Sameier har oftere lavere felleskostnader fordi de som hovedregel ikke har fellesgjeld. I alle prospekter skal felleskostnader og komm.avgifter være oppgitt. Når du skal beregne hva lånet koster deg pr måned er det lurt å legge inn 5 % rente som sikkerhetsmargin. Du kan bruke en lånekalkulator for å beregne hva lånet vil koste deg pr måned. Hvis du finner ut at du kanskje ikke ønsker å bruke finansieringsbevisets fulle sum på boligkjøp er det jo ikke noe i veien for å kjøpe en rimeligere bolig med samme finansieringsbevis. Du har mer enn meg utbetalt og jeg har fått finansieringsbevis på høyere sum. Jeg betaler på eksisternde lån litt mindre enn deg i måneden og klarer meg helt fint (har dog ikke barn).
DrueSmoothie Skrevet 20. april 2022 #16 Skrevet 20. april 2022 (endret) Nå skriver du lite om hvilke andre faste utgifter du har, om du har andre lån etc MEN, i utgangspunktet hadde jeg ikke sett dette som ett problem. Du har vel boligutgifter der du bor i dag også? Disse vil jo da forsvinne. Dog må man jo regne mer enn 12 000 / mnd når man også får utgifter til forsikringer, evt husleie/felleskostnader, strøm, vann/avløp, renovasjon, vedlikehold etc. Noe jeg tipper du er klar over Til sammenligning har jeg utbetalt ca 30 000/mnd og har utgifter på rundt 8 000 i boliglån /mnd. Jeg bor i en eldre enebolig med hva det medfører av forsikring, vedlikehold, strøm (!!), kommunale avgifter m.m. Jeg har i tillegg 2 hester (som drar 7-8 000 hver mnd tilsammen) og føler likevel jeg har grei økonomi, dog uten at jeg får satt så alt for mye på sparing hver mnd, men noe får jeg satt av. Jeg har råd til å spise normalt, kjøpe klær og være med på ting med venner som å gå ut å spise, en tur på byen etc, samt å reise på mer enn bra nok ferie hvert år. Men uten at jeg kan kaste rundt meg med penger på all verdens luksus. Så, med din inntekt så vil du sitte igjen med mer enn hva jeg har hver mnd, til tross for høyere boliglån, dersom du ikke har andre lån i tillegg. Når banken utsteder disse bevisene har de tatt høyde for både renteøkning og normale levekostnader og vel så det, når de har regnet ut din betjeningsevne SKULLE det skjære seg kan man alltids selge igjen, man kan tidvis be om avdragsfrihet på lånet m.v. Så det ER et par fallskjermer der, heldigvis. MEN de aller fleste klarer fint å tilpasse seg sine faste månedlige kostnader med mindre man lever ett luksusliv uten kontroll på sin pengebruk Spørsmålet er jo hvor i landet du skal kjøpe, og hva man evt får til den prisen. Om det er andelsleilighet eller annet sted med hye felleskostnader (derav lav inngangspris) så må man jo regne på det i tillegg ti boliglånet. Endret 20. april 2022 av DrueSmoothie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå