AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Fristen er i morgen og har søkt på disse to. Må ta realfagskurs først isåfall for ingeniør. Men hva bør jeg gå for? Er livredd for at ingeniør skal være for vanskelig, fordi ALLE rundt meg påstår det. Noen tips der ute? Anonymkode: f2ed7...c94
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Men, hva ønsker du jobbe med? Anonymkode: c83c5...989
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, hva ønsker du jobbe med? Anonymkode: c83c5...989 Er flink med mennesker, men samtidig interessert i teknologi. Kunne ha jobbet både med IT og Helse. Det eneste som stopper meg fra sykepleie er den dårlige lønna alle snakker om, for ingeniør er det at det er såå «vanskelig»…. Anonymkode: f2ed7...c94
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 Jeg ville valgt ingeniør. Jeg er selv sykepleier og hadde aldri valgt det om igjen, litt på grunn av økonomi men mest på grunn av turnus og helligdagsjobbing. Anonymkode: bcac0...b27 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er flink med mennesker, men samtidig interessert i teknologi. Kunne ha jobbet både med IT og Helse. Det eneste som stopper meg fra sykepleie er den dårlige lønna alle snakker om, for ingeniør er det at det er såå «vanskelig»…. Anonymkode: f2ed7...c94 Den "dårlige" lønnen er absolutt ikke dårlig. De tjener langt mer enn mange yrker som er betraktelig mer krevende. Går for det som du vil mest, drit i hva du hører om lønn osv. 550.000+ er ikke en dårlig lønn. Anonymkode: 2afee...926 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 Du kan jo endre rekkefølgen i noen uker til. Så så lenge begge står på lista di, så kan du jo ombestemme deg ei stund enda. 😊 Anonymkode: 61f45...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 Ingeniør ER vanskelig, men dersom du er god i realfag kommer du deg gjennom med mye jobbing jeg ville definnitivt valgt ingeniør (er det selv) - det er så utrolig mange jobbmuligheter, muligheter til å «klatre» på karrierestigen om man vil det, mulighet til å ha normale arbeidstider. Og ikke minst mulighet til å kunne oppnå en god lønn, også i stat/kommune - fordi ingeniør er et verdiskapende yrke, og det offentlige må i stor grad konkurrere med det private om ingeniørene. Det er ikke tilfelle for sykepleiere. Anonymkode: 947cc...92c 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er flink med mennesker, men samtidig interessert i teknologi. Kunne ha jobbet både med IT og Helse. Det eneste som stopper meg fra sykepleie er den dårlige lønna alle snakker om, for ingeniør er det at det er såå «vanskelig»…. Anonymkode: f2ed7...c94 Dårlig lønn er det ikke! Anonymkode: ecec3...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 Skulle jeg velge på nytt hadde jeg gått for ingeniør før sykepleier. Om det er vanskelig eller ei kommer vel an på hva du har evner for😊 Hva med IT eller informatikk da, hvis du kunne tenke deg det? Heller 3-5 år med vanskelig, enn et liv med dårlig lønn. Mange syns sykepleie er vanskelig også, men som sagt er jo det helt avhengig av hva du er god på. Er sykepleier selv, og holder på med en master i helseinformatikk nå. Så det fins jo muligheter for å kombinere om man ønsker det 😊 Anonymkode: 7bb49...7ad
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den "dårlige" lønnen er absolutt ikke dårlig. De tjener langt mer enn mange yrker som er betraktelig mer krevende. Går for det som du vil mest, drit i hva du hører om lønn osv. 550.000+ er ikke en dårlig lønn. Anonymkode: 2afee...926 550, da må du vel være spesialsykepleier med full ansiennitet (16 år…). Grunnlønn for nyutdannet spl er 423 nå, i kommunene… Tillegg på toppen såklart, men det er jo fordi man jobber til alle døgnets tider. Anonymkode: 7bb49...7ad 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Du må kunne matematikken på ingeniøren. Om du har problemer med elementær matte, bør du ikke ta ingeniør. Forståelsen med tall må du ha (eller ha muligheter til å få). På sykepleien har du medikamentregning, men det er enkel matte i forhold til på ingeniør. Anonymkode: 67598...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Den "dårlige" lønnen er absolutt ikke dårlig. De tjener langt mer enn mange yrker som er betraktelig mer krevende. Går for det som du vil mest, drit i hva du hører om lønn osv. 550.000+ er ikke en dårlig lønn. Anonymkode: 2afee...926 Jo 550 er dårlig lønn. I hvert fall hvis du bor i Oslo. Hilsen sykepleier Anonymkode: 54270...126
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 Jeg går første året dataingeniør nå, det er vanskelig. Men tror det blir verdt det til slutt. Om du har høyt nok snitt kan du vurdere IT eller anvendt datateknologi, de har samme fag som dataingeniør men du slipper matte. Jeg er god på å tenke logisk og tar matte ganske lett, men fulgte ikke med i timen på videregående så der fikk jeg to i karakter. Det er også 11 år siden så husker lite uansett. Tok et semester med forkurs matte og fysikk. Det var tungt men gikk greit. På Instagram er det mange som jobber i IT som deler av jobbhverdagen sin, og alle jeg har sett sier de var nær ved å gi opp i starten og underveis. Men det virker som mange trives bare man kommer seg gjennom. Og det er stor mangel på flinke folk! Anonymkode: 9a748...27c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Om du tror du vil trives godt med begge deler, og har ok forutsetninger for å klare deg gjennom ingeniør: Ingeniør uten tvil. Jeg beundrer alle sykepleiere og de gjør en uvurdelig jobb, MEN: Jeg hadde ikke ønsket turnusarbeid og relativt begrensede karrieremuligheter for mine barn. Anonymkode: b36b0...db6 1 2
Knoot Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 (endret) Vurdert Sosionom eller vernepleier? Siden du liker å jobbe med mennesker kan du jobbe som saksbehandler for eksempel gjennom NAV. Blir du ingeniør kan du faktisk kombinere det tekniske og det å hjelpe mennesker ved å jobbe i bedrifter som driver med utvikling av velferdsteknologi. Fremtidens omsorg kommer i stor grad til å handle om teknologiens bruk innen helse. Norge trenger virkelige slike folk i fremtiden, tror dette ville vært et trygt yrkesvalg. Endret 19. april 2022 av Knoot 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Den "dårlige" lønnen er absolutt ikke dårlig. De tjener langt mer enn mange yrker som er betraktelig mer krevende. Går for det som du vil mest, drit i hva du hører om lønn osv. 550.000+ er ikke en dårlig lønn. Anonymkode: 2afee...926 Som ingeniør (IT) begynte jeg på 650'. Det vil si, graden var ikke engang ferdig enda, men det er den nå Anonymkode: cab4d...7a3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Heller 3-5 år med vanskelig, enn et liv med dårlig lønn Det er jo et helt liv med vanskelig, ikke 3-5 år? Studier er jo enklere enn jobben. Dersom man skal jobbe i det private som ingeniør, er det stort arbeidspress, en del overtid, og i byggebransjen et ganske høyt konfliktnivå. Man må definitivt tåle å bli kjeftet på. Anonymkode: a3484...510
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er flink med mennesker, men samtidig interessert i teknologi. Kunne ha jobbet både med IT og Helse. Det eneste som stopper meg fra sykepleie er den dårlige lønna alle snakker om, for ingeniør er det at det er såå «vanskelig»…. Anonymkode: f2ed7...c94 Bli radiograf da Styrer med både maskiner og folk, og det er mange videreutdanninger. Anonymkode: b9faa...8eb
Knirke Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 Jeg tror du har mindre sjanse for å angre senere dersom du velger ingeniør. Bare gå igjennom dette forumet og tell antall sutretråder fra sykepleiere kontra sutretråder fra ingeniører. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå