AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Jeg ser at de samme profilene favoriseres i ansettelser. Det er ofte de som har gått samme studieløpet på de samme skole/ universitetene, som har gått rett inn i de samme konsulenthusene hvor de har kommet inn som store kull med fadderordning og solid onboarding. Mange har gått rett inn på studiene etter videregående. Disse er svært så ettertraktede. Jeg forstår at det er vanskelig å komme inn på NHH, og det bør jo veie tungt, men hva med de som har gått andre veier med vel så mange utfordringdr, som feks studier i utlandet på et annet språk og fått for lavt snitt til å starte i de 4 store , men til gjengjeld har vokst mer personlig og behersker flere språk, flere fag og evner å tilpasse seg i det ukjente. Hva med de som har prøvd å starte egen virksomhet på bekostning av å få toppkarakterer eller vært i forsvaret. Anonymkode: 4fa5e...5a5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #2 Skrevet 20. april 2022 «De fire store»? Anonymkode: 75ee1...66c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #3 Skrevet 20. april 2022 Ofte ønsker arbeidsgivere primært hardtarbeidende og noenlunde smarte folk og begge deler må til for å få gode karakterer. Har man eks. kommet seg gjennom et vanskelig studium så har man jo «bevist» at man klarer å prestere. De fleste som tar en master gjør det for første gang så det krever tilpassingsdyktighet og evnen til å navigere i det ukjente selv om mange studerer samme sted. Anonymkode: fba92...3f5
Daria Skrevet 20. april 2022 #4 Skrevet 20. april 2022 Har du annen bakgrunn og erfaring er det viktig å klare å framheve verdien av det i søknad og på intervju - det er lettere for arbeidsgiver å vurdere og forholde seg til studiesteder og arbeidsplasser de kjenner til og har erfaringer med. At du har gjennomgått en personlig vekstprosess er ikke så viktig for en ny arbeidsgiver som hva du faktisk kan og vet og kan bidra med nå - alle vokser og utvikler seg i et studieløp, det er ingen selvfølge at din har vært større eller mer relevant bare fordi du har fulgt et litt annen løp enn det vanlige.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #5 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): «De fire store»? Anonymkode: 75ee1...66c Det skjønte ikke jeg heller? Anonymkode: e9dc9...023
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 On 4/19/2022 at 3:29 PM, AnonymBruker said: Jeg ser at de samme profilene favoriseres i ansettelser. Det er ofte de som har gått samme studieløpet på de samme skole/ universitetene, som har gått rett inn i de samme konsulenthusene hvor de har kommet inn som store kull med fadderordning og solid onboarding. Mange har gått rett inn på studiene etter videregående. Disse er svært så ettertraktede. Jeg forstår at det er vanskelig å komme inn på NHH, og det bør jo veie tungt, men hva med de som har gått andre veier med vel så mange utfordringdr, som feks studier i utlandet på et annet språk og fått for lavt snitt til å starte i de 4 store , men til gjengjeld har vokst mer personlig og behersker flere språk, flere fag og evner å tilpasse seg i det ukjente. Hva med de som har prøvd å starte egen virksomhet på bekostning av å få toppkarakterer eller vært i forsvaret. Anonymkode: 4fa5e...5a5 Fordi de ikke vil ansette noen som er flinkere enn dem selv. Og fordi de ikke er flinke nok til å verdsette mangfold når de ansetter. Mistenker også at de lett føler seg truet av ansatte som har kvalifikasjoner de selv mangler, Anonymkode: 5d89f...34b 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Fordi de store konsulenthusene vil ha en viss kompetanse, og at de fleste har tilnærmet samme kompetanse, fordi jobben i seg selv krever den typen kompetanse og har lite rom for orginalitet... Anonymkode: a9ae7...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 15.29): Jeg ser at de samme profilene favoriseres i ansettelser. Det er ofte de som har gått samme studieløpet på de samme skole/ universitetene, som har gått rett inn i de samme konsulenthusene hvor de har kommet inn som store kull med fadderordning og solid onboarding. Mange har gått rett inn på studiene etter videregående. Disse er svært så ettertraktede. Jeg forstår at det er vanskelig å komme inn på NHH, og det bør jo veie tungt, men hva med de som har gått andre veier med vel så mange utfordringdr, som feks studier i utlandet på et annet språk og fått for lavt snitt til å starte i de 4 store , men til gjengjeld har vokst mer personlig og behersker flere språk, flere fag og evner å tilpasse seg i det ukjente. Hva med de som har prøvd å starte egen virksomhet på bekostning av å få toppkarakterer eller vært i forsvaret. Anonymkode: 4fa5e...5a5 Ofte er selvstendige personer mer kritiske til systemet og ledelsen. Det er ikke alltid så populært. Uansett er det kanskje en traust og konform bransje du skal inn i, så evnen til å tenke utenfor boksen er ikke noe man trakter etter. Anonymkode: acd5f...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fordi de ikke vil ansette noen som er flinkere enn dem selv. Og fordi de ikke er flinke nok til å verdsette mangfold når de ansetter. Mistenker også at de lett føler seg truet av ansatte som har kvalifikasjoner de selv mangler, Anonymkode: 5d89f...34b Så partnerne som henter ut overskuddet, og også er de som holder i rekrutteringen og intervjurunden, ikke er interessert i mest mulig penger? Interessant..... Anonymkode: 88bec...59b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 23 hours ago, AnonymBruker said: «De fire store»? Anonymkode: 75ee1...66c Ibsen, Bjørnsen, Kielland og Lie, de tenker jeg på som de fire store.🤣 Men her mener de nok konsulentselskap, som er typisk ettertraktede arbeidsplasser for økonomer. Anonymkode: 5d89f...34b
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ibsen, Bjørnsen, Kielland og Lie, de tenker jeg på som de fire store.🤣 Men her mener de nok konsulentselskap, som er typisk ettertraktede arbeidsplasser for økonomer. Anonymkode: 5d89f...34b Deloitte, EY, PwC, KPMG. Anonymkode: 99843...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå