Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

I oktober går turen til Sør-Korea, nærmere bestemt Seoul (og en snartur til Busan).

Er førstegangsreisende og har fått full overtenning, og har allerede begynt å planlegge. Lurer derfor på om Kvinneguidens reisende har Seoul-tips? Er spesielt interessert i restauranter/kafeer/barer, da det er en jungel der ute, men kom for all del med tips til opplevelser eller bare gode råd 😊.

Skal bo i Myeongdong, men vil utforske det meste.

På forhånd takk!

Anonymkode: 7ad3b...246

Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet

Det største sjokket jeg fikk, var at Google Maps ikke funker. Ingen kartapper funker unntatt noen koreanske som er på koreansk. Så skaff fysiske kart og planlegg hvor du skal reise. Jeg var vant til Japan, så slet en del med offentlig transport i Seoul :P

Reiser du alene eller sammen med noen? Jeg merket ganske fort at Korea er bygget for par eller grupper. Var vanskelig å spise ute når jeg var helt alene. Fikk diiigre porsjoner jeg ikke kunne spise opp. Fant en koreansk grill for single, så det var fint! 

Er en her på forumet som bor i Korea som sikkert kan komme med masse tips. Jeg var mest bare jetlagged i Myeongdong. Handlet mye sminke og hudpleie som jeg ga i gave til familie, og de har blitt helt desperate etter å få tak i mer av det, så greit å ha litt plass i bagasjen til sånt, men det vet du sikkert 😄

AnonymBruker
Skrevet
Linny111 skrev (58 minutter siden):

Det største sjokket jeg fikk, var at Google Maps ikke funker. Ingen kartapper funker unntatt noen koreanske som er på koreansk. Så skaff fysiske kart og planlegg hvor du skal reise. Jeg var vant til Japan, så slet en del med offentlig transport i Seoul :P

Reiser du alene eller sammen med noen? Jeg merket ganske fort at Korea er bygget for par eller grupper. Var vanskelig å spise ute når jeg var helt alene. Fikk diiigre porsjoner jeg ikke kunne spise opp. Fant en koreansk grill for single, så det var fint! 

Er en her på forumet som bor i Korea som sikkert kan komme med masse tips. Jeg var mest bare jetlagged i Myeongdong. Handlet mye sminke og hudpleie som jeg ga i gave til familie, og de har blitt helt desperate etter å få tak i mer av det, så greit å ha litt plass i bagasjen til sånt, men det vet du sikkert 😄

Navermap og Kakaomap er lastet ned og utprøves allerede, men smerter jo at jeg ikke får tilgang på alt jeg har lagra i google maps hehe! 

Jeg reiser sammen med en venninne, men det kan jo bli spennende om det er som du sier, vi er litt forskjellige i matveien for å si det sånn. Men greit å ha i tankene og være forberedt på.

Og hudpleieshopping i Myeongdong er allerde på lista ;)

Da håper jeg brukeren som bor i Korea kanskje får nyss i denne tråden! 😊

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring fra Seoul selv, men deler gjerne et tips :)

Sjekk ut "2hearts1seoul" på Youtube. Koreansk/Kanadisk par som bor i Seoul og som også deler små glimt fra byen, i tillegg til hverdagslivet sitt da....men, vel verdt å se på.

https://www.youtube.com/c/2hearts1seoul

Anonymkode: 885c3...d52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Googlemaps fungerer, men har veldig dårlig oppløsning, men nok til at jeg kunne bruke det.

Mat: søk opp tradisjonelle retter og ting du ønsker å prøve i forkant. Navn på mat kan være forvirrende. Men det er så mye godt å prøve ut! Ikke vær redd for de små sjappene der du sitter på plaststoler i gata. Mathygienen er god, særlig om det sitter en del lokale der.

Hudpleie: bruk også tid på å undersøke i forkant, se gjerne på topplister. Utvalget er helt enormt, prisene veldig varierende, så du bør vite hva du ser etter. 

Sightseeing: tripadvisor, i forkant. Er en del områder det er verdt å få med seg. 

Busan: er en overraskende stor by. Så velg ut hva du ønsker å gjøre tiden her. Hop-on-hop-off var veldig greit å ha her, men hele runden tar mye tid. 

Lei portabelt internett. Wifi er varierende. 4g/5g dyrt. Er relativt rimelig, og veldig til hjelp. 

Google translate, bildefunksjon, kan lese koreansk, og man får relativt grei ide om hva menyen sier. 

Vurder en tur til grensen. Ja, det er veldig turistifisert, og litt pakke-reise følelse. Men veldig spesielt å være så nær Nord Korea, og se på sitene som besøkes. 

Anonymkode: 9109a...aee

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg ELSKER Seoul!!!

Mine foreldre bodde der i mange år og vi var der hver sommer, og har også vært der noen ekstra turer. Tipper jeg har vært i Seoul 14-15 ganger, sist gang rett før pandemien, høsten 2019.

Myeongdong er ett fint utgangspunkt. Her er det masse spisesteder, butikker og liv hele dagen. Ellers er også Itaewon veldig bra mtp å gå ut å spise og evt uteliv samt en masse butikker :) Her er det de fleste vestlige som bor i Seoul holder til. Itaewon har masse fine restauranter fra flere land (Thaimat, Italiensk, Indisk, Tex-Mex og ALT mulig). Samt ett vell av utesteder, hvor også mange amerikanere og europeere går ut. Vi har holdt til på Itaewon og møtt masse hyggelige mennesker her hver eneste tur.

Det som er moro å få med seg er såklart de 2 store markedene, Dongdeamun og Namdaemun. Namdaemun har nok mest morsomt å by på, mens Dongdaemun er ett av verdens største markeder av sitt slag :) Disse ligger begge i gangavstand (om man orker å gå litt) fra Myeongdong-området. Mens selve Myeongdong er byens shopping-distrikt med butikker som vi kjenner fra handlegatene hjemme i Norge, samt ett stort fancy kjøpesenter (midt mellom Myeongdong-shopping-area og Namdaemun markedet) hvor de har de dyre kjedene som Louis Vuitton o.l.  Seoul har også ett enormt marked kun for elektronikk - Yongsan Elektro-marked. Det man ikke finner av duppedingser her tror jeg ikke finnes. Det er 6 el 7 bygninger med flere etasjer med kun elektronikk av ymse slag.

Ellers er det en fin tur å gå opp til tårnet (Namsan Tower / Namsan Park). Dette er tårnet midt i byen, og det er stier / gangveier opp fra alle kanter. Her får man en fin avkobling til storbyens eksos, man får litt trim og det er veldig fin utsikt der oppe. Både fra bakkenivå og såklart om man tar turen opp i tårnet. Om dere vil få litt kroeansk inspirasjon er palasset fint å besøke. Gyeongbokgung palace - Ligger i toppen av gågaten i Insadong. Og Insadong er også knallfint område. Masse morsom shopping og typisk turist-område, med både bakgater, en lang rolig gågate og masse å se på og evt handle med seg hjem. Dette er heller ikke langt fra Myeongdong.

Om dere liker fornøyelsesparker er Lotte World veldig fin. Dette er verdens største innedørs (!!) fornøyelsespark, og har også en utendørs del (Atlantis Adventure er en knallmorsom berg og dalbane!). Anbefaler dagtid, jo tidligere jo bedre, det er veldig mye folk her på ettermiddag/kveld som oftest. I tillegg til at det er masse shopping her på Lotte Department Store, samt gangveiene til t-banestasjonen (T-banestoppet heter Jamsil - rosa og grønn linje). Et par stopp fra Lotte World med t-banen finner dere Coex (T-banestopp Samseong - Word Trade Center) som har ett kjempestort kjøpesenter og akvarium i 1. etc. Dette kan også  være verdt ett besøk. Vil dere ut av byen og se litt grønt er Seooul Grand Park ett fint sted med en liten fornøyelsespark (dog noe sliten) og en diger dyrepark. Dette er vel ca 30 min med t-banen sørover.

Videre mot Gangnam (whooopa Gangnam style) finner dere Gangnam Underground-market som etter hva jeg har fått fortalt er verdens lengste undergrunnsmarked. Her er det 2 laaaaaange korridorer med masse småbutikker og masse folk! Dette ligger helt inntil Express Bus Terminal som også T-banestoppet heter. Og da er man også i Gangnam, som er byens nye bydel og den "moderne"  fancy delen av Seoul. Her er det også morsomt å kikke, ta en kaffe etc.

På kvelden kan en rusletur langs Han-elven være moro, på sørsiden, like ved Gangnam. Her er det opplyste gangveier, masse liv og til og med en bro (Banpo Dae-gyo) med vann og lysshow flere ganger hver kveld.

MEN er det en ting jeg anbefaler om dere har tid, så er det en tur opp på den nordkoreanske grensen. Det tilbys 2 ulike halvdagsturer her, med og uten Panmunjeon (det blå huset), og det er vannvittig hvilke inntrykk man får av både grensen,  gjerdene, vaktholdet og å få høre historien mens man faktisk er der. Jeg er ikke spesielt intr i historie, men akkurat denne turen fant jeg også veldig interresant. Det er flere som tilbyr disse turene med buss, de koster ikke allverdens og man plukkes opp på flere ulike hoteller og sentrale steder i Seoul, så det er enkelt å bli med. 

Og, T-banen i Seoul er billig og kjempeenkel å komme seg rundt i byen med! Man kan bytte t-bane enkelt og det er lett å holde oversikten med kart overalt, og ulike fargekoder på de ulike rutene, samt nummererte stasjoner. Bussene er hakket værre da alt står på koreansk, så jeg har brukt t-banen i all hovedsak. Pluss at taxi er heller ikke dyrt her nede, men mange snakker dårlig engelsk. Men de har egne taxier for "foreigners" hvor sjåførene skal snakke engelsk. Jeg mener det er de som er svarte med oransje stripe på. Evt er det med gull. Men det står på dem. Men jeg har også fint tatt de andre. Man klarer å  gjøre seg forstått på ett vis.

Busan er også fint, dog en mindre by, en fortsatt stor sett med Norske øyne. Jeg har vært her et par turer (Med KTX-toget fra Seoul), så er ikke veldig kjent her. Men er det badetemperatur har de en lang sandstrand - Hyundae Beach. Her var det veldig fint og noen kjempeflotte hoteller. Vi bodde på hotell her den gangen vi overnattet i Busan. Vi fant også en bar drevet av en Nordmann her hvor vi spist lunsj, men dette er så mange år siden at jeg aner ikke om den ligger der ennå. Denne lå ca midt i gågaten der, ikke alt for langt fra togstasjoenn, uten at jeg husker noe mer.

Send meg gjerne en melding om det er mer du vil vite eller lurer på :) Nå ble jeg skikkelig misunnelig, og gleder meg til neste gang jeg skal til Seoul, når nå det blir. Og ikke minst- GOOOOD TUR!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tuuusen takk til dere som har kommet med tips! Det er veldig fint å se at jeg allrede har mye av det dere ramser opp på to do-lista, da er jeg ikke helt på villspor! 

Tur til grensen har jeg faktisk ikke på lista, så veldig flott at det ble nevnt 😊 Det noteres!

I Busan har vi planen klar, vi bor på Haeundae beach og har fylt opp de tre dagane med forskjellig 🥰

Du skal ikke se bort ifra at jeg tar kontakt @DrueSmoothie, det merkes at det er lenge siden jeg har dratt til et helt nytt land, er litt ute av trening ;) Koser meg iallefall veldig med planlegging og gleder meg enormt! Tusen takk for gode tips så langt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...