Gå til innhold

Tips til mat når man jobber lange vakter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner snart i ny jobb, en omsorgsbolig. Jeg skal jobbe 4 dager med 14 timers vakter på rad. Trenger derfor tips til hvillen type mat man kan spise/ha med seg?

Jeg regner med at det er tilgang på kjøleskap, men tror nok ikke det er innafor å bruke komfyren etc (felleskjøkken sammen med brukerne). 

I og med at jeg jobber 14 timer, som regel fra 08-22, og det går totalt 30 minutter med kjøring også, så er jeg ikke veldig interessert i å stå å lage mat etter eller før jobb. Så trenger tips til noe enkelt som kan holde i kjøleskapet. :) Må liksom ha noe annet enn bare brødskiver når det er så lange dager. 

Tenkte litt på å lage pastasalat etc, men usikker på om det smaker godt på dag 3 og 4..🙈 

Noen gode tips?😄

Siden jeg ikke har begynt i jobben enda, vet jeg ikke hvordan rutinene er der mtp på mat osv..

Anonymkode: a39ad...0ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også jobbet slik før, og da hadde jeg blant annet med stekt ris med diverse i, omelett, fjordland risengrynsgrøt og eventuelle middagsrester fra de dagene jeg ikke hadde vakt. 

Anonymkode: df0cc...bb5

Skrevet

Google food prepping. Masse tips til mat man kan lage og oppbevare i kjøleskapet på dager man har tid

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er smart å planlegge måltider som passer for deg og spises til faste tidspunkt. I stedet for å snacke gjennom vakten. 

Havregrøt, med bær ved siden av. Eggmuffins. Ferdig oppskåret/renset brokkoli/gulrot/agurkstaver/paprika... Fritatta (bruker opp restegrønnsaker). Squashpasta med pesto, mozarella og kylling. Tunfisksalat og knekkebrød (holdes separat). Buddha bowls med mange gode grønnsaker, og mulig litt pulled pork. Wraps. Og salater - kok noen egg, vask salat, cherrytomater, vårløk, krutonger, dressing.... 

Mitt beste tips er å preppe slik at du vasker enkeltingredienser, og legger i beholdere. Så kan det enkelt settes sammen kort tid før vakt. Lager man alt ferdig, slik mange videoer på youtube er, så smaker alt likt på dag to. 

Og ha alltid, alltid, et-par poser nøtter i veska. Plutselig er man stupsulten, uten tid. 

Anonymkode: 665cb...0de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynner snart i ny jobb, en omsorgsbolig. Jeg skal jobbe 4 dager med 14 timers vakter på rad. Trenger derfor tips til hvillen type mat man kan spise/ha med seg?

Jeg regner med at det er tilgang på kjøleskap, men tror nok ikke det er innafor å bruke komfyren etc (felleskjøkken sammen med brukerne). 

I og med at jeg jobber 14 timer, som regel fra 08-22, og det går totalt 30 minutter med kjøring også, så er jeg ikke veldig interessert i å stå å lage mat etter eller før jobb. Så trenger tips til noe enkelt som kan holde i kjøleskapet. :) Må liksom ha noe annet enn bare brødskiver når det er så lange dager. 

Tenkte litt på å lage pastasalat etc, men usikker på om det smaker godt på dag 3 og 4..🙈 

Noen gode tips?😄

Siden jeg ikke har begynt i jobben enda, vet jeg ikke hvordan rutinene er der mtp på mat osv..

th?id=OIP.rZ8LBT4C6iU7EHJNSHP4wgHaE8&pid=Api&P=0&w=262&h=174

th?id=OIP._PRM_Yf7IMoZq9It_ME2CwHaEa&pid=Api&P=0&w=277&h=165

th?id=OIP.0jWggvAn3zId_MEy-kt-gQHaC6&pid=Api&P=0&w=414&h=163

th?id=OIP.3yiFsnVaYmZJ3ZAwcx1p6wHaEJ&pid=Api&P=0&w=317&h=177

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel tilgang til mikroovn der? Da kan du jo lage deg matbokser med diverse retter å fryse ned. Ellers så har jeg også hatt med innbakt pizza når jeg har hatt lange vakter. Det er enkelt å lage når du har fri, bare å slenge i fryseren sammen de andre matboksene.

Anonymkode: b4f79...294

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Noen gode tips?😄

Lapskaus som du fryser i porsjonspakker.

Jeg pleier å lage salat for 3 dager om gangen det funker fint

Omelett med skinke, tomat og spinat 

Lefseruller

Jeg kjøper ofte sånn vegetar gryte på rema som jeg tar med de har ofte 2 for 50.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært i den situasjonen. Fant fort ut at salat på dag 3 og utover ikke smakte fullt så godt. Gikk over til å lage mettende supper som jeg hadde på store syltetøyglass. Da kunne jeg varme suppa i mikroen på jobb uten å lage oppvask. (Å ikke lage oppvask var regelen på min jobb.) Jeg synes ikke kjøtt og fisk som har vært oppvarmet i mikro smaker godt, så jeg valgte å heller bruke vegetaroppskrifter med mye belgvekster. Kikerter og hvite bønner kan kjøres med stavmikser og da "forsvinner" de i suppa. 
Hvis du får lov til å bruke stekeovn på jobben kan du lage ovnsretter som f.eks. lasagne i ildfaste porsjonsformer. Men spør på jobben før du går til innkjøp av former. Hos oss var det ikke lov fordi matlukten spredde seg og noen trodde det var spisetid for dem også. Mikro lager ikke matlukt på samme måte, derfor var det tillat å bruke hos oss.

Anonymkode: f7e86...302

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...