Halloto Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Har noen erfaringer med fact team? Hvor lang er søknadtiden? Hva gjør de for deg? Og hva kan de egentlig hjelpe til med? Håper noen har noe positivt å si og kan dele erfaringer <3 Og er det noe jeg burde tenke på?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Jobber i FACT team. Søknader behandles fortløpende hver uke. Kan hjelpe med det meste, fra medisinering, sosialisering, behandling som kognitiv terapt ect, rusmestrings samtaler psykolog timer, følge til NAV/ lege/politi/barnevern/sykehus timer, hevise til døgn behandling, praktisk bistand i hjem og økonomistyring. De fleste FACT team setter også depot. Noen team har også IPS(jobb) spesialist som hjelper med å skaffe arbeid. Alle team skal i hovedsak ha erfaringskonsulenter som du kan prate med om du ønsker det, det er ansatte med egen erfaring fra psykisk uhelse og/eller rus. De fleste opplever at FACT er hensiktmessig da du får en case manager som også er koordinator for andre som er inne å hjelper dem. Du har krav på ansvarsgruppe møter, mestringsplan (kriseplan) og individuell plan (ip) om du ønsker det. Pårørende skal også følges opp hvis ønskelig. Noen lokale variasjoner er det nok men så langt jeg vet så tilbyr de fleste det jeg har nevnt over. Anonymkode: 114cd...b4e 1
Halloto Skrevet 19. april 2022 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jobber i FACT team. Søknader behandles fortløpende hver uke. Kan hjelpe med det meste, fra medisinering, sosialisering, behandling som kognitiv terapt ect, rusmestrings samtaler psykolog timer, følge til NAV/ lege/politi/barnevern/sykehus timer, hevise til døgn behandling, praktisk bistand i hjem og økonomistyring. De fleste FACT team setter også depot. Noen team har også IPS(jobb) spesialist som hjelper med å skaffe arbeid. Alle team skal i hovedsak ha erfaringskonsulenter som du kan prate med om du ønsker det, det er ansatte med egen erfaring fra psykisk uhelse og/eller rus. De fleste opplever at FACT er hensiktmessig da du får en case manager som også er koordinator for andre som er inne å hjelper dem. Du har krav på ansvarsgruppe møter, mestringsplan (kriseplan) og individuell plan (ip) om du ønsker det. Pårørende skal også følges opp hvis ønskelig. Noen lokale variasjoner er det nok men så langt jeg vet så tilbyr de fleste det jeg har nevnt over. Anonymkode: 114cd...b4e Tusen takk for så utfyllende svar! <3 Så bra søknadene blir behandlet så fort! Hva er praksis bistand i hjemmet? Vasker de og sånn om ikke pasienten kan?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 Halloto skrev (2 timer siden): Tusen takk for så utfyllende svar! ❤️ Så bra søknadene blir behandlet så fort! Hva er praksis bistand i hjemmet? Vasker de og sånn om ikke pasienten kan? De fleste FACT team jobbet etter recovery tankegang - altså å gi recovery-støttende tjenester, så noe vaskehjelp er de absolutt ikke, men du kan få bistand til å sette i gang og eventuelt få hjelp til å fullføre vask/rydding. Tviler på at noen FACT team vasker for pasientene mens pasienten sitter i sofaen. Jeg vasker sammen med pasienter ukentlig, men da forventer jeg at pasienten bidrar etter evne. Jeg tar oppvasken, pasient vasker badet foreksempel. Noen ganger har jeg vasket/ryddet uten pasient, feks ved akutt innleggelse eller lignende. Vi bidrar også i flytte prosesser og da blir vi gjerne mer "vaskehjelp" mens pasienten pakker, bærer i flyttebil ol. Har du har store behov når det kommer til adl ferdigheter (typ husarbeid oppgaver) så vil nok fokus fra ett FACT team være å gjøre deg i stand til å utøve dette selv på kortere eller lengre sikt. Hvis det ikke er mulig så er det andre tjenester i kommunen som dekker ren hushjep. Dette er uansett noe FACT team kan hjelpe deg med å kartelgge og eventuelt søke bistand til Anonymkode: 114cd...b4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå