Gå til innhold

Tilbakebetaling av studielån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På min side på Lånekassen ser det ut som at det minste beløpet jeg kan velge å betale i måneden er ca 1800 kr. 
For meg (med dårlig lønn) er dette veldig mye. 
Har ikke fått tak i kundeservice enda. 

Noen som vet om det virkelig stemmer at man ikke kan velge å betale et mindre beløp? 
Mine venner i Sverige kan betale myyye mindre i måneden på sitt svenske studielån. 

Anonymkode: 57df9...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er vell det minste du kan betale i mnd for å ha det nedbetalt på 20 år eller noe slikt det da. 
Du får evt søke betalingsutsettelse hver andre mnd eller andre løsninger til du får litt bedre lønn. Er ganske mange mnd betalingsutsettelse på lån fra lånekassen. 

Anonymkode: 4b47e...2bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvor stort lån du har. Standard tilbakebetalingstid settes vel til 20 år uansett, og da må du betale mer i måneden hvis du har høyt lån. Ta kontakt med lånekassen og se om du kan søke om betalingsutsettelse. 

Anonymkode: e1da9...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, da får du ikke satt beløpet lavere. Har du veldig dårlig råd får du bruke betalingsutsettelse i blant, for å spre kostnaden mer utover (men det går jo bare en viss periode). 

Anonymkode: 89ef7...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på hvor høyt lån du har. Har du justert til maks tilbakebetalingstid så går det ikke an å få summen lavere.

Er ellers mange som ikke vet om at tilbakebetalingstid lett kan justeres opp eller ned om man ønsker det da.

Anonymkode: 94170...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva du betaler pr mnd beregnes ut fra hvor mye lån du har. Du har ganske stort lån med den mnd.summen, så det er nok derfor. 

Anonymkode: 55497...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva du betaler pr mnd beregnes ut fra hvor mye lån du har. Du har ganske stort lån med den mnd.summen, så det er nok derfor. 

Anonymkode: 55497...a78

Har studert i 5 år. Trodde ikke det var så uvanlig mye liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Har studert i 5 år. Trodde ikke det var så uvanlig mye liksom

Det er det ikke! Har selv rundt 450k i lån etter fire år med studier, og må betale noe ala hva du må.

Men klart, det må jo betales, og et par tusen i mnd. for en med høy utdanning burde ikke være noe problem.

Som andre sier, bruk utsettelse til å begynne med, og når du får deg "ordentlig jobb" (basert på utdanningen), så får du garantert råd til å betale lånet.

Anonymkode: 17b3b...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det ikke! Har selv rundt 450k i lån etter fire år med studier, og må betale noe ala hva du må.

Men klart, det må jo betales, og et par tusen i mnd. for en med høy utdanning burde ikke være noe problem.

Som andre sier, bruk utsettelse til å begynne med, og når du får deg "ordentlig jobb" (basert på utdanningen), så får du garantert råd til å betale lånet.

Anonymkode: 17b3b...eea

sant.. dessverre har jeg valgt drømmen min - musikkstudier i 5 år - som resulterer i at man sitter helt alene, frilans :P Så her er det ikke mye lønn å ta av skal sies. Men jobber på saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...