Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer en langhelg til Brussel nærmere sommeren. Kun for avslapping og kos egentlig. Noen som har vært der før og kan komme med gode tips?

Anonymkode: e64eb...8a0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde heller dratt til Brugge eller Gent, der er der mye koseligere. Kort vei med tog fra Brussel.

Anonymkode: c152c...187

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde heller dratt til Brugge eller Gent, der er der mye koseligere. Kort vei med tog fra Brussel.

Anonymkode: c152c...187

Godt tips, men jeg synes et endra bedre tips er "ja takk, begge deler". Som du sier, det er kort veg med tog. 35min til Gent, og cirka en time til Brugge. Mellom fredag ettermiddag og søndag kveld har Belgia også "weekend-pris" på togbilletter, tilsvarende 50% rabatt. 

Jeg har bodd i Brüssel, og kunne sikkert ramset opp aktiviteter og barer/restauranter nok til å fylle tiden hver dag i en måned. Det er potensielt MASSE å se, men i og med at Belgia er såpass lite og et flott tog-land vil jeg anbefale en halvdagstur eller to med tog - for eksempel dra tidlig om morgenen og returnere til Brüssel rundt middagstider. Som nevnt er både Brugge og Gent fine steder, men vil også slenge på Leuven, Mechelen og Namur.

Som turist er det en fordel å bo i området mellom Sainte Catherine og Parc de Bruxelles, m.a.o. relativt midt i gryta. Unngå området rundt Bruxelles-Nord og Gare du Midi. For utenom sentrum og EU-området er Ixelles (Flagey, Solbosch, Bois de la Cambre) og Saint-Gilles verdt å sjekke ut. Parc de Laeken med bl.a. Atomium er verdt en titt. Trikk og buss er fine fremkomstmidler. Ønsker dere en litt lengre gåtur i fine omgivelser er Bois de la Cambre til Château de La Hulpe en veldig behagelig tur (cirka 10 km), med gode buss- og togforbindelser tilbake til byen. Brüssel er en flott by hvis man vet hvor og hva man bør prioritere. På en typisk torsdag-søndag tur ville jeg lagt opp turen slik at lørdag formiddag og ettermiddag ble tilbragt i en annen by via tog.

Anonymkode: 7a189...043

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke Belgia veldig dyrt da?

Anonymkode: 55823...d10

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke Belgia veldig dyrt da?

Anonymkode: 55823...d10

Følger euroen, og prisene ligger litt høyere enn Tyskland, men lavere enn i Norge. Kqn nok sammenlignes med Nederland. Som de fleste steder utenfor Norge er det særlig alkoholen som er merkbart billig. En skikkelig middag på restaurant med en enhet alkohol bør ligge på cirka 20 euro i Belgia. Og så får man selvfølgelig både billigere og dyrere steder enn det. Da jeg bodde i Belgia var det særlig vanlige matvarer man merket var langt billigere enn i Norge, da særlig frukt, grønt og alt av ost. Øl (5%-11%) og vin på butikk er kjempebillig, og det er ofte tilbud (feks. 20% på vin eller 48 flasker øl for prisen av 24 stk).

Anonymkode: 7a189...043

AnonymBruker
Skrevet

Koselig by. Ikke så mye å gjøre, men mange gode restauranter med uteservering, fin arkitektur, gangavstander. Så om man kun vil slappe av og nyte livet er det perfekt. 

Det er noen år siden sist jeg var der, så vil ikke ramse opp hoteller og restauranter. Men bo sentralt. Og bruk tripadvisor. 

Anonymkode: cc34e...f73

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips. Tenker vi godt kan ta 3n togtur en av dagene, f.eks til Brugge. Det var en kjempe ide.

Ts

Anonymkode: e64eb...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...