AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Skrevet 19. april 2022 Sønnen min spurte om han og samboeren kunne få bo hos meg i sommerferien. De har tenkt å bo her i 2-3 uker, dvs hele sommerferien deres. Jeg bor sentralt i Oslo og de har tenkt å feriere her. Jeg har virkelig ikke lyst til å ha dem på besøk. Jeg hadde de her i juleferien og synes det var veldig slitsomt. Min sønns samboer er veldig rotete, og tar seg veldig tilrette i mitt hjem, hun kan finne på å åpne vinflasker og forsyne seg av barskapet når jeg er borte. Begge to kommer brasende hjem om natten etter bytur, og kan vekke meg kl.02 om natten fordi de begynner å koke mat på kjøkkenet etter en natt på byen. De slenger begge klær og undertøy rundt seg og behandler meg som hushjelp. Jeg må rydde, servere og vaske etter dem hele tiden. Dette var juleferien, kort oppsummert. Det hjelper ikke å ta opp ting med dem, jeg forsøkte forsiktig i juleferien og da ble begge to veldig fornærmet. De skulle ikke ta imot beskjeder fra meg, de var voksne og kunne gjøre som de selv ville. Det er helt greit, men i mitt hjem gjelder mine regler. Konfliktsky som jeg er, bestemte jeg meg for å bite i det sure eplet og holde ut hele juleferien. Det orker jeg ikke i sommer. Jeg har en krevende jobb og trenger ro de ukene jeg har fri i sommer. Orker ikke tanken på å være hjemme når de to er hjemme. Og jeg kan ikke være borte de ukene skal være her heller, jeg reiser vekk litt senere i ferien, ferien er alt bestilt og betalt for. Jeg har ikke råd til to ferier. Hvordan sier jeg nei på en ok måte? Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning mellom oss, men vil heller ikke ha dem her i sommerferien min. Anonymkode: 4755e...d7b 2 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 19. april 2022 Kan du foreslå at de tar ferien litt senere, så får de leiligheten for seg selv? Ellers så tenker jeg at når du har tatt det opp hva som er dine husregler og de mer eller mindre har sagt at de nekter å følge dem, så er det bare å si nei. Jeg kan skjønne at et ungt par ramler på byen og slikt, men de får holde kjeft og gå rett og legge seg når de kommer hjem, og dette med å slenge rundt undertøy og stjele vin er jo så uforskammet at jeg har ikke ord. Anonymkode: d5017...dee 48 9
Populært innlegg nomore82 Skrevet 19. april 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 19. april 2022 «Etter måten dere behandlet meg og hjemmet mitt i jula så får dere ikke bo her i sommerferien. Det hadde vært trivelig om vi kunne funnet på noe mens dere var i Oslo men dere er nødt til å finne dere et annet sted å bo de tre ukene dere er her». Slutt å sy puter under armene hans. Han er voksen nå og må takle å få høre hvordan han oppfører seg og hva som kreves. 156 1 36
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 Du sier til sønnen din akkurat det du skriver her. At det sier du nei til, for du tror ikke det blir hyggelig for deg, jeg erfaringen sist. Anonymkode: 199e0...80c 29 9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Jeg ville sagt at hvis de skal bo her, er de nødt å følge dine regler, ellers blir det siste gang, samt at de ikke får være der så lenge som 3 uker. Gi klar og tydelig beskjed om at det skal være ryddig, ingen får forsyne seg av vin og mat som om de er hjemme (Jeg ville gjerne bare hatt minimalt med mat og drikke hjemme, uten å nevne det, og kun handle inn til måltider). Ville også gjort det klart at du trenger søvn før jobb, og at det ikke skal bråkes eller lages mat på nattestid! Du MÅ bare sette ned foten! Anonymkode: b0743...3a6 17 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 Jeg håper inderlig for din del at du klarer å stå i mot og sin nei. Din sønn er voksen og det er så enkelt som å bare si at det ikke passer at de blir så lenge hos deg. Anonymkode: 08131...313 16
Populært innlegg Million Skrevet 19. april 2022 Populært innlegg #7 Skrevet 19. april 2022 Du får bare si til din egen sønn at etter erfaringen med siste opphold, da de behandlet deg som en ubetalt hushjelp og ikke løftet en finger, så frister det ikke til gjentakelse. Så nei, kjære sønn, dere kan ikke bo her i ferien. Sorry! Finn hotell! 44 13
Rucula Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 jeg hadde sagt at 3 uker blir for lenge, men de er velkomne i 5 dager feks. Så hadde jeg handlet inn god mat og forsøkt å lage det hyggelig disse dagene... Du vil vel bygge en god relasjon til din sønn og svigerdatter?? 33 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 Du er mammaen hans og bør stille opp. Sånn er det å få barn. Anonymkode: 119aa...b33 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 Tre dager er passe. Si at du er sliten og trenger ferien på å komme deg. Anonymkode: d9cc8...492 8 1
nomore82 Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Rucula skrev (1 minutt siden): jeg hadde sagt at 3 uker blir for lenge, men de er velkomne i 5 dager feks. Så hadde jeg handlet inn god mat og forsøkt å lage det hyggelig disse dagene... Du vil vel bygge en god relasjon til din sønn og svigerdatter?? Det kreves to for å bygge en god relasjon. Er det ikke to så er det utnytting av den ene. 38 7
Drizzt Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sønnen min spurte om han og samboeren kunne få bo hos meg i sommerferien. De har tenkt å bo her i 2-3 uker, dvs hele sommerferien deres. Jeg bor sentralt i Oslo og de har tenkt å feriere her. Jeg har virkelig ikke lyst til å ha dem på besøk. Jeg hadde de her i juleferien og synes det var veldig slitsomt. Min sønns samboer er veldig rotete, og tar seg veldig tilrette i mitt hjem, hun kan finne på å åpne vinflasker og forsyne seg av barskapet når jeg er borte. Begge to kommer brasende hjem om natten etter bytur, og kan vekke meg kl.02 om natten fordi de begynner å koke mat på kjøkkenet etter en natt på byen. De slenger begge klær og undertøy rundt seg og behandler meg som hushjelp. Jeg må rydde, servere og vaske etter dem hele tiden. Dette var juleferien, kort oppsummert. Det hjelper ikke å ta opp ting med dem, jeg forsøkte forsiktig i juleferien og da ble begge to veldig fornærmet. De skulle ikke ta imot beskjeder fra meg, de var voksne og kunne gjøre som de selv ville. Det er helt greit, men i mitt hjem gjelder mine regler. Konfliktsky som jeg er, bestemte jeg meg for å bite i det sure eplet og holde ut hele juleferien. Det orker jeg ikke i sommer. Jeg har en krevende jobb og trenger ro de ukene jeg har fri i sommer. Orker ikke tanken på å være hjemme når de to er hjemme. Og jeg kan ikke være borte de ukene skal være her heller, jeg reiser vekk litt senere i ferien, ferien er alt bestilt og betalt for. Jeg har ikke råd til to ferier. Hvordan sier jeg nei på en ok måte? Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning mellom oss, men vil heller ikke ha dem her i sommerferien min. Anonymkode: 4755e...d7b Du er også voksen og skal gjøre som du selv vil. Da sier du ''Dessverre passer det ikke for meg for jeg har andre planer''. Uten å gå i detalj - planen din er å ha en rolig ferie selv. Dårlig stemning skaper de selv hvis de synes det er dårlig gjort at du sier nei. For en sønn du har hvis han ikke har lært å akseptere nei for et nei. 26 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sønnen min spurte om han og samboeren kunne få bo hos meg i sommerferien. De har tenkt å bo her i 2-3 uker, dvs hele sommerferien deres. Jeg bor sentralt i Oslo og de har tenkt å feriere her. Jeg har virkelig ikke lyst til å ha dem på besøk. Jeg hadde de her i juleferien og synes det var veldig slitsomt. Min sønns samboer er veldig rotete, og tar seg veldig tilrette i mitt hjem, hun kan finne på å åpne vinflasker og forsyne seg av barskapet når jeg er borte. Begge to kommer brasende hjem om natten etter bytur, og kan vekke meg kl.02 om natten fordi de begynner å koke mat på kjøkkenet etter en natt på byen. De slenger begge klær og undertøy rundt seg og behandler meg som hushjelp. Jeg må rydde, servere og vaske etter dem hele tiden. Dette var juleferien, kort oppsummert. Det hjelper ikke å ta opp ting med dem, jeg forsøkte forsiktig i juleferien og da ble begge to veldig fornærmet. De skulle ikke ta imot beskjeder fra meg, de var voksne og kunne gjøre som de selv ville. Det er helt greit, men i mitt hjem gjelder mine regler. Konfliktsky som jeg er, bestemte jeg meg for å bite i det sure eplet og holde ut hele juleferien. Det orker jeg ikke i sommer. Jeg har en krevende jobb og trenger ro de ukene jeg har fri i sommer. Orker ikke tanken på å være hjemme når de to er hjemme. Og jeg kan ikke være borte de ukene skal være her heller, jeg reiser vekk litt senere i ferien, ferien er alt bestilt og betalt for. Jeg har ikke råd til to ferier. Hvordan sier jeg nei på en ok måte? Jeg ønsker ikke å skape dårlig stemning mellom oss, men vil heller ikke ha dem her i sommerferien min. Anonymkode: 4755e...d7b Du er konfliktsky ovenfor din sønn? Det kan jo forklare hvorfor han kanskje mangler litt på oppdragelsen. Her er det bare å forklare ordentlig hva som er forventet som voksen når du er på besøk, og si at de kan komme innom i sommer på maks to overnattinger. Anonymkode: b3914...22b 16 1
Rucula Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 nomore82 skrev (Akkurat nå): Det kreves to for å bygge en god relasjon. Er det ikke to så er det utnytting av den ene. det er fortsatt hennes sønn... Han er ung, dum, hormonell og forstår ikke at han er urasjonell. Det vil han forstå når han blir eldre. Jeg hadde ofret meg selv noen dager for å glede han 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Rucula skrev (1 minutt siden): Han er ung, dum, hormonell og forstår ikke at han er urasjonell. Det vil han forstå når han blir eldre. Jeg hadde ofret meg selv noen dager for å glede han TS har vel ikke skrevet hvor gammel sønnen er har hun? For alt vi vet er han i midten av 20 åra. Dine bortforklaringer gjelder for 13-16 åringer. TS, jeg synes du kan si at det dessverre ikke passer fordi du har planer. Men at de gjerne kan komme en liten tur 3-5 dager. Event. at du gjerne vil treffe dem på dagtid mens de er i Oslo, men at de dessverre ikke kan bo hos deg i tre uker. Anonymkode: ee3c5...dac 30 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 Rucula skrev (5 minutter siden): det er fortsatt hennes sønn... Han er ung, dum, hormonell og forstår ikke at han er urasjonell. Det vil han forstå når han blir eldre. Jeg hadde ofret meg selv noen dager for å glede han Enig. Der er tross alt ungen hennes. Hadde jeg vært henne hadde jeg stilt opp med hjemmelaget middag og dessert hver dag. Anonymkode: 119aa...b33 1
Gjest Villfisker Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 Ut ifra hvordan de oppfører seg, syns jeg faktisk ikke du trenger å si fra så forsiktig. De sier at de er voksne, og ikke skal ta imot beskjeder fra deg. Da er de voksne nok til å ta inn på hotell også. Når de ikke respekterer deg, får de finne seg en annen plass å bo. «Bare» si at du ikke vil å ha dem der i sommer. Det er ikke slemt. Spør han hvorfor, kan du nevne noen av eksemplene du viser til her. Er man på besøk får man jammen oppføre seg også. Ha respekt for andres tid og ting.
Rucula Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig. Der er tross alt ungen hennes. Hadde jeg vært henne hadde jeg stilt opp med hjemmelaget middag og dessert hver dag. Anonymkode: 119aa...b33 3 uker er for lenge... Men i noen dager hadde jeg stilt opp. Fordi det er hyggelig med en Oslo ferie for de unge. og det er viktig med relasjonsbygning med sønn og svigersønn. 8 2
nomore82 Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 Rucula skrev (9 minutter siden): det er fortsatt hennes sønn... Han er ung, dum, hormonell og forstår ikke at han er urasjonell. Det vil han forstå når han blir eldre. Jeg hadde ofret meg selv noen dager for å glede han Så familie kan behandle hverandre som dritt? Det er jeg uenig i. 39 4
Gjest Villfisker Skrevet 19. april 2022 #20 Skrevet 19. april 2022 nomore82 skrev (1 minutt siden): Så familie kan behandle hverandre som dritt? Det er jeg uenig i. Jeg også. Syns sønnen er både utakknemlig og frekk. Ekkel faktisk. Hadde aldri behandlet mine foreldre sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå