Gå til innhold

Veldig usikker om jeg skal legge inn bud på leilighet grunnet badet.🤷‍♀️

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i slutten av 20 årene og klar for å kjøpe min første bolig, woho! Har funnet en leilighet som ligger sentralt til her jeg bor og som passer meg ganske bra.😄 Bygget/leiligheten er fra 1992, men forrige eier har skiftet kjøkken innredning, malt de fleste rom og gjort leiligheten veldig «moderne» og fin! Problemet er badet, det har fått tg3. Alt er som det skal akkurat nå, men grunnet alder kan ting plutselig oppstå står det i salgsoppgaven. Dette har ikke jeg råd til å ta på meg med engang, burde jeg bare droppe å by grunnet dette? Noen som har vært i en lignende situasjon? 

Anonymkode: 1d036...95d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på. Noe kan alltids skje uansett, og dette er du klar over. 

Anonymkode: f13db...7d4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg kjøpte min første leilighet var både kjøkken og bad ‘på siste vers’. Jeg brydde meg derimot ikke selv. Har aldri vært opptatt av materiell status og krysset fingrene for at det ikke oppstod store skader. Det gikk kjempefint og jeg pusset ikke opp badet og kjøkkenet før det hadde gått nærmere 10 år. Eneste problemet som oppstod disse årene var et tilfelle av tett dusj. Men det hadde nok skjedd uamsett da jeg har langt hår og store problemer mer håravfall en periode🙈

Anonymkode: 125fd...9b4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da jeg kjøpte min første leilighet var både kjøkken og bad ‘på siste vers’. Jeg brydde meg derimot ikke selv. Har aldri vært opptatt av materiell status og krysset fingrene for at det ikke oppstod store skader. Det gikk kjempefint og jeg pusset ikke opp badet og kjøkkenet før det hadde gått nærmere 10 år. Eneste problemet som oppstod disse årene var et tilfelle av tett dusj. Men det hadde nok skjedd uamsett da jeg har langt hår og store problemer mer håravfall en periode🙈

Anonymkode: 125fd...9b4

Så du renset aldri sluken engang......? 

Anonymkode: 3bba3...09f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje sette av 5000-ish på hver lønning, og bygge opp muligheten til å betale uventet kostnad i tilfelle ddt skjer? Vi setter av 10000,- i mnd i uventet kostnader, og blir den høyere enn 300000,- pusser vi opp ett rom. Vinn-vinn

Anonymkode: bee2e...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke var noen kjønnshår i sluket bør du kjøpe. 

Anonymkode: d3df8...69d

Skrevet

Dette er vel mer en svakhet med den nye forskriften enn relevant for dette badet?

Norsk Standard 3600, som forskriften bygger på, "slakter" bad (tg 3) eldre enn 1997 pga kravene til våtrom i byggteknisk forskrift som gjaldt da boligen ble bygget. 

Om boligen er interessant nok kan man få en egen vurdering av badet og gjenværende levetid og risiko ut fra dette.

Husk at bad ikke lever evig og at det er et dyrt rom å oppgradere uansett når det må gjøres.

• Liker 5
Skrevet

Vær klar over at bad og kjøkken er de dyreste rommene å pusse opp. Har du ikke råd til å oppgradere badet, bør du ikke kjøpe en leilighet med dårlig bad.

• Liker 2
Skrevet

Om du kjøper, sett inn dusjkabinett. Da holder det lenger enn om du dusjer rett på flisene. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (2 timer siden):

Om du kjøper, sett inn dusjkabinett. Da holder det lenger enn om du dusjer rett på flisene. 

Dusjkabinett er splitter nytt så godt som og satt inn i 2020👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg ha gått for det og satt til sides penger fra hver lønning hver måned til sparing for å pusse opp badet/uventete hendelser med badet i fremtiden.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier at dusjkabinett er en god redning. 

Tidligere var TG3 det samme som "Må fikses nå!". Men slik jeg forstår det, er det ikke slik lengre? Det er satt utifra en standardisert vurdering basert på alder og de regler som gjaldt da badet var nytt? Har takstpersonen funnet fukt, mugg eller lignende? Hva står i egenerklæringen til selger?

Husk at din plikt er å sette deg inn i informasjonen gjort tilgjengelig for deg, men holder selger tilbake opplysninger og dette summerer seg til mangler på mer enn kr 10 000, så har du krav på penger tilbake. Det at det står TG3, og at det kan skje ting pga alder, er en helgardering. Du er informert, og må ta med i regnestykket at du kan stå overfor en stor utgift om en måned, et år, 5 år. 

Har du snakket med styret? Har det vært problemer med lekkasjer? Er det planer om å gjøre noe med badene eller felles rør?

Anonymkode: c55c1...fb6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så lenge det ikke var noen kjønnshår i sluket bør du kjøpe. 

Anonymkode: d3df8...69d

Ja, det er som sagt det første man sjekker på visning

Anonymkode: b2624...e6a

Gjest loveli
Skrevet
A-hunter skrev (4 timer siden):

Dette er vel mer en svakhet med den nye forskriften enn relevant for dette badet?

Norsk Standard 3600, som forskriften bygger på, "slakter" bad (tg 3) eldre enn 1997 pga kravene til våtrom i byggteknisk forskrift som gjaldt da boligen ble bygget. 

Om boligen er interessant nok kan man få en egen vurdering av badet og gjenværende levetid og risiko ut fra dette.

Husk at bad ikke lever evig og at det er et dyrt rom å oppgradere uansett når det må gjøres.

Dette.

Les nøye hva som står, men alle bad over en viss alder får vel automatisk tg3 med de nye reglene. Har ikke satt meg inn i det, men det har blitt ekstremt strengt.

Hvis det står at ingen fukt, mugg eller råte er funnet så tenker jeg bare kjør på! 

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som sagt, dersom det ikke er funnet mugg, sopp eller råte og alt tilsynelatende er ok så holder dette badet fint. Bare vær flink til å bruke vifta så går nok dette veldig bra! :)

Har selv et tg3-badtg3-bholder seg helt tipp topp når man bare tar noen enkle grep. :)

Lykke til med kjøpet! Håper du får leiligheten dersom du bestemmer deg for å gå inn i budrunde!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere var TG3 det samme som "Må fikses nå!". Men slik jeg forstår det, er det ikke slik lengre? Det er satt utifra en standardisert vurdering basert på alder og de regler som gjaldt da badet var nytt?

Nja, delvis riktig og i så fall gjelder det kun våtrom.

Problemet med våtrom er at de våtrommene som er oppført før 1997 er oppført etter dagjeldende byggtekniske forskrift som hadde diffuse krav. I TEK97 (fra 1997) kom det målbare, konkrete krav inn i byggteknisk forskrift. Såpass konkrete at man kan vurdere dagens kvalitet ut fra dem, mens det er utfordrende med våtrom bygget før 1997.

Som medlem i Norsk Takst kan jeg avsløre at TG3 på bad bygget før 1997 har vært svært omdiskutert blant medlemmene, noe som har gitt veldig varierte utfall hos ulike takstmenn. Standarden, som den nye forskriften "tryggere bolighandel" bygger på gir ikke bad bygget før 1997 automatisk TG3, men forbundet har likevel valgt den tilnærmingen i fagsystemet og har begrunnet det i at badet nå er 25 år gammelt eller eldre og sannsynligvis står overfor oppgradering uansett.

Selv om bad med dusjkabinett og jevnlig rensing av sluket fint kan ha en levetid på det dobbelte, eller mer. Altså er tilstanden like variert som antall bad bygget før 1997.

Så ja, det er ullent og lite som minner om noe tryggere bolighandel i og med at TG3, som du sier betyr "må fikses nå" ute blant folk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bad fra 80-tallet. Har heldigvis vært brukt dusjkabinett der siste 25 år. Kjøpte leiligheten og følte meg aldri utrygg. Det verste som kan skje er at varmekabler slutter å fungere, men det kan jeg fint leve med i noen år. 

Anonymkode: ccabb...ab1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis badet hadde vært pusset opp så hadde kanskje leiligheten vært utenfor budsjettet? Hvis du liker resten av leiligheten ville jeg kjørt på, og eventuelt tatt badet på sikt. Det er som regel alltid noe man må gå på kompromiss med for å få den leiligheten man vi,  enten beliggenhet/størrelse eller standard. Et helt ok bad som mest sannsynlig vil funke en stund til høres ut som et greit kompromiss tenker jeg 😊

Anonymkode: e3bd4...24c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er i slutten av 20 årene og klar for å kjøpe min første bolig, woho! Har funnet en leilighet som ligger sentralt til her jeg bor og som passer meg ganske bra.😄 Bygget/leiligheten er fra 1992, men forrige eier har skiftet kjøkken innredning, malt de fleste rom og gjort leiligheten veldig «moderne» og fin! Problemet er badet, det har fått tg3. Alt er som det skal akkurat nå, men grunnet alder kan ting plutselig oppstå står det i salgsoppgaven. Dette har ikke jeg råd til å ta på meg med engang, burde jeg bare droppe å by grunnet dette? Noen som har vært i en lignende situasjon? 

Bare sett inn et dusjkabinett, slik at vannet fra dusjingen går rett i sluken. Da kan du leve lenge med gammelt bad.

AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (4 timer siden):

Dette.

Les nøye hva som står, men alle bad over en viss alder får vel automatisk tg3 med de nye reglene. Har ikke satt meg inn i det, men det har blitt ekstremt strengt.

Hvis det står at ingen fukt, mugg eller råte er funnet så tenker jeg bare kjør på! 

Jeg har forstått det slik at de i den nye forskriften stilles det nå skarpe krav til dokumentasjon. Uten dokumentasjon på hva og hvem som har pusset opp bad / kjøkken, ender man fort opp på tg2 eller tg3 uavhengig at tilstanden på badet. Våtrom av eldre dato har jo som regel ikke dokumentasjon knyttet til seg, og dermed blir en del boenheter vurdert slik. 

Anonymkode: 76dcc...4e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...