Gå til innhold

Blitt anmeldt urettmessig, og sliter med ettervirkninger av dette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt anmeldt to ganger på kort tid grunnet en krangel med en annen person. Jeg har begge gangene fått mye støtte fra politiet, og har fått vite allerede i avhørene at sakene vil bli henlagt. Jeg syns det er en grov overtredelse å utnytte systemet på denne måten, men mest av alt er jeg dypt krenket av opplevelsen. Jeg sliter skikkelig med det at jeg har blitt skjendet og svertet på denne måten. Jeg er en rettferdig person, og nå føler jeg sterkt på at jeg trenger en unnskyldning for å klare å gå videre. Jeg er svært fortvilet. Selv om det har gått et halvt år er det fortsatt like ille. Noen råd?

Anonymkode: 035d9...4fc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det samme person som har anmeldt deg begge gangene? 

Anonymkode: e606f...a68

Skrevet

Med forbehold om at jeg ikke kjenner til selve situasjonen:
Jeg kan godt forstå at du har et sterkt behov for en unnskyldning, en anerkjennelse fra det andre mennesket om at dette ikke opplevdes noe ok.
Det er nok dessverre gode sjanser for at du ikke får den unnskyldningen du vil ha og trenger, og for å komme deg videre og få bearbeidet dette vil jeg anbefale deg å snakke med en psykolog. Kognitiv terapi tror jeg vil hjelpe deg masse for å få jobbet deg gjennom det, og etter hvert lagt det bak deg.

• Liker 2
Skrevet

Kom deg videre . 
du sier jo selv politet støttet deg og det vør være nok 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å anmelde vedkommende for falsk anmeldelse.? Mulig det bare blir henlagt, men vedkommende får i alle fall smake sin egen medisin gjennom at de får tilsendt samme brev som som du fikk. 

Trøst deg med at Politiet ikke er gjøker og er fullstendig klar over at enkelte bruker dem til manipulasjon.

Anonymkode: 30abe...598

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å anmelde vedkommende for falsk anmeldelse.? Mulig det bare blir henlagt, men vedkommende får i alle fall smake sin egen medisin gjennom at de får tilsendt samme brev som som du fikk. 

Trøst deg med at Politiet ikke er gjøker og er fullstendig klar over at enkelte bruker dem til manipulasjon.

Anonymkode: 30abe...598

I utgangspunktet er det ikke straffbart å anmelde noen selv om saken blir henlagt eller ikke har noe godt grunnlag. Saker blir ofte henlagt på bevistets stilling eller prosessøkonomiske grunner som ikke i seg selv betyr at fornærmede (TS) ikke har gjort noe galt. 

Dersom man åpenbart anmelder falskt (person A slo meg, men person A var beviselig i utlandet) har vedkommende gjort noe straffbart såklart. Men de litt diffuse "anmelder person A for psykisk vold" siden man krangler er sjeldent et godt grunnlag for anmeldelse.

Anonymkode: bad57...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Med forbehold om å kunne kjenne din side av saken: enten må det ha vært noen voldsomme krangler om noe veldig viktig og der den andre følte at det var noe i situasjonen som gjorde at en anmeldelse var riktig, eller så har personen så store problemer med seg selv at selve roten til anmeldelsen ligger i personen selv og ikke i det som skjedde.

Min første tanke er nr1. Politiet bruker ressurser på dette.Om det er misbruk av deres tid, kan de selv anmeldes den som anmelder. Det har de ikke gjort, og har dermed rent objektivt, sett at anmeldelsen var innenfor, men at avhør og andre bevis gjør at saken henlegges.

Anonymkode: 3ab71...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...