AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #1 Del Skrevet 19. april 2022 Har sheltie som er døende, ønsker med kooiker etterpå. Sheltie var trofast og pålitelig, snill i lange baner men artrosen har tatt henne så nå må vi avslutte. Vi har også en større hund, jaktrase, gammel og sær, snill med valper og rolig inne og ute. Nå vil vi gjerne ha en ny fanghund og en som vi kan trene til å gå løs i hagen. Det jeg har lest om kooiker er at de er en mellomting mellom de to vi har. Ønsker dine erfaringer om kooiker. Anonymkode: 9ca71...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Del Skrevet 19. april 2022 Jeg har kooiker🙂 Hun jeg har er veldig kosete og kontaktsøkende. Du må være forberedt på at du kan få en hund som følger etter deg hele tiden. Hun har aldri stukket av og hvis noen i turfølget forsvinner litt bort, så begynner hun å lete etter de. Dette kan selvfølgelig være individuelt. Selv om de er relativt lettrente, så kan de også være sta. Hunden min har ganske mye jaktinstinkt. Jeg tror dette er ganske individuelt. De ble brukt for å lokke ender inn i feller og også som skadedyrbekjempere. Altså til å drepe rotter, spesielt rundt disse fellene. De ble også brukt som gårdshunder/vakthund og selskapshunder (google bilder av Rembrandt og kooiker). De kan varsle, min gjør det. Også er det ikke uvanlig at de kan være skeptisk til fremmede hunder og mennesker, selv med sosialisering i ung alder. Jeg vil si at de har en ganske lav terskel for å si ifra hvis det er noe de ikke liker. Dette gjelder i møter med fremmede hunder og mennesker. Hvis man ikke legger merke til de dempende signalene, så kan de fort begynne å knurre. Det her er kjempeviktig å være obs på. Viktig å sette seg inn i adferd på hund. Ikke tving de til å hilse på folk og hunder hvis de ikke vil. Siden de kan være skeptiske til folk, så gjelder det selvfølgelig barn også. Min er ikke vokst opp med små barn i familien og kan bli usikker fordi barn ofte kan stirre litt for intenst på hunder. Jeg lar ikke min få hilse på barn, da hun ikke bryr seg om fremmede folk. Hun kan bli skeptisk/usikker, spesielt når hun er på "sitt" området (hus, hytte etc). Alt det jeg har sagt til nå kan også være individuelt. Jeg vet om kooikere som ikke er skeptiske også. Jeg angrer ikke på valget av kooiker. Så lenge man tar hensyn til at de kan være skeptiske til fremmede folk og hunder, så er de utrolig fine hunder. Min er veldig enkel å ha med å gjøre og hun er verdens største koseklump (hvertfall ovenfor familien). Det er vel derfor de ikke er kjent for å stikke av i hytt og pine, fordi de er veldig familiekjære. Siden de er så "sensitive" er kjeft en veldig dårlig treningsmetode (det er det forsåvidt for alle hunder). Man kan være bestemt, men på en myk måte, ikke hard. De kan også være noen matvrak og kan legge på seg lett, så vær obs på mengden og type mat. Når det gjelder pelsstell så krever de veldig lite, børster av og ti. Det er individuelle forskjeller når det gjelder mengden pels. Noen har tjukkere og lengre pels enn andre. Håper at dette er nyttig, hvis du har konkrete spørsmål, så er det bare å spørre🙂 Anonymkode: 29bea...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå