AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Har du fått intravenøst jerntilskudd på sykehus under svangerskapet? Evt hvilken uke? Anonymkode: 29a64...1fc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #2 Skrevet 19. april 2022 Nei, de nektet. Selv om verdiene mine lå godt under alle akseptable verdier, så ble det ifølge St Olavs sett på som så risikabelt at det tok de ikke sjansen på. Jeg ble bare sykemeldt heller, kunne jo knapt gå så svimmel som jeg var. Jeg ble fulgt opp ekstra, og dette var tema som kom opp ved hver eneste kontroll, ca hver 4. uke. Men dagen etter fødsel eller noe kom det en viktig lege inn og sa at "Siden jeg maste og insisterte så mye så skulle jeg få den der intravenøse jernbehandlingen". Jeg prøvde å si at det var ikke egentlig jeg som maste så mye som at verdiene mine var veldig, veldig lave og jeg kunne fremdeles ikke gå, men det beit ikke på. Men jeg fikk da til slutt Og så fikk jeg en liter blod et par dager senere, fordi det ikke fungerte 😛 Uansett. Jeg kjenner flere som har fått i løpet av svangerskapet, dog ikke på St Olavs, og de har vel fått fra uke 25 omtrent og utover hvis jeg ikke husker helt feil? Håper det ordner seg for deg, TS! Anonymkode: 3e018...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #3 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, de nektet. Selv om verdiene mine lå godt under alle akseptable verdier, så ble det ifølge St Olavs sett på som så risikabelt at det tok de ikke sjansen på. Jeg ble bare sykemeldt heller, kunne jo knapt gå så svimmel som jeg var. Jeg ble fulgt opp ekstra, og dette var tema som kom opp ved hver eneste kontroll, ca hver 4. uke. Men dagen etter fødsel eller noe kom det en viktig lege inn og sa at "Siden jeg maste og insisterte så mye så skulle jeg få den der intravenøse jernbehandlingen". Jeg prøvde å si at det var ikke egentlig jeg som maste så mye som at verdiene mine var veldig, veldig lave og jeg kunne fremdeles ikke gå, men det beit ikke på. Men jeg fikk da til slutt Og så fikk jeg en liter blod et par dager senere, fordi det ikke fungerte 😛 Uansett. Jeg kjenner flere som har fått i løpet av svangerskapet, dog ikke på St Olavs, og de har vel fått fra uke 25 omtrent og utover hvis jeg ikke husker helt feil? Håper det ordner seg for deg, TS! Anonymkode: 3e018...e4b Oj, jeg har alltid pleid å få intravenøst jern til vanlig. Nå som jeg er gravid ville de vente til andre trimester, men jeg føler det ikke er så bra. Har time i dag Og er livredd for at det påvirker lille baby i magen min. Jeg føler egentlig at jeg burde vente noen uker og at lengene her på Ahus hører mer på pasienter enn å sjekke opp om det faktisk er innenfor. ts Anonymkode: 29a64...1fc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #4 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, de nektet. Selv om verdiene mine lå godt under alle akseptable verdier, så ble det ifølge St Olavs sett på som så risikabelt at det tok de ikke sjansen på. Jeg ble bare sykemeldt heller, kunne jo knapt gå så svimmel som jeg var. Jeg ble fulgt opp ekstra, og dette var tema som kom opp ved hver eneste kontroll, ca hver 4. uke. Men dagen etter fødsel eller noe kom det en viktig lege inn og sa at "Siden jeg maste og insisterte så mye så skulle jeg få den der intravenøse jernbehandlingen". Jeg prøvde å si at det var ikke egentlig jeg som maste så mye som at verdiene mine var veldig, veldig lave og jeg kunne fremdeles ikke gå, men det beit ikke på. Men jeg fikk da til slutt Og så fikk jeg en liter blod et par dager senere, fordi det ikke fungerte 😛 Uansett. Jeg kjenner flere som har fått i løpet av svangerskapet, dog ikke på St Olavs, og de har vel fått fra uke 25 omtrent og utover hvis jeg ikke husker helt feil? Håper det ordner seg for deg, TS! Anonymkode: 3e018...e4b Hvor stor jernmangel har dere siden dere må få det intravenøst? Anonymkode: ccdcd...0f3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #5 Skrevet 19. april 2022 Jeg hadde hb på 7.fikk jern iv I uke 39.hb på 6 rett etter keisersnitt. Og den tok seg veldig raskt opp igjen med intravenøst, slapp å ta jerntabletter. Jeg er usikker på hva jernverdiene var da. Men under siste svangerskap fikk jeg ikke. Da var jern og jernlagre begge på 9. Hb på 8. Jeg klarer ikke ta vanlig jern, da jeg er forstoppa fra før og husker ikke drikke nok vann. Tok aminojern nå sist, og det fikk iallefall hb opp til normalnivå til 6 ukerskontrollen. Anonymkode: 60b7f...d4e
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #6 Skrevet 20. april 2022 Vent hva? Jeg visste ikke at det var noe risiko knyttet til det. Jeg fikk intravinøst jern rundt uke 40 og etter fødsel fikk jeg både sprøyte og intravinøst. Husker ikke hva hb nøyaktig var, men jeg minnes at den lå rundt 8. Hadde hypermesis i svangerskapet, så jerntabelettene jeg hadde forsøkt å ta hadde ingen effekt. Jeg fikk på karlnes. Anonymkode: c9be2...af5
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #7 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 9.11): Oj, jeg har alltid pleid å få intravenøst jern til vanlig. Nå som jeg er gravid ville de vente til andre trimester, men jeg føler det ikke er så bra. Har time i dag Og er livredd for at det påvirker lille baby i magen min. Jeg føler egentlig at jeg burde vente noen uker og at lengene her på Ahus hører mer på pasienter enn å sjekke opp om det faktisk er innenfor. ts Anonymkode: 29a64...1fc Etter fødselen sa de at jeg kvalifiserte til å få ved jevne mellomrom hvis det var nødvendig, men jeg måtte ta en jernbelastningstest først. Gjorde det, og fikk påvist dårlig jernopptak. Men så trakk de seg 😛 Jeg får det nå privat... St Olavs hører aldri på pasienter, er min erfaring, de kjører sitt løp 😛 Men de sa hele veien at det ikke påvirket babyen, den tok det den trengte. Jeg får jo til vanlig jern bare en gang eller to i året og så går det greit.. AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 17.56): Hvor stor jernmangel har dere siden dere må få det intravenøst? Anonymkode: ccdcd...0f3 Lå rundt 7 i svangerskapet. Jeg er gastric bypass-operert, så mine verdier skal i utgangspunktet ikke under 20. Jeg har og fått påvist dårlig jernopptak, jeg prøvde absolutt alle kombinasjoner av piller som fantes, eneste jeg oppnådde var forstoppelse. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vent hva? Jeg visste ikke at det var noe risiko knyttet til det. Jeg fikk intravinøst jern rundt uke 40 og etter fødsel fikk jeg både sprøyte og intravinøst. Husker ikke hva hb nøyaktig var, men jeg minnes at den lå rundt 8. Hadde hypermesis i svangerskapet, så jerntabelettene jeg hadde forsøkt å ta hadde ingen effekt. Jeg fikk på karlnes. Anonymkode: c9be2...af5 Risikoen er at man kan få en allergisk reaksjon såvidt jeg har forstått. Den første runden går som oftest bra, men hvis man må ha flere ganger kan runde 2 være kritisk. Hvis det går bra er det bare å kjøre på visstnok. Men under svangerskapet mitt ville de ikke ta noen sjanser, så så lenge jeg overlevde fikk det bare være lavt 😛 Anonymkode: 3e018...e4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå