Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På sist kontroll, i uke 36, lå baby med rumpa ned.

Jeg er nå 37+6 og har ikke kjent noe til at han har snudd seg. Syns det begynner å bli vanskelig å kjenne hvordan han ligger utfra bevegelser, da hele magen beveger seg når han er våken.

Vil man alltid merke at barnet snur seg så seint i svangerskapet, eller er det mulig at neste kontroll avdekker at han nå endelig ligger med hodet ned, selv om jeg ikke har kjent bevegelse som skulle tilsi han har endret stilling?

Anonymkode: ac4d0...9fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er derfor de spør om barnet sparker i 1,2,3 eller 4-kvadrant på magen, det er viktig å prøve å kjenne etter dette, men skjønner d kan være vanskelig om du kjenner bevegelser alle veier. Ville uansett ikke født i sete med første barn, jeg vet fra historier jeg har blitt foralt at det er i overkant.. av hva man skulle måtte tåle. Vet det går ann at de forsøker å snu barnet m hånmakt. Hvis du er usikker, ring og be om flere kontroller og samtaler(evt samtale på rådgivningskontor på sykehus med jordmor der). Helsehjelp er gratis som gravid.

Anonymkode: 5790b...33a

AnonymBruker
Skrevet

Min låg i seteleie fram til 40+2. Da blei han snudd av helsepersonell. Men vi oppdaga det ikkje før fem dager før, til tross for at eg hadde lenge lurt. Som forrige poster sa, kjenn kor sparka er. Eg opplevde aldri spark høgt oppe, ikkje noko problem med at han sparka i ribbebein eller lignande. Heller ikkje store spark, mest små bevegelser. Eg kunne også tydelig kjenne/sjå hovudet stakk ut på sida av magen når eg låg på sida. (Eg trudde jo det var rumpa, sidan jordmor var overbevist om at hovudet var ned). 

Anonymkode: f1d37...87d

AnonymBruker
Skrevet

Min snudde seg frem og tilbake to ganger etter uke 37. Ga meg mye ekstra stress.. Jeg merket faktisk ikke selve snuingen noen av gangene! Men jeg kjente tydelig etterpå at bevegelsene endret seg. Oppdaget at han hadde snudd seg til seteleie første gang pga jeg dro inn på sykehuset for sjekke siden jeg kjente veldig lite liv. Da viste det seg at han lå med hodet opp og ryggen ut mot magen.

Han hadde snudd seg tilbake til hodeleie ved fødsel.

Som en motvekt til hun over, så har jeg en venninne som fødte sitt første barn vaginalt,  med seteleie. Og hun er fornøyd med den opplevelsen. Du kan jo lese litt om setefødsel på kk i Bergen. Der er de flinke til å legge til rette for vaginal fødsel for dem som ønsker det.

Anonymkode: 252e3...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Er nok veldig individuelt om man kjenner noe eller ikke. Broren min (liten baby) snudde seg rundt uke 38 etter flere mislykkede vendinger på sykehuset og mamma syntes det var vondere enn noen av fødslene hun har vært gjennom, mens datteren til en venninne (stor baby) snudde seg flere ganger uten at hun kjente noe som helst.

Anonymkode: 775df...c84

AnonymBruker
Skrevet

Min snudde seg to dager før termin. Merket bare at sparkene flyttet seg. Når det er sagt så var setefødselen den fineste av mine tre fødsler. 

Anonymkode: 51c5d...c51

AnonymBruker
Skrevet

Min snudde seg ikke da den lå i seteleie i uke 37. Var på vendingsforsøk også, men uten suksess. 

Den største forskjellen på min i sete, og mine i ikke-sete var at den i seteleie sparket mer direkte inn i blæra (Jeg tisset på meg noen ganger av sparka), samt at hodet til babyen var så hardt mot ribbeina og lungene, at det var ubehagelig å sitte vanlig. Jeg er svært kort i ryggen i forhold til lengden min, så når jeg satt vanlig lå nesten hodet til seteleiebabyen utenpå ribbeina. 

Anonymkode: 824d6...cdc

AnonymBruker
Skrevet

Min første lå i seteleie hele veien, er gravid igjen nå med en baby som foreløpig ligger i hodeleie (uke 37 nå). Med første kunne jeg tydelig kjenne hodet øverst på magen, mens nå kjenner jeg mye større bevegelser (faktiske spark) øverst. Kjenner også stor forskjell når babyen hikker (kjente det mest øverst på magen med første, nå langt nede i bekkenet).

Anonymkode: fa1ae...091

AnonymBruker
Skrevet

Min lå også i seteleie, og snudde seg ikke. Hadde mislykket vendingsforsøk også. Fikk god oppfølging av sykehuset, og fikk velge mellom vaginal fødsel og keisersnitt.

Fødte vaginalt, og selv om fødselen var lang og hard var den veldig fin. Tett oppfølging av både jordmødre og fødselsleger underveis. 

Anonymkode: a08f1...6a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...