AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 I lys av alle de #metoo-sakene de siste årene, har jeg tenkt over det som skjedde i mitt siste år på videregående. Ble forelsket i en lærer, og etterhvert fikk vi mer og mer kontakt. Først om faglige ting, men gradvis ble det mer utveksling av personlig informasjon. En ettermiddag, etter siste time, kysset han meg. Jeg var forelsket, og ble selvsagt glad. Jeg var 18, han var 49 og gift trebarnsfar. Vi hadde i månedene etter dette kysset, et romantisk forhold med seksuelle innslag. Kona avslørte at han var utro, og konfronterte han og han innrømmet alt. Han hadde et godt forhold til rektor på skolen, og konsekvensen av dette forholdet var at han de siste to månedene av skoleåret ble sykemeldt. Altså, så lenge jeg var elev tydeligvis. Jeg ble til og med innkalt til rektor for samtale, og fikk dette forklart. Samtidig sa han at jeg ikke måtte fortelle dette til noen andre, og at han syntes "kjærligheten mellom oss" (meg og læreren) var vakker og unik. Fikk et par stygge oppringninger fra kona til læreren, forståelig nok var hun sint. Mitt spørsmål er vel, hva er egentlig riktig reaksjon i sånne tilfeller? Hva er prosedyren egentlig? Nå er jo denne læreren pensjonert, dette skjedde i 2000, og det samme med rektoren. Lurer likevel på hva som gjøres i slike tilfeller. En ting er jo når et slikt forhold benektes av en eller begge parter, men her innrømmet vi begge alt. Anonymkode: 23362...4db
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Ha ha! Da jeg gikk på vgs, hadde jeg ett godt øye til ene læreren. Han var ganske sexy.... Han var dog i starten av 30-årene. Hadde jeg turt, og kanskje fått sjansen, tror jeg at jeg ville hatt en affære. Det lureste hadde nok vært å ventet til slutten av 3.klasse... Jeg prøvde meg aldri, turte ikke. Men fantasere ofte om han. Sweet memories... Back to the 2000😅😅 Anonymkode: 36987...0e6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Det du forteller høres ganske likt ut som det en tidligere venninne opplevde. Det ble stor skandale i en liten bygd. I dag ville nok slikt blitt tatt på alvor, lærer måttet slutte på skolen/ blitt anmeldt osv. Håper det går bra med deg ts Anonymkode: 7dcd6...91a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Trodde lenge dette var forbudt, men folk sier forhold er lov så lenge det ikke er seksuelt... ganske sykt. Så lenge det foregikk mens du var elev der så var det jo fullstendig galt. Lærere skal ikke "like" noen elever bedre enn andre, ihvertfall ikke innrømme det. Anonymkode: f83c3...845
Sjela Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Det er overhodet ikke greit. Det er en maktbasert skjevfordeling i et slikt forhold. Han med sine mange års erfaring og modenhet, samt sin rolle som din lærer og veileder. Du, som opplever deg selv som voksen, men egentlig ikke er det, og som ser opp til dette individet som SER deg og LYTTER til deg. Det er for en ung jente lett å misforstå disse følelsene som forelskelse da man har lite erfaringer og gitt situasjon er det ikke unaturlig at en ung student kan la seg beta av en eldre lærer. Det som er unaturlig er jo at den voksne part her har oppført seg kritikkverdig. For ikke å snakke om skolen og skolens rektor! Jeg tror du vet selv at dette ikke var riktig måte å håndtere hendelsen på, og det hele fremstår som en vennetjeneste fra rektor når vedkommende tilogmed ber deg tie om det hele. VGs skole-studenter er barn og det finnes ingenting fint eller søtt med dette. Det er kun misforstått rot og virrvarr av følelser. Normalt sett vil en arbeidsplass ha retningslinjer og rutiner for slikt. Som regel ligger dette under HR avdelingen på større arbeidsplasser. Uansett, vi har en straffelov som sier noe om misbruk av stilling og tillitsforhold for å oppnå seksuell omgang, og dette mener jeg er passende under den paraplyen. Hvor lett det er å dømme er jo noe annet, men med tanke på at han innrømmet dette så kanskje... 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det du forteller høres ganske likt ut som det en tidligere venninne opplevde. Det ble stor skandale i en liten bygd. I dag ville nok slikt blitt tatt på alvor, lærer måttet slutte på skolen/ blitt anmeldt osv. Håper det går bra med deg ts Anonymkode: 7dcd6...91a Var i en bygd dette også, men vet ikke hvor mange som kjente til det. Anonymkode: 23362...4db
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 Han skulle vel hatt sparken? Evt forflyttes nedover eller noe? Anonymkode: 3e8ab...204
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 Sjela skrev (11 timer siden): Det er overhodet ikke greit. Det er en maktbasert skjevfordeling i et slikt forhold. Han med sine mange års erfaring og modenhet, samt sin rolle som din lærer og veileder. Du, som opplever deg selv som voksen, men egentlig ikke er det, og som ser opp til dette individet som SER deg og LYTTER til deg. Det er for en ung jente lett å misforstå disse følelsene som forelskelse da man har lite erfaringer og gitt situasjon er det ikke unaturlig at en ung student kan la seg beta av en eldre lærer. Det som er unaturlig er jo at den voksne part her har oppført seg kritikkverdig. For ikke å snakke om skolen og skolens rektor! Jeg tror du vet selv at dette ikke var riktig måte å håndtere hendelsen på, og det hele fremstår som en vennetjeneste fra rektor når vedkommende tilogmed ber deg tie om det hele. VGs skole-studenter er barn og det finnes ingenting fint eller søtt med dette. Det er kun misforstått rot og virrvarr av følelser. Ja, jeg forstår ikke hvorfor rektoren handlet som han gjorde. Læreren jeg haddde et forhold til, nevnte at han tidligere hadde fått litt lignende oppmerksomhet fra jenter, i form av brev og kort etc., så jeg var nok ikke den eneste. Sjela skrev (11 timer siden): Normalt sett vil en arbeidsplass ha retningslinjer og rutiner for slikt. Som regel ligger dette under HR avdelingen på større arbeidsplasser. Uansett, vi har en straffelov som sier noe om misbruk av stilling og tillitsforhold for å oppnå seksuell omgang, og dette mener jeg er passende under den paraplyen. Hvor lett det er å dømme er jo noe annet, men med tanke på at han innrømmet dette så kanskje... Jeg tror ikke det er noe å gjøre med dette i rettssystemet, men synes bare det er/var rart at innstillingen fra rektor virket å være å "beskytte" læreren, hans ansatt, og at jeg var den som måtte passe på å ikke snakke om det til noen. Tydeligvis av hensyn til læreren og skolen/ledelsen. Anonymkode: 23362...4db
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han skulle vel hatt sparken? Evt forflyttes nedover eller noe? Anonymkode: 3e8ab...204 Vet ikke. Men det gir meg en ekkel følelse at rektoren beskyttet han så veldig, som om jeg var problemet og at bare jeg ble ferdig på vgs, så kunne læreren komme tilbake fra sykemelding nærmest som om ingenting var hendt. Anonymkode: 23362...4db
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 Skjedde noe lignende her jeg kommer fra også. Men her endte det med at læreren gikk fra kona og ble sammen med eleven da eleven var ferdig på skolen Anonymkode: 7114a...d42
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Synes det ikke er merkelig at det ble dysset ned i det hele tatt. Sånn var det før. Når de ikke greide å ta tak i mobbing heller så kan en ikke vente så mye av stats/ kommuneansatte som sitter i årelange posisjoner Anonymkode: 52d64...5f5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå