Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, nå er jeg både desperat og fortvilet. Blir dessverre mye tekst, håper noen kan gi meg noen trøstende ord her. Er så lei av å føle meg unormal og at kroppen ikke funker. 

Jeg og samboer ønsker barn, sluttet derfor på pillen juni/juli 2021, fikk ca regelmessige menstruasjoner etter dette, varighet på syklus ca. 30 dager. 
Forsøkte i november/desember 2021 å bli gravid og det klaffet. Kom på tidlig UL i uke 7 og det var ikke tegn til embryo. Ny UL i uke 9 og ikke noe tegn. Konkludert med BO eller stoppet tidlig i utviklingen.

Ble en medisinsk abort 5 februar 2022 (10 uker på vei), oppfattet vellykket av meg da det kom mye ut. Har i ettertid av dette blødd av og på og spottet i alle rødfarger som finnes. Vært til etterkontroller som har vist rester, senest nå i starten av april. Gynekologene mener dette vil komme ut av seg selv ved neste menstruasjon. Men nå har det snart gått 11 uker siden aborten og det har ikke vært noe eggeløsning i sikte, ei heller mensen. Det jeg har blødd har ikke kunne blitt oppfattet som mensen av meg i alle fall.

Fikk provera hos fastlege for 13 dager siden (en kur på 10 dager), for å se om dette kunne sette syklusen tilbake og få i gang en menstruasjon, men nå har jeg bare fått tilbake det som jeg oppfatter er disse mellomblødningene (altfor lite til å vere en menstruasjon - blør ikke ut et bind ordentlig en gang). Tatt eggeløsningstest og den er negativ.

Er det noen med lignende erfaringer? Som har gått så lenge uten menstruasjonen? Ved timen for 14 dager siden så gynekologen 3 små områder som viste liitt rester igjen på, men mente det er for lite til utskraping og håper det vil komme med en mensen. Men når jeg ikke en gang får mensen av provera..så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Er det restene som ikke gjør at jeg får mensen. Hcg er normal btw, og har vært det i overkant av 1 mnd. 

Jeg er redd det feiler kroppen min noe. Hvorfor går den ikke tilbake som normalt, slik det føles ut som «alle» andre her på disse forumene gjør? Sukk…ønsker bare å få kroppen min tilbake og ikke blø hver bidige dag, og ikke minst - vi ønsker selvsagt å forsøke på nytt😞

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt lege på nytt for å sagt fra om at du ikke fikk mensen av de pillene. Kanskje du får prøve en sterkere dose og prøve igjen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 
Jeg føler veldig med deg! Det er tungt å gå gjennom dette, og alt man vil er at kroppen skal fungere igjen, men så er det ingenting man kan gjøre selv.. Jeg ville ringt legen igjen og sagt fra.
Sluttet selv med prevensjon januar 2021, og for oss så klaffet det i oktober/november 2021. Oppdaget BO på tidlig ultralyd uke 10, medisinsk abort uke 12 som jeg trodde var vellykket, oppdaget rester på etterkontroll, og så utskraping i det som vel da hadde vært uke 14 eller 15. Etter det tok det en god stund før mensen kom, og nå er den fortsatt uregelmessig både mtp syklus og lengde.. Før var jeg veldig regelmessig. Så jeg venter fortsatt på at kroppen skal gå tilbake til normalen igjen, men det går vel i riktig retning. Håper det kanskje hjelper litt å lese andres erfaring.

Anonymkode: 46609...1d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg deg og sender deg en god klem! Jeg har hatt flere aborter og har, som deg, hatt rester igjen så og si alle gangene. Jeg har en veldig dyktig gynekolog og han sa til meg at kroppen må ordne opp selv og at jeg IKKE kom til å få mensen/eggløsning før restene var ute. Ifølge han så hadde Provera ingen hensikt og at kroppen kom til å støte det ut selv, men at det kom til å ta tid. Og rett hadde han, for etter flere mnd så kom det ut (uten noen form for blødning).

Først når restene var kommet ut og det var tomt der inne så fikk jeg Letrozol (som gjør at du får eggløsning) og da fikk jeg syklusene i gang igjen. 

Jeg tror du rett og slett bare må være tålmodig og stole på at kroppen ordner opp selv, selv om det er skikkelig kjipt. Tro meg, been there done that!

Anonymkode: 68bed...6b4

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for at dere svarer og klemmer. Setter sånn pris på det. Det er veldig godt å høre andres erfaringer, som ligner mer på min og som gir meg en følelse av å ikke være alene om denne lange og kjipe situasjonen. Som sagt, jeg føler jeg bare leser om de som får mensen tilbake etter 6-8 uker, er kjipt å føle seg så unormal. 

det er nå snart 1 uke siden jeg tok siste provera-tbl og jeg har i grunn bare mellomblødninger. Frykter at disse kan pågå i all evighet igjen nå dersom det får muligheten til det.

kjipt å høre at provera ikke har en hensikt da, ikke at jeg tørte å håpe stort på det heller...men da er det jo enten å vente løpet ut eller utskraping. Må si at det er en stor belastning å blø hver dag..påvirker humør, psyke og forholdet. Frister ikke å vente dersom dette kan ta 1-2 mnd til. 

anynombruker 1: kan jeg spør hvor lang tid det tok fra utskraping til du fikk syklusene igjen? Og hvor lange er de nå? 

Anonymbruker 2: hva er grunnen til at du ventet ut hele løpet? Hvordan orket du og hvor lang tid tok det totalt? 
Fikk du tilbud om utskraping? Og hvorfor fikk du letrozol og ikke provera til å starte syklusen i gang igjen? 

AnonymBruker
Skrevet
Roffhvit skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for at dere svarer og klemmer. Setter sånn pris på det. Det er veldig godt å høre andres erfaringer, som ligner mer på min og som gir meg en følelse av å ikke være alene om denne lange og kjipe situasjonen. Som sagt, jeg føler jeg bare leser om de som får mensen tilbake etter 6-8 uker, er kjipt å føle seg så unormal. 

det er nå snart 1 uke siden jeg tok siste provera-tbl og jeg har i grunn bare mellomblødninger. Frykter at disse kan pågå i all evighet igjen nå dersom det får muligheten til det.

kjipt å høre at provera ikke har en hensikt da, ikke at jeg tørte å håpe stort på det heller...men da er det jo enten å vente løpet ut eller utskraping. Må si at det er en stor belastning å blø hver dag..påvirker humør, psyke og forholdet. Frister ikke å vente dersom dette kan ta 1-2 mnd til. 

anynombruker 1: kan jeg spør hvor lang tid det tok fra utskraping til du fikk syklusene igjen? Og hvor lange er de nå? 

Anonymbruker 2: hva er grunnen til at du ventet ut hele løpet? Hvordan orket du og hvor lang tid tok det totalt? 
Fikk du tilbud om utskraping? Og hvorfor fikk du letrozol og ikke provera til å starte syklusen i gang igjen? 

Jeg ventet hele løpet ut fordi jeg i bunn og grunn ikke hadde noe valg. Cytotec har ikke fungert på meg ved rester og utskrapning vil jeg aldri utsette meg for igjen med mindre jeg må. Måtte nemlig ha utskrapning ved ett av tilfellene da Cytotec ikke fungerte slik det skulle (hadde MA). Det endte med at jeg fikk infeksjon etter utskrapningen og har aldri vært så syk i mitt liv! Våknet av frostanfall og feberkramper og ble innlagt med kjempe høy CRP og måtte få hestekur med antibiotika intravenøst. Ble skitdårlig av denne hestekuren og kom meg ikke ordentlig på bena igjen før nærmere ett år. 

Tro meg, du vil heller vente på at kroppen ordner opp enn en evt infeksjon som mildt sagt kan rævkjøre deg helt! Jeg ville stolt på kroppen og latt den ordne opp selv, for det gjør den.

Uten at jeg kan si det helt sikkert så tror jeg at grunnen til at jeg fikk Letrozol og ikke Provera er fordi man må jo ha eggløsning for å få en menstruasjon, og det får man med Letrozol, så da får man også mensen. Men da må du altså være helt tømt.

AnonymBruker
Skrevet

Veit det er frustrerende når det drar seg sånn ut i tid. Hadde en SA, og ventet 3 mnd på at HCG skulle synke til normale igjen, og ytterliggere 3 mnd fra normal HCG til mensen kommer. Av og til trenger kroppen bare litt tid. Og om du har hatt regelmessig menstruasjon før dette så vil den nok komme tilbake igjen snart. 

Anonymkode: 87fe2...ade

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 20.33):

Jeg ventet hele løpet ut fordi jeg i bunn og grunn ikke hadde noe valg. Cytotec har ikke fungert på meg ved rester og utskrapning vil jeg aldri utsette meg for igjen med mindre jeg må. Måtte nemlig ha utskrapning ved ett av tilfellene da Cytotec ikke fungerte slik det skulle (hadde MA). Det endte med at jeg fikk infeksjon etter utskrapningen og har aldri vært så syk i mitt liv! Våknet av frostanfall og feberkramper og ble innlagt med kjempe høy CRP og måtte få hestekur med antibiotika intravenøst. Ble skitdårlig av denne hestekuren og kom meg ikke ordentlig på bena igjen før nærmere ett år. 

Tro meg, du vil heller vente på at kroppen ordner opp enn en evt infeksjon som mildt sagt kan rævkjøre deg helt! Jeg ville stolt på kroppen og latt den ordne opp selv, for det gjør den.

Uten at jeg kan si det helt sikkert så tror jeg at grunnen til at jeg fikk Letrozol og ikke Provera er fordi man må jo ha eggløsning for å få en menstruasjon, og det får man med Letrozol, så da får man også mensen. Men da må du altså være helt tømt.

Off det hørtes virkelig helt grusomt ut!! skjønner godt at du ikke ønsket en utskraping igjen. Jeg har jo ingen forhold til det, enda. 

Det gir mening ja, sånn at du da kunne få mensen i neste runde igjen. Hvordan har det gått med deg i ettertid av dette da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veit det er frustrerende når det drar seg sånn ut i tid. Hadde en SA, og ventet 3 mnd på at HCG skulle synke til normale igjen, og ytterliggere 3 mnd fra normal HCG til mensen kommer. Av og til trenger kroppen bare litt tid. Og om du har hatt regelmessig menstruasjon før dette så vil den nok komme tilbake igjen snart. 

Anonymkode: 87fe2...ade

Å fy søren det var lenge det. Det vet jeg ikke om jeg orker, spesielt ikke hvis jeg skal ha disse mellomblødningene samtidig. Det er jo det som har vært min hverdag i snart 3 mnd..sukk. 

Hvordan har det gått med deg i ettertid av dette da? 

Tusen takk for at dere skriver deres erfaringer og normaliserer det at ting kan også ta veldig lang tid før det ordner seg. Det gjør veldig godt for psyken min❤️Har vært tøft å stå i dette så lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...