Gå til innhold

Tips til andre utleiere, krav jeg stiller til leitakere

Akryl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akryl skrev (18 minutter siden):

Så du går med utesko inni?   Derfor er kontrakten min viktig for å unngå dette.   Ja, det skaper fuktighet når late leietakere ikke orker å tørke gulvet, men heller setter  på gulvvarme.  Min baderomsmøbler fikk skader etter at en leietaker gjorde dette. 

Kjøpte vel møblene på hjem & fix da sikkert..

Anonymkode: a4f8d...4d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpte vel møblene på hjem & fix da sikkert..

De var inkludert da jeg overtok helt ny leilighet. Det var mye treverk som man må passe ekstra på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke via kontrakt forsøke å begrense antall beboere i leiligheten. Leietager har rett til å ta opp visse personer i husstanden, og du kan kun nekte om det fører til at leiligheten er klart overbefolket. Forsøket på å regulere dette er i strid med Husleieloven. 

Hvordan kan eier kontrollere når leietaker stenger eieren helt.  Har opplevd at tilliten min har blitt misbrukt. 

Du kan gjerne gi meg forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (2 minutter siden):

De var inkludert da jeg overtok helt ny leilighet. Det var mye treverk som man må passe ekstra på. 

Troll.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan eier kontrollere når leietaker stenger eieren helt.  Har opplevd at tilliten min har blitt misbrukt. 

Du kan gjerne gi meg forslag

Du har jo som utleier rett til å inspisere, godt varslet. Om noen overbefolker frem til det, så er det en av de risikoene lovgiverene har sagt at du som utleier skal måtte ta. Du regnes jo som den profesjonelle i leieforholdet, og har en naturlig større risiko, men også fortjeneste på utleien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den gode nyheten er at utleiere som TS (og flere andre her i tråden) til slutt vil ende opp med en narkis fra helvete som leietaker. Han vil ramponere leiligheten, utleier vil bruke flere år på å få ham kastet ut, utleier vil ikke se snurten av andre penger enn depositumet (lykke til med å gå til sak mot en narkis og FAKTISK få penger selv om du vinner saken), utleier må bruke flere hundre tusen på renovering, saksomkostninger, etc., og må til slutt selge leiligheten. 🙂 

Anonymkode: 31ef5...d5f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forutenom det siste punktet (at du skal komme innom hver 3 måned) så syntes jeg det meste hørtes helt greit ut.  Jeg liker å leie steder med relativt ok standard og der har jeg måttet følge lignende regler. 

F.eks ikke tørke klesvask noe annet sted enn på badet. Pga risiko for fuktskader. Eller vaske gulvet på en spesiell måte pga typen tre. Tenker det er helt innafor. Så unngår man å skade leiligheten.

Jeg fikk også beskjed om å ikke spikre hull overalt. Men det gikk vistnok greit hvis jeg brukte de tynneste spikeren og bare brukte sunn fornuft.

Anonymkode: 73ee2...a4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forutenom det siste punktet (at du skal komme innom hver 3 måned) så syntes jeg det meste hørtes helt greit ut.  Jeg liker å leie steder med relativt ok standard og der har jeg måttet følge lignende regler. 

F.eks ikke tørke klesvask noe annet sted enn på badet. Pga risiko for fuktskader. Eller vaske gulvet på en spesiell måte pga typen tre. Tenker det er helt innafor. Så unngår man å skade leiligheten.

Jeg fikk også beskjed om å ikke spikre hull overalt. Men det gikk vistnok greit hvis jeg brukte de tynneste spikeren og bare brukte sunn fornuft.

Anonymkode: 73ee2...a4d

Takk for støtte.  Du forstår at det er mange ting man må passe på i særlig nye leiligheter av nyere tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri opplevd sånne krav. Selv om jeg synes det er greit å nevne at man ikke skal teipe igjen alle lufte luker liksom. 

Men går nå ikke med utesko inne, spesielt ikke sko med dype spor i sålene. Det er jo drepen for gulv. Har også teppe i gangen, for å hindre merker i gulvet de meterne man går med sko på der. 

Har hund som jeg har lov til å ha her, og han skal være rolig inne. Holder negler trimmet for hans del, men også for gulvet. 

Holder leiligheten ren, og vedlikeholder det som trengs, og gir beskjed med en gang om det er noe til utleier. 

Har sett utleier en gang siden jeg flyttet inn, men han er hjertelig velkommen innom om han ønsker. Vi har ett godt forhold. 

Har derimot opplevd utleier som plutselig kunne låse seg inn uten å si i fra. Vel det ble brått slutt på det da han politi fyren jeg datet overnattet, og utleier plutselig sto i stua en morgen. Aldri sett en fyr så rød i fjeset 😅😂🤣

Anonymkode: 5ecba...b08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akryl skrev (7 timer siden):

Så du går med utesko inni?   Derfor er kontrakten min viktig for å unngå dette.   Ja, det skaper fuktighet når late leietakere ikke orker å tørke gulvet, men heller setter  på gulvvarme.  Min baderomsmøbler fikk skader etter at en leietaker gjorde dette. 

Nei, jeg går ikke inn med utesko. Kjenner ingen som gjør det. 
Jeg har bodd i mange hus og leiligheter, inkludert eid av meg selv, og jeg har virkelig aldri vært borte i, eller hørt om, at det at man ikke tørker av badegulvet etter at man har vasket har ødelagt baderomsmøbler pga fukt. En vanlig dusj gir jo mye mer fuktighet enn å vaske gulvet, så med en slik logikk kan man jo heller ikke dusje. Det er derfor jeg mistenker at du enten har ekstremt dårlig ventilasjon eller evt svært dårlige baderomsmøbler i utleieleiligheten din. For det du beskriver er rett og slett ikke normalt. 

Jeg fikk en gang svært detaljerte instrukser om hvordan gulvet i stua på en utleieleilighet skulle vaskes. Det var selvsagt fordi de hadde kjøpt noe billig ræl av elendig kvalitet. Akkurat som malingen på veggene, som ikke tålte å bli tørket av med fuktig klut (men likevel skulle jeg vaske veggene da jeg flyttet ut!). Mange bruker billige og dårlige løsninger/materialet i utleieenheter. Da er det ikke rart slitasjen er stor! 

Anonymkode: adb8a...c4e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her går inn med utesko.

De som ikke gjør det må jo ta av seg uteskoene ute, og gå på sokkelesten inn. Er det bedre?

Men når jeg først er inne tar jeg jo uteskoene av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vedkommende er ikke utleier. Dere går fem på 😂😂 

Anonymkode: 84acd...cc7

Håper i allefall ikke det 😄 Masse tråder om utleie fra brukeren. 

Anonymkode: f4331...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere som mener dette er nazi, så er dette helt vanlig….? Eller? Er bare sånne kontrakter jeg har måttet forholde meg til når jeg har leiet

Anonymkode: 73459...fa2

Det er virkelig ikke helt vanlig å kreve at folk skal tørke gulvet etter de har vasket det, har aldri engang hørt om noen som gjør det.  Eller kreve sære spesielle vaskerutiner for baderommet.

Høres ut som ts har store problemer med ventilasjon. 

Anonymkode: 53421...0f5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvem slår av varmen på badegulvet før gulvet vaskes?🤔 det har jeg aldri hørt noen gjøre før!

Anonymkode: cb827...c82

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne fint å leid om boligen er bra, men jeg hadde ikke sagt i fra til deg på tidspunktet ved signering at jeg ikke hadde tillatt deg den dikteringen. Det bryter med husleieloven, som gjør at de punktene i kontrakten ikke er gyldig. Enkelt og greit.

Denne utleieren framstår som detaljstyrende og ganske så frekk. Og jeg er en seriøst person, behandler bolig (spesielt leid) meget bra. Jeg er stille og rolig, og sikker betaler. Røyker ikke og bråker ikke. Generelt pliktoppfyllende.

Den største bakdelen med dette leieobjektet, er utleier.

Anonymkode: 81fb2...ed8

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette helt greie regler å ha da? Det meste av dem er i min verden helt normale ting man ikke gjør uansett?

Jeg hadde gjerne leid av deg TS, det eneste som hadde stoppet meg var at hunden min ikke fikk være med 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sirah skrev (41 minutter siden):

Er ikke dette helt greie regler å ha da? Det meste av dem er i min verden helt normale ting man ikke gjør uansett?

Jeg hadde gjerne leid av deg TS, det eneste som hadde stoppet meg var at hunden min ikke fikk være med 🙃

Du hadde vært hjertelig velkommen hos meg, hvis jeg hadde fått lov å gå tur med hunden din, når du er på jobb☺️ 

Det fikk jeg lov av forrige leietaker og jeg savner de, spesielt hunden. 

Anonymkode: 860ca...cfd

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du er så redd for leiligheten så burde du la være å leie ut. Leietaker skal bo og leve der uten at du flyr ned døra på inspeksjon flere ganger i året.

Anonymkode: ea580...188

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (13 timer siden):

Takk, disse reglene er nettopp for å sørge for at leietakere behandler leiligheten normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kunne fint å leid om boligen er bra, men jeg hadde ikke sagt i fra til deg på tidspunktet ved signering at jeg ikke hadde tillatt deg den dikteringen. Det bryter med husleieloven, som gjør at de punktene i kontrakten ikke er gyldig. Enkelt og greit.

Denne utleieren framstår som detaljstyrende og ganske så frekk. Og jeg er en seriøst person, behandler bolig (spesielt leid) meget bra. Jeg er stille og rolig, og sikker betaler. Røyker ikke og bråker ikke. Generelt pliktoppfyllende.

Den største bakdelen med dette leieobjektet, er utleier.

Anonymkode: 81fb2...ed8

Jeg hadde likt deg som leietaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...