Gå til innhold

Tips til andre utleiere, krav jeg stiller til leitakere

Akryl

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt er lovlig og står i alle husleiekontrakter. 

1.     Ikke røyk

2,      Ikke sette merker i vegger

3.      Omsorgsplikt    dvs innesko...ikke øke luftfuktighet, Ta hensyn...,,vaskeprosedyre  se under øvrige bestemmelser 

4.      Max personer i leil er lov skrive f.eks pga parkering  begrensing , overbefolket ol.

5.      Oppsigelse ved mislighold...... selvfølgelig må leier betale husleie hver måned

6,      Inspeksjon.... Huseier har egen nøkkel .....står i alle husleiekontrakter.

Problemet er at ingen som leier leser det med liten skrift før de underskriver. Mange er desperate for å få plass å bo. Etterpå kommer klagene og da er det for sent. De fleste som klager på huseierne sine taper i retten fordi husleiekontraktene er kjempegode og klokkeklare.  Alle vet at leserne på kg er mest leiere derfor bare ..... svar,

Anonymkode: b2691...889

Selvfølgelig har huseier nøkkel, men det betyr ikke at de kan gå inn som de vil.

Anonymkode: dc0a6...bee

• Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ser da på alt dette som helt ok. Hadde riktignok ikke slikt i kontrakten de få årene jeg leide, før jeg kjøpte eget. Men gjorde det da slik likevel. Og utleier kunne gjerne komme innom på en kaffe. 

Og nå behandler jeg eget på samme måte. 

Anonymkode: 7d9d6...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig at leiefolk ikke leser og setter seg inn i husleiekontrakt.  Leiefolk bare skriver under i full fart uten et eneste spørsmål. l   Kontrakten  lærer ikke folk før de taper i husleietvistutvalget. Der vinner 9 av 10 huseiere dessverre .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er helt vanlig at leiefolk ikke leser og setter seg inn i husleiekontrakt.  Leiefolk bare skriver under i full fart uten et eneste spørsmål. l   Kontrakten  lærer ikke folk før de taper i husleietvistutvalget. Der vinner 9 av 10 huseiere dessverre .

Jeg pleier ikke sette meg veldig inn i leiekontraktene, skum leser de 😅 men jeg behandler det som bedre om det ville vært mitt eget da 🙈 Jeg er oppvokst med foreldre som leier ut, så jeg kjenner reglene inn og ut. 

Jeg er 1 av de 10 som vant i mekling mot huseier 😜 Men da mente huseier at jeg skulle betalte for behandling av veggedyr, som kom fra naboen. Som var tydeliggjort i papirene fra skadedyrfirma, som jeg med mine skills klarte å få tak i. Kanskje ikke helt på rett måte å få tak i de på, for huseier nekta meg innsyn i hva hen mente jeg skulle betale for 🤷🏼‍♀️ Forholdene i leiligheten ble så dårlig, med et stort hull inn til naboen (pga utredning i veggedyrene), og jeg ville ikke betale husleie for noe som ikke var på kontrakten. Jeg leide en ettroms. Ikke et kollektiv med naboen. Så huseier mente at oppsigelsen min ikke var gyldig. Men det var den gitt! Og jeg slapp også betalte for naboens veggedyr! Og jeg slapp oppsigelsestid! Leiligheten ble ansett som ubeboelig. 

En kontrakt er viktig, men å vite sine rettigheter er også vell viktigere. For både huseier og leietaker. Det går begge veier. 

Man lærer vell også av sine feil. Har tidligere lært at det er viktig å sjekke at postkassa faktisk fungerer, for ikke særlig gøy å oppleve at låsen er tidligere brutt opp, og ikke mulighet til å fikse det selv fordi det er i en blokk. Huseier mente den fungerte godt, der den sto åpen. Har også opplevd en ovn som ikke gikk an å slå helt av. Opplevd at huseiere mener stokkmaur er vanlig skogsmaur, og at ledningene ikke er varme i det hele tatt! «Leies ut som den er» er noe jeg har lært meg å styre unna.

Er mye søppel utleiere der ute altså 🙈 Så møter jeg på en rigid huseier som er pirkete og nøye på alt, så ser jeg det på en trygghet, fordi de forventer en del. Og det gjør jeg også! Og jeg vet jeg kan innfri forventningene deres. Da føler jeg meg trygg 😊 og skulle de evt være helt skrullete, så vet jeg at jeg har loven på min side, så lenge jeg oppfører meg som en god leietaker!

Anonymkode: 73459...fa2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

1.     Ikke røyk

3.      Omsorgsplikt    dvs innesko...ikke øke luftfuktighet, Ta hensyn...,,vaskeprosedyre  se under øvrige bestemmelser 

4.      Max personer i leil er lov skrive f.eks pga parkering  begrensing , overbefolket ol.

5.      Oppsigelse ved mislighold...... selvfølgelig må leier betale husleie hver måned

6,      Inspeksjon.... Huseier har egen nøkkel .....står i alle husleiekontrakter.

Problemet er at ingen som leier leser det med liten skrift før de underskriver. Mange er desperate for å få plass å bo. Etterpå kommer klagene og da er det for sent. De fleste som klager på huseierne sine taper i retten fordi husleiekontraktene er kjempegode og klokkeklare.  Alle vet at leserne på kg er mest leiere derfor bare ..... svar,

Jeg leier, men har aldri møtt på noen av disse kjipe utleiene som er på KG. Heldigvis😊 Så det må være en spesiell type utleiere som henger på KG…

Anonymkode: c276f...a2f

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1.     Ikke røyk

Står dette i "alle" husleiekontrakter? Vis meg 1? 

Fordi: Huseier har ingen adgang så sant det ikke oppstår en prekær situasjon. 

Anonymkode: dc704...c63

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vant mot utleierkjerringa i forliket første gang jeg leide. Hun «trodde» visst depositumet var gave til henne, og oppussing av leiligheten.

Anonymkode: fbf47...4d6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det gjør det ikke. 

Leietaker har altså en eksklusiv bruksrett til leieobjektet. Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.

https://boligmentoren.no/utleier-krav-pa-a-nokkel-utleieboligen/

Jeg leide kommunalt i Oslo for noen år siden. En gang klarte jeg å låse meg selv ute pga smekklåst. Ringte boligbygg som jeg leide av om nøkkel til å komme meg inn igjen. De svarte at de ikke hadde lov til å ha reservenøkkel til min leilighet. 

Anonymkode: 40b48...736

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det gjør det ikke. 

Leietaker har altså en eksklusiv bruksrett til leieobjektet. Med mindre annet er avtalt, vil leietaker kunne kreve å få alle nøkler til leiligheten utlevert. Dersom dette ikke oppfylles har leietaker rett til å skifte lås. Dersom det er avtalt at utleier kan ha nøkkel, vil han likevel bare kunne bruke denne etter avtale med leietaker eller ved nødssituasjoner som eksempelvis vannlekkasje i utleieboligen, jf. husleieloven § 5-6.

https://boligmentoren.no/utleier-krav-pa-a-nokkel-utleieboligen/

Jeg leide kommunalt i Oslo for noen år siden. En gang klarte jeg å låse meg selv ute pga smekklåst. Ringte boligbygg som jeg leide av om nøkkel til å komme meg inn igjen. De svarte at de ikke hadde lov til å ha reservenøkkel til min leilighet. 

Anonymkode: 40b48...736

https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/

Ihht husleieloven har faktisk utleier rett til tilgang på utleieobjektet om det er strengt nødvendig, men det er litt sært å be om tilgang hver 3 måned. Hos oss går vi aldri inn uten samtykke, det er ikke lov - med mindre det er force majeure. Men vi har låst oss inn etter avtale, blant annet om det er noe som må fikses/fagfolk, filter som må byttes i ventilasjonssystemet, eller den gangen leietaker dro på ferie uten å lukke vinduene. 

Her vi bor har vi husordensregler ift alminnelig orden, hvilke område på eiendommen som kan brukes, røykeforbud, kjæledyr, huller i veggen, maling, rengjøring i fellesområder, tips om lufting mm - akkurat som man finner i et hvilket som helst borettslag. Vi deler hus med leietaker, så synes det er viktig begge veier at vi har et regelsett som alle kjenner til - særlig om det oppstår konflikter. Mye står også i leiekontrakten fra huseierne (som har utkastelsesklausul ved manglende betaling). Dere leietakere må jo skjønner at kontrakter og slikt er viktig for deres egen del også? Å gi tilgang til utleier for utbedringer er faktisk en del av vedlikeholdsplikten man han som leietaker - sett hellere pris på at noen gjør dette for dere!

Anonymkode: fc556...c4a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (På 18.4.2022 den 23.15):

Vurdert å lese husleieloven?

Hva er i strid med husleieloven? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 23.48):

Hehe, jeg hadde snudd i døra av en sånn liste. Innesko - og tørke badegulvet? Hvor dårlig ventilasjon har du på badet ditt, egentlig? 
Ellers er det som sagt flere ulovlige punkter. 

Anonymkode: adb8a...c4e

Så du går med utesko inni?   Derfor er kontrakten min viktig for å unngå dette.   Ja, det skaper fuktighet når late leietakere ikke orker å tørke gulvet, men heller setter  på gulvvarme.  Min baderomsmøbler fikk skader etter at en leietaker gjorde dette. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akryl skrev (4 minutter siden):

Hva er i strid med husleieloven? 

Er jo ganske åpenlyst at dette er trolling og at du er ute etter reaksjoner men jeg svarer likevel.

"§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Anonymkode: 85f7e...e82

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 0.00):

Er det lov å dusje i det hele tatt på dette badet ditt mtp fuktighet på baderomsmøblene? Kanskje skrive i kontrakten at leietakerne må lufte ut minst en time etter dusjing. Håper du har vindu på badet, så fuktigheten ikke sprer seg ellers i leiligheten også.

Anonymkode: 81b66...b5d

Nei, de må ikke lufte. Døra til baderommet skal være stengt ellers sprer fuktighet i resten av leiligheten. Ventilasjon på baderommet gjør jobben. 

I tillegg må de tørke gulvet og ikke bare sette på gulvvarme for å tørke gulvet. Det er slik moderne leiligheter fungerer. 

Nå ser jeg viktigheten av min kontrakt. Uten den så hadde mange av dere ødelagt leiligheten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er jo ganske åpenlyst at dette er trolling og at du er ute etter reaksjoner men jeg svarer likevel.

"§ 1-2.Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Kan du presisere hvilke vilkår i kontrakten min er mindre gunstig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akryl skrev (1 minutt siden):

Disse punktene, du har rett til å detaljstyre på denne måten, uansett om du har dette på kontrakten så er det ikke punkter som er gyldige.

- Ingen hull i vegg uten avtale. 

- Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. 

- Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. 

- Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk.  

- Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere.

Sett deg inn i husleieloven, det er an av de enkleste lovene å forstå som vi har i landet.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse punktene, du har rett til å detaljstyre på denne måten, uansett om du har dette på kontrakten så er det ikke punkter som er gyldige.

- Ingen hull i vegg uten avtale. 

- Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. 

- Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. 

- Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk.  

- Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere.

Sett deg inn i husleieloven, det er an av de enkleste lovene å forstå som vi har i landet.  

Du har IKKE rett til å detaljstyre på denne måten skulle det stå.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (8 minutter siden):

Du kan ikke via kontrakt forsøke å begrense antall beboere i leiligheten. Leietager har rett til å ta opp visse personer i husstanden, og du kan kun nekte om det fører til at leiligheten er klart overbefolket. Forsøket på å regulere dette er i strid med Husleieloven. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedkommende er ikke utleier. Dere går fem på 😂😂 

Anonymkode: 84acd...cc7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...