Akryl Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 (endret) Vet det kan føles pirkete, men jeg må nesten gjøre dette for å beholde standarden på leiligheten. Dette bør ned på kontrakten: - ikke røyke inne. ( skulle tro det skulle være vanlig i dag og ikke gjøre det, men fristelsen blir for stor for noen) - Ingen hull i vegg uten avtale. - Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. - Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. - Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk. - Jeg sier i hverfall at jeg ikke vil ha kjæledyr, men ikke så farlig det. - Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere. - Avtale om at hvis de misligholder leie for 2 måneder på rad så har jeg rett til å opphøre kontrakt. - Jeg betaler kun fellesutgifter. Strøm, bredbånd osv. må de selv betale. - Jeg må kunne komme innom leiligheten hver tredje måned etter avtale. (samtidig forståelig hvis noen ikke går med på dette, men jeg prøver) Endret 18. april 2022 av Akryl 7
Akryl Skrevet 18. april 2022 Forfatter #2 Skrevet 18. april 2022 Akryl skrev (Akkurat nå): Vet det kan føles pirkete, men jeg må nesten gjøre dette for å beholde standarden på leiligheten. Dette bør ned på kontrakten: - ikke røyke inne. ( skulle tro det skulle være vanlig i dag og ikke gjøre det, men fristelsen blir for stor for noen) - Ingen hull i vegg uten avtale. - Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. - Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. - Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk. - Jeg sier i hverfall at jeg ikke vil ha kjæledyr, men ikke så farlig det. - Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere. - Avtale om at hvis de misligholder leie for 2 måneder på rad så har jeg rett til å opphøre kontrakt. - Jeg betaler kun fellesutgifter. Strøm, bredbånd osv. må de selv betale. - Jeg må kunne komme innom leiligheten hver tredje måned etter avtale. (samtidig forståelig hvis noen ikke går med på dette, men jeg prøver)
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 18. april 2022 Tips 1: Les husleieloven nøye. Det kommer tydelig frem at du ikke har gjort dette. Tips 2: Som utleier gir du fra deg bruksretten i bytte mot leie. Ikke driv med utleie når du ikke takler dette. Tips 3 (basert på den andre tråden din) Hvis du er avhengig, fra måned til måned, at husleien blir betalt, så har du ikke råd til å eie den aktuelle leiligheten. Langt mindre drive med utleie av den. Tips 4: Det finnes mange gode leietakere, men med det naziregime du har tenkt å bedrive, vil du skremme dem vekk (med mindre det er førstegangsleiere), og dermed måtte ta til takke med slasker. Og disse vil gi godt faen i kontrakten og behandle leiligheten som et crack-hus. Lykke til med å få dem kastet ut. Anonymkode: 31ef5...d5f 56 1 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tips 4: Det finnes mange gode leietakere, men med det naziregime du har tenkt å bedrive, vil du skremme dem vekk (med mindre det er førstegangsleiere), og dermed måtte ta til takke med slasker. Og disse vil gi godt faen i kontrakten og behandle leiligheten som et crack-hus. Lykke til med å få dem kastet ut. Anonymkode: 31ef5...d5f Dette. Seriøse leietakere søker seriøse utleiere som følger husleieloven. Anonymkode: f75ce...16d 23 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Jeg har leid i mange år og har hatt en lignende kontrakt med utleier. Det gikk helt knirkefritt. Jeg skjønner ikke problemet. Uansett er det frivillig å leie. Anonymkode: 860ca...cfd 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Du bryter husleieloven. Skjerp deg. Anonymkode: b9709...132 9 7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har leid i mange år og har hatt en lignende kontrakt med utleier. Det gikk helt knirkefritt. Jeg skjønner ikke problemet. Uansett er det frivillig å leie. Anonymkode: 860ca...cfd Det er flott for DEG at du godtar ulovlige leiekontrakter 🙂 Men husk at mange (kanskje så mange som majoriteten) ikke godtar slikt. Jepp, det er frivillig å leie. Akkurat som det er frivillig å drikke vann og spise mat. Det er ingen som tvinger deg til det 🙂 Anonymkode: 31ef5...d5f 23 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Hehe, jeg hadde snudd i døra av en sånn liste. Innesko - og tørke badegulvet? Hvor dårlig ventilasjon har du på badet ditt, egentlig? Ellers er det som sagt flere ulovlige punkter. Anonymkode: adb8a...c4e 34
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har leid i mange år og har hatt en lignende kontrakt med utleier. Det gikk helt knirkefritt. Jeg skjønner ikke problemet. Uansett er det frivillig å leie. Anonymkode: 860ca...cfd Det er frivillig å leie ut også. Anonymkode: 81b66...b5d 11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 Akryl skrev (1 time siden): Vet det kan føles pirkete, men jeg må nesten gjøre dette for å beholde standarden på leiligheten. Dette bør ned på kontrakten: - ikke røyke inne. ( skulle tro det skulle være vanlig i dag og ikke gjøre det, men fristelsen blir for stor for noen) - Ingen hull i vegg uten avtale. - Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. - Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. - Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk. - Jeg sier i hverfall at jeg ikke vil ha kjæledyr, men ikke så farlig det. - Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere. - Avtale om at hvis de misligholder leie for 2 måneder på rad så har jeg rett til å opphøre kontrakt. - Jeg betaler kun fellesutgifter. Strøm, bredbånd osv. må de selv betale. - Jeg må kunne komme innom leiligheten hver tredje måned etter avtale. (samtidig forståelig hvis noen ikke går med på dette, men jeg prøver) Er det lov å dusje i det hele tatt på dette badet ditt mtp fuktighet på baderomsmøblene? Kanskje skrive i kontrakten at leietakerne må lufte ut minst en time etter dusjing. Håper du har vindu på badet, så fuktigheten ikke sprer seg ellers i leiligheten også. Anonymkode: 81b66...b5d 18
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er flott for DEG at du godtar ulovlige leiekontrakter 🙂 Men husk at mange (kanskje så mange som majoriteten) ikke godtar slikt. Jepp, det er frivillig å leie. Akkurat som det er frivillig å drikke vann og spise mat. Det er ingen som tvinger deg til det 🙂 Anonymkode: 31ef5...d5f Utleier hadde ikke behøvd å skrive en slik kontrakt med meg, jeg hadde gjort de punktene uansett med unntak av jevnlig besøk. Jeg var en fersk leietaker og nettopp kommet til Norge . Jeg hadde null peiling på rutiner for vask av baderomsgulvet eller fuktighet i huset. Utleier kom med masse info om dette og klare regler jeg kunne forholde meg til. Jeg kom til denne utleieren etter en anbefaling fra hans tidligere leietaker. Jeg er idag utleier selv, og har lignende avtale med mine leietakere, unntatt jevnlig besøk. Men jeg trenger heller ikke å ha det på kontrakten, for leietakerne ofte inviterer meg inn til de på kaffe like ofte som mine leietakere kommer innom meg. Jeg har sluttet å leie ut til nordmenn etter gjentatte regelbrudd på røyking innendørs og støyklager fra naboer. Det er også stor forskjell på hvordan leiligheten ser ut etter at nordmenn har bodd der, kontra innvandrer. Anonymkode: 860ca...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 Vi har leid ut i 13 år og bruker en standard kontrakt fra Forbrukerrådet. Det eneste jeg har lagt til kontrakten er at det skal holdes ryddig på terrassen og utenfor (dette la vi til etter at noen skikkelige rotehoder oppbevarte søppel utenfor). Ellers så har vi krysset Nei på røyk og kjæledyr. I den kontrakten er det også utkastelsesklausul. Hos oss er det lov å henge opp bilder/hyller. Vi leier hovedsaklig ut til folk som vil langtidsleie, og da er det naturlig at de må få henge opp det de vil. Noe annet om det var gjennomtrekk en gang i året. Jeg hadde nok tenkt at du var en skikkelig kontrollfreak om det i kontrakten sto hvordan gulvet skulle vaskes😅 Men om kalk er et problem, så er det kanskje nødvendig (her er det ikke kalk). Anonymkode: 8e028...109 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 2 hours ago, Akryl said: Vet det kan føles pirkete, men jeg må nesten gjøre dette for å beholde standarden på leiligheten. Dette bør ned på kontrakten: - ikke røyke inne. ( skulle tro det skulle være vanlig i dag og ikke gjøre det, men fristelsen blir for stor for noen) - Ingen hull i vegg uten avtale. - Ikke gå med utesko inne. Ha egne inne sko. - Når de vasker gulvet på badet, må de tørke, og ikke bare sette på gulvvarme. Det skaper ekstra fuktighet som ødelegger baderomsmøbler. - Rutine for å vaske gulvet på baderommet. Kan fort komme kalk. - Jeg sier i hverfall at jeg ikke vil ha kjæledyr, men ikke så farlig det. - Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere. - Avtale om at hvis de misligholder leie for 2 måneder på rad så har jeg rett til å opphøre kontrakt. - Jeg betaler kun fellesutgifter. Strøm, bredbånd osv. må de selv betale. - Jeg må kunne komme innom leiligheten hver tredje måned etter avtale. (samtidig forståelig hvis noen ikke går med på dette, men jeg prøver) Kan anmelde deg for slikt nazi greier, du bryter gjentatte lover. Anonymkode: 21bd7...1db 4
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Du får sette deg grundig inn i husleieloven om du skal holde på med utleie. Med sånne utleiere som deg gir andre utleiere, som oppfører seg som den profesjonelle part i leieforholdet, dårlig rykte. Anonymkode: ea580...188 10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er frivillig å leie ut også. Anonymkode: 81b66...b5d Frivillig å leie ut. Ikke like frivillig å leie, ett sted må en bo. Anonymkode: dc0a6...bee 6 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 Akryl skrev (14 timer siden): - Avtale om hvor mange personer som kan bo i leiligheten. Slik at de ikke sniker seg inn flere. Ser at denne ikke er kommentert. Du kan faktisk ikke bestemme hvor mange som skal oppholde seg eller bo i leiligheten. Om du leier ut til 1 person så kan det godt flytte inn 10 til ute at du kan nekte det og uten at det er avtalt. Det kan jo være ganske frustrerende for utleier. Jeg poengterer for de jeg leier ut til at hybelen er ment for 1 person, men kan altså ikke nekte flere å flytte inn. Anonymkode: 0c67c...e29 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 Alt er lovlig og står i alle husleiekontrakter. 1. Ikke røyk 2, Ikke sette merker i vegger 3. Omsorgsplikt dvs innesko...ikke øke luftfuktighet, Ta hensyn...,,vaskeprosedyre se under øvrige bestemmelser 4. Max personer i leil er lov skrive f.eks pga parkering begrensing , overbefolket ol. 5. Oppsigelse ved mislighold...... selvfølgelig må leier betale husleie hver måned 6, Inspeksjon.... Huseier har egen nøkkel .....står i alle husleiekontrakter. Problemet er at ingen som leier leser det med liten skrift før de underskriver. Mange er desperate for å få plass å bo. Etterpå kommer klagene og da er det for sent. De fleste som klager på huseierne sine taper i retten fordi husleiekontraktene er kjempegode og klokkeklare. Alle vet at leserne på kg er mest leiere derfor bare ..... svar, Anonymkode: b2691...889 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 Fikk ikke inn 1 ekstra person i leiligheten av huseier. Huseier mente det var for liten plass, jeg Jeg gikk til søksmål fordi jeg ble sint. Jeg tapte fordi huseier hadde skrevet dette i kontrakt -. Fikk nytt sted med en gang, Anonymkode: b2691...889 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #20 Skrevet 19. april 2022 Dere som mener dette er nazi, så er dette helt vanlig….? Eller? Er bare sånne kontrakter jeg har måttet forholde meg til når jeg har leiet Anonymkode: 73459...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå