Gjest Adobyen Skrevet 18. april 2022 #41 Skrevet 18. april 2022 Jeg viser alltid førerkortet uoppfordret. Det har aldri vært noe problem. Det finner jeg frem når jeg har trukket kølapp. Håper ikke at det er lang kø der i morgen.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #42 Skrevet 18. april 2022 Vhgj skrev (12 minutter siden): Farmasøyter kan ikke skrive ut resepter, så det tviler jeg sterkt på. De vet jo ikke heller grunnen til hvorfor personen får medisinen... De som kan mye om legemidler er kjemikere og biologer som faktisk jobber med å lage legemidlene. Nå er det faktisk sånn at medisiner blir inndelt i grupper og brukes stort sett til sykdommer gruppene tilsier. En farmasøyt har masterutdanning i legemidler, og kan alt av bruksområde, opptak, metabolisering, halveringstid, opptaksevne, bivirkninger, kontraindiksjoner, osv osv AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror hele innlegget er laget for å provosere. Skolen med høyeste karakterkrav for farmasi lå på 53.40 poeng, og laveste på 43.5. Ergo ikke urovekkende høyt krav. Og du snakker som om det er hjernekirurgi du har studert. I tillegg er du bare student foreløpig, og jeg tror ingen oppriktig har en så ovenfra og ned holdning med mindre det er for å provosere. De fleste skjønner at man ikke kommer på apoteket uten legitimasjon. Ei heller på butikken for å kjøpe sigaretter eller alkohol dersom man ser ung ut. Og at man må ha med legitimasjon i valglokalet. Anonymkode: ad5e3...73f Som medisinstudent må jeg si at nevrologi og nevrokirurgi var barnemat sammenlignet med farmakologi. At folk velger å studere til å bli farmasøyt er helt vanvittig, og jeg er utrolig glad for at jeg en dag i fremtiden har så dyktige folk å lene meg på sm vil fange opp alvorlige feil de aller fleste leger vil begå i løpet av sin karriere Anonymkode: 3be68...ba1 7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #43 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det burde vært en ordning med å få gitt fastleger beskjed om å lage vedtak. Det blir åpenbart ikke der og da såklart. Hva med en standard elektronisk beskjed til den aktuelle lege? Det apotekansatte kunne hjulpet med var å forklare hva man skal gjøre for å få tak i vedtaket. DET er det ikke mange som har gjort. Istedenfor å gjenta at vedtak mangler. Det hjelper jo ikke den som ikke vet hvem eller hvorfor. Har enda ikke skjønt hvilke medisiner som trenger vedtak, og hvorfor vedtak på noen medisiner aldri mangler, mens andre alltid er trøbbel med. Apotekansatte tror man går rundt med vedtak i lommen. Anonymkode: 8b48b...e16 Men det er jo ingen leger (fastlege eller ei) som "lager vedtak". Legen søker Helfo på vegne av pasienten om at legemidlet skal innvilges på blå resept som individuell stønad, og pasienten får svaret (innvilget eller avslag) i posten, enten digital post eller fysisk i postkassen. Innvilget vedtak må fremvises på apoteket sammen med gyldig blåresept. Angående hvilke medisiner som krever vedtak har det mye å gjøre med hvilken diagnose det skal brukes ved, og også hvor godt utprøvd selve medisinen er. Du kan finne litt info om dette på Helfo nettsider, men så klart kan regelverket virke uoversiktlig, det synes jo legene også! Det meste av blåreseptmedisin krever forresten IKKE vedtak, legen kan skrive dem ut direkte. Og Helfo har i stor grad innført automatisk behandling av søknader, så nå får man ofte vedtaket samme dag som legen sendte søknaden. Som sagt skjønner jeg ikke helt hva apotekansatte kan gjøre fra eller til. Hverken vi eller du som kunde kan "få tak i et vedtak", som du skriver. Vi kan som sagt kun sjekke om du HAR vedtak. Har du ikke det må du kontakte legen som skrev ut resepten og ta det derfra. Anonymkode: e9cb6...2ac 2
Vhgj Skrevet 18. april 2022 #44 Skrevet 18. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som medisinstudent må jeg si at nevrologi og nevrokirurgi var barnemat sammenlignet med farmakologi. At folk velger å studere til å bli farmasøyt er helt vanvittig, og jeg er utrolig glad for at jeg en dag i fremtiden har så dyktige folk å lene meg på sm vil fange opp alvorlige feil de aller fleste leger vil begå i løpet av sin karriere Farmasøyter fanger ikke opp noe. De har null rettigheter når det kommer til resepter. Nevrokirurgi kan ikke sammenlignes med farmakologi. Det er en grunn til at nevrokirurger er de som har best betalt som leger i USA. Tviler sterkt på at du er medisinstudent. Du har sikkert en bachelorgrad og jobber bak disken på apoteket lol. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): En farmasøyt har masterutdanning Hvem har ikke masterutdanning i dag? Å ha masterutdanning er ikke noe spesielt... Hvis farmakologi er så vanskelig, hvorfor har USA over 300.000 farmasøyter, men bare 3500 nevrokirurger? Tror du klarer å løse den selv... Hint: USA har stort behvor for nevrokirurger, så det har ingenting med lønn eller vanskelighet for å få jobb. Endret 18. april 2022 av Vhgj
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #45 Skrevet 18. april 2022 Vhgj skrev (14 minutter siden): Farmasøyter fanger ikke opp noe. De har null rettigheter når det kommer til resepter. Nevrokirurgi kan ikke sammenlignes med farmakologi. Det er en grunn til at nevrokirurger er de som har best betalt som leger i USA. Tviler sterkt på at du er medisinstudent. Du har sikkert en bachelorgrad og jobber bak disken på apoteket lol. Hvem har ikke masterutdanning i dag? Å ha masterutdanning er ikke noe spesielt... Jo, det gjør de faktisk. Da min mor var syk, så ringte farmasøyten på apoteket direkte til legen (på sykehuset!!) , fordi han reagerte på medisinen som var blitt skrevet ut. Medisinen som stod på reseptene var uegnet i hennes tilfelle, og ville ikke hjulpet henne noe. Legen ordnet en ny resept på grunn av en snarrådig farmasøyt. Jeg har alltid legitimasjon klar når jeg skal hente ut resept. Skjønner meg virkelig ikke på de som møter opp uten. Hvilke andre regler klarer ikke sånne folk å følge? Anonymkode: c7c4e...b90 8 1 1
GammelKaktus Skrevet 18. april 2022 #46 Skrevet 18. april 2022 Har aldri møtt noen som ikke visste at de måtte ha legitimasjon for å hente ut medisiner jeg... 😄 Nå henter jeg bare ut allergimedisiner men har alltid vist legitimasjon automatisk hvis jeg har hatt resept, samme når jeg brukte p-piller. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 18. april 2022 #47 Skrevet 18. april 2022 Går alltid med sefikatet så ja har alltid med legitimasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #48 Skrevet 18. april 2022 I løpet av mitt straks 40 år lange liv har jeg så klart hentet ut endel reseptbelagte medisiner, alt fra allergimedisin til sterke smertestillende etter operasjoner. Jeg har også hatt barn i 15 år og hund i 9, og de har alle hatt behov for litt forskjellig i årenes løp. Kun to ganger har jeg måttet vise legitimasjon. Én gang for egne medisiner og én for ett av barna. Aldri ellers. Bor i en stor by, og har ikke er fast apotek, går til det som passer meg. Anonymkode: bf61a...ba7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #49 Skrevet 18. april 2022 Vhgj skrev (35 minutter siden): Farmasøyter fanger ikke opp noe. De har null rettigheter når det kommer til resepter. Nevrokirurgi kan ikke sammenlignes med farmakologi. Det er en grunn til at nevrokirurger er de som har best betalt som leger i USA. Tviler sterkt på at du er medisinstudent. Du har sikkert en bachelorgrad og jobber bak disken på apoteket lol. Hvem har ikke masterutdanning i dag? Å ha masterutdanning er ikke noe spesielt... Hvis farmakologi er så vanskelig, hvorfor har USA over 300.000 farmasøyter, men bare 3500 nevrokirurger? Tror du klarer å løse den selv... Hint: USA har stort behvor for nevrokirurger, så det har ingenting med lønn eller vanskelighet for å få jobb. Her tar du så grundig feil at det nesten er latterlig. Jo, farmasøyter fanger opp mye. Farmasøyter utleverer ikke resepten hvis de mener den er uforsvarlig utskrevet. Det er færre nevrokirurger enn farmasøyter fordi det utdannes færre nevrokirurger. En nevrokirurg i spesialisering må følge en ferdig utdannet nevrokirurg, være med på flere operasjoner, utføre flere operasjoner og gå igjennom et lamgt studieforløp. Det tar minst 6 år medisinstudie + 1.5 obligatorisk LIS-1 og så + 4.5 år i spesialisering før man er ferdig utdannet og selvstendig nevrokirurg. I løpet av samme tid er det 2 farmasøyter ferdigutdannet og en halvveis i studieløpet. Da klarer du vel resten av matten selv og svare på ditt eget spørsmål? Jeg er glad jeg «bare» studerer medisin, for mange av de andre yrkesretningene innenfor helse hadde jeg aldri taklet å studere, og jeg klarer meg heller ikke uten de som faktisk valgte å gjøre det. Anonymkode: 3be68...ba1 7 1
Sunstone Skrevet 18. april 2022 #50 Skrevet 18. april 2022 (endret) Jeg har ALDRI måtte vise id for å hente ut medisiner. Om det så er i kommunen, nabokommunene eller sykehusapotek etter operasjon der de ikke kjenner meg. Uansett hvilke resepter det er snakk om. Så dette var jeg faktisk ikke klar over. Endret 18. april 2022 av Sunstone
Othea Skrevet 18. april 2022 #51 Skrevet 18. april 2022 Jeg må alltid vise legitimasjon når jeg henter medisinene på apoteket. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #52 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skal sies at noen apotekansatte tror de er leger.. eller enda bedre. Anonymkode: 8b48b...e16 Nei de tror ikke de er leger men de kan mere om medisiner enn leger kan. AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS her. Nå avsporer du her, men jeg synes forsåvidt innlegget ditt er interessant. Kan jeg spørre hva det er du mener vi apotekansatte kan hjelpe til med i forbindelse med manglende vedtak? Jeg antar du mener blåresept-vedtak fra Helfo? Det har vi nemlig dessverre ingen myndighet.. Farmasøyter og apotekteknikere kan logge seg på med sin personlige BankID og sjekke om en kunde har vedtak, men det stopper der. Hvis en lege har glemt å søke Helfo/gi beskjed til annen lege om at det må søkes, eller hvis søknaden ikke ennå er ferdigbehandlet, så får vi altså ikke gjort mer med den saken. Og jeg kan ikke svare for andre apotek, men der jeg jobber har vi dessverre ikke kapasitet til å ringe fastleger på vegne av kunder/pasienter og etterlyse vedtak. Anonymkode: e9cb6...2ac Dere kan opplyse pasienten vedr hva som er feil som pasienten bør snakke med legen om. Jeg har hentet ut medisiner en gang uten legetimasjon. Hun sa at "jeg tar deg på ditt gode ansikt". Jeg hadde vanligvis med meg sertifikater. En annen gang var min tom for livsnødvendige medisiner, sykehuset skulle sende resept men hadde ikke gjort det som avtalt. Da fikk han ut en boks med de medisinene for hun kunne jo ikke la han dø mens han ventet på somlete sykehuslege. Anonymkode: 49974...b70 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #53 Skrevet 19. april 2022 For vi pleier å fra rundt med pass i lommeboka? I tilfelle bestefar ringer å ber om å få plukket opp prostatamedisin, eller bestemor trenger påfyll av hjerte tabeletter. Apoteket har store problemer med å godta elektronisk førerkort som legitimasjon om man må hente salve mot eksem, eller litt sterke vitaminer 🤯 Rn ting er A eller B prepararter, men resten er jo bare for å plage mennesker. Og hva er galt med elektronisk førerkort? Anonymkode: 23061...fdc
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #54 Skrevet 19. april 2022 Jeg må sjelden vise legitimasjon, men det er fordi de på apoteket vet hvem jeg er. Men av og til er det nye folk der, og jeg har som regel alltid med meg lommebok med førerkort og bankkort med bilde. På bygda er ikke dette noe problem, med ett apotek som alle går til. Anonymkode: 38274...67b 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #55 Skrevet 19. april 2022 Går til et fast apotek. De kjenner meg så jeg trenger ikke leg Anonymkode: 1b36f...698 1
ToveM Skrevet 19. april 2022 #56 Skrevet 19. april 2022 Viser alltid legitimasjon når jeg henter ut medisin på resept. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #57 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For vi pleier å fra rundt med pass i lommeboka? I tilfelle bestefar ringer å ber om å få plukket opp prostatamedisin, eller bestemor trenger påfyll av hjerte tabeletter. Apoteket har store problemer med å godta elektronisk førerkort som legitimasjon om man må hente salve mot eksem, eller litt sterke vitaminer 🤯 Rn ting er A eller B prepararter, men resten er jo bare for å plage mennesker. Og hva er galt med elektronisk førerkort? Anonymkode: 23061...fdc Elektronisk førerkort er ikke anerkjent som gyldig legitimasjon. Det er problemet. Anonymkode: 6b289...3d2 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #58 Skrevet 19. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Problemet er at mange banker har sluttet med bankkort med bilde. Brukte jo alltid det som id før, og gidder ikke drasse rundt på id-kort når jeg bruker det så sjelden. Skulle vært mulig å legitimere seg digitalt🤷🏻♀️ Anonymkode: d9356...3d8 Drasse rundt på? Er ikke det på størrelse med et bankkort, sånn at man kan putte det i mobiletuiet eller lommeboka? Selv går jeg rundt med passet i jakkelomma hele tiden. 😛 Har ikke fått somla meg til å bestille id kort, og jeg har honnørrabatt på bussen (tar mye buss), så jeg må ha det med. Anonymkode: 3af47...b22 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #59 Skrevet 19. april 2022 Her har jeg ofte fått hentet medisin til henne med ledsagerbeviset hennes og utfylt fullmakt. Jeg har da ID til meg selv også. Ellers bruker jeg egen ID hvis jeg henter egen medisin. Anonymkode: fa001...c7a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #60 Skrevet 19. april 2022 Dette må være den merkeligste tråden jeg har lest på lenge. Hvem i alle dager er det som ikke har med seg id når man går ut? Jeg har det med på fjelltur tilogmed. Greit å kunne identifisere meg hvis jeg faller om liksom. Anonymkode: 718ce...ba2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå