Gå til innhold

Går DU på apoteket uten legitimasjon?!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mange banker har sluttet med bankkort med bilde. Brukte jo alltid det som id før, og gidder ikke drasse rundt på id-kort når jeg bruker det så sjelden. Skulle vært mulig å legitimere seg digitalt🤷🏻‍♀️

Anonymkode: d9356...3d8

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er elektronisk førerkort god nok legitimasjon?

Anonymkode: d2bb5...bc5

Nei. Og DET syntes jeg er idiotisk. 

Anonymkode: 8b48b...e16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vist leg på apoteket. Bor en bitteliten kommune og alle de ansatte er jeg på fornavn med. De vet hvem jeg er, og mannen og barna. Vi har ett apotek i kommunen.

Anonymkode: daab3...94b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror grunnen er at mange apotek er sløve på å sjekke legitimasjon.

Er sykt mye slurv på dette over alt, virker som om mange tror at det holder å kunne et personnummer 

Anonymkode: c7253...1bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er utgått bankkort godkjent, så lenge man også har med seg nytt bankkort?

Har alltid brukt bankkort som legitimasjon, men venter nytt om ikke lenge, og kom plutselig til å tenke på at det sannsynligvis ikke har bilde. Har ikke gyldig pass eller id-kort, så ble en smule stresset nå.

Jeg godtar det så lenge du fremdeles er gjenkjennelig på bildet, men jeg har hørt kollegaer som nekter, så der er du nok dessverre prisgitt den apotekansattes skjønn. Et utløpt bankkort betyr jo bare at det ikke lenger kan benyttes som betalingsmiddel, så jeg personlig synes det blir i overkant strengt å nekte i alle tilfeller. Man bruker skjønn:)

Anonymkode: e9cb6...2ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skal sies at noen apotekansatte tror de er leger.. eller enda bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal sies at noen apotekansatte tror de er leger.. eller enda bedre. 

Farmasøyter kan gjerne mer om legemidler enn leger, vil tro de hindrer ganske mange dødsfall som følge av sprø resepter skrevet ut av leger.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er utgått bankkort godkjent, så lenge man også har med seg nytt bankkort?

Har alltid brukt bankkort som legitimasjon, men venter nytt om ikke lenge, og kom plutselig til å tenke på at det sannsynligvis ikke har bilde. Har ikke gyldig pass eller id-kort, så ble en smule stresset nå.

Alle voksne mennesker bør sørge for å ha gyldig legitimasjon. Det er ikke bankens ansvar å utstede dette. Det tillitsbaserte godtroende samfunnet vi hadde i gamle dager er utgått på dato.  Synes ikke det er rart at TS er en smule indignert. 

Det ble jeg også da en apotekansatt først nektet å ta i mot mitt nasjonale id-kort som legitimasjon. 

Anonymkode: 011ea...7a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syntes apotekansatte kunne vært mye mer behjelpelige når det mangler vedtak. Feks sykehusleger lager ofte ikke vedtak, så kommer man på apoteket der dette blir spurt etter. Pasienter får resepter. Vi vet da vel ikke hva som trenger vedtak, hvem som skal lage dem eller hvordan. Man skjønner ofte ikke av seg selv at når man får en resept av ensykehuslege så må man kontakte fastlegen for å få vedtaket som hører med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Farmasøyter kan gjerne mer om legemidler enn leger, vil tro de hindrer ganske mange dødsfall som følge av sprø resepter skrevet ut av leger.

Det du sier er at leger ikke vet hva de driver med... ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg håper deler av studiet ditt også inneholdt refleksjon og kunnskap rundt , kundeservice og holdinger også.

Skjønner godt du ikke hverken skal eller vil miste lisensen din. Og selvsagt skal dere kreve legitimasjon. Men om du allerede før du er ferdig utdannet er så opprørt og ute etter å henge ut folk, så tror jeg du vil få mange frustrerte dager på jobb. 

Anonymkode: 400eb...5e7

Skjønner ikke helt hva du vil frem til? Jeg kommer ALDRI til å være så "medmenneskelig" at jeg utleverer for eksempel Valium til en ukjent kunde, nei. Det strider som nevnt mot lovverket. Hvis andre farmasøyter bryter loven mot bedre vitende er ikke dét mitt problem.

Sånn ellers prøver både jeg og mine kollegaer å hjelpe så godt vi kan. Som sagt godtar vi for eksempel på vårt apotek at kundene viser digitalt førerkort-appen selv om det ikke er offisielt godkjent som legitimasjon.

Og, jeg skrev hovedinnlegget fordi jeg som sagt møter forbausende mange kunder som tydeligvis ikke er forberedt på å måtte legitimere seg i apoteket, og jeg synes altså dette er rart. Fordi det er en selvfølge for meg, og det var det lenge før jeg selv fikk kjennskap til bransjen "fra innsiden".

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du sier er at leger ikke vet hva de driver med... ? 

Leger gjør feil som alle andre yrkesgrupper, og noen leger gjør flere feil enn andre leger.

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg har selvfølgelig ikke giddet å bruke fem år på et av landets absolutt vanskeligste studier for så å miste lisensen min fordi jeg var "snill" mot en Valiummisbruker;););)

Farmasi vanskelig faktisk? Du studerer i 5 år for å kunne jobbe i en butikk og deler ut medisiner... 

Hele yrket ditt kan lett erstates med programmering og automasjon...

Lønna er også latterlig lav til å være 5 års utdannelse. 

Endret av Vhgj
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja, jeg har selvfølgelig ikke giddet å bruke fem år på et av landets absolutt vanskeligste studier for så å miste lisensen min fordi jeg var "snill" mot en Valiummisbruker;););)

Tror hele innlegget er laget for å provosere. Skolen med høyeste karakterkrav for farmasi lå på 53.40 poeng, og laveste på 43.5. Ergo ikke urovekkende høyt krav. Og du snakker som om det er hjernekirurgi du har studert. I tillegg er du bare student foreløpig, og jeg tror ingen oppriktig har en så ovenfra og ned holdning med mindre det er for å provosere. 

De fleste skjønner at man ikke kommer på apoteket uten legitimasjon. Ei heller på butikken for å kjøpe sigaretter eller alkohol dersom man ser ung ut. Og at man må ha med legitimasjon i valglokalet. 

Anonymkode: ad5e3...73f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Syntes apotekansatte kunne vært mye mer behjelpelige når det mangler vedtak. Feks sykehusleger lager ofte ikke vedtak, så kommer man på apoteket der dette blir spurt etter. Pasienter får resepter. Vi vet da vel ikke hva som trenger vedtak, hvem som skal lage dem eller hvordan. Man skjønner ofte ikke av seg selv at når man får en resept av ensykehuslege så må man kontakte fastlegen for å få vedtaket som hører med. 

TS her.

Nå avsporer du her, men jeg synes forsåvidt innlegget ditt er interessant. Kan jeg spørre hva det er du mener vi apotekansatte kan hjelpe til med i forbindelse med manglende vedtak? Jeg antar du mener blåresept-vedtak fra Helfo? Det har vi nemlig dessverre ingen myndighet.. Farmasøyter og apotekteknikere kan logge seg på med sin personlige BankID og sjekke om en kunde har vedtak, men det stopper der. Hvis en lege har glemt å søke Helfo/gi beskjed til annen lege om at det må søkes, eller hvis søknaden ikke ennå er ferdigbehandlet, så får vi altså ikke gjort mer med den saken. Og jeg kan ikke svare for andre apotek, men der jeg jobber har vi dessverre ikke kapasitet til å ringe fastleger på vegne av kunder/pasienter og etterlyse vedtak.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Farmasøyter kan ikke skrive ut resepter, så det tviler jeg sterkt på. De vet jo ikke heller grunnen til hvorfor personen får medisinen...

De som kan mye om legemidler er kjemikere og biologer som faktisk jobber med å lage legemidlene. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan fint gå på apotek uten legitimasjon. Det er når man skal ha ut resept man trenger det. Tittel er derfor misvisende.

Anonymkode: 45280...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Nå avsporer du her, men jeg synes forsåvidt innlegget ditt er interessant. Kan jeg spørre hva det er du mener vi apotekansatte kan hjelpe til med i forbindelse med manglende vedtak? Jeg antar du mener blåresept-vedtak fra Helfo? Det har vi nemlig dessverre ingen myndighet.. Farmasøyter og apotekteknikere kan logge seg på med sin personlige BankID og sjekke om en kunde har vedtak, men det stopper der. Hvis en lege har glemt å søke Helfo/gi beskjed til annen lege om at det må søkes, eller hvis søknaden ikke ennå er ferdigbehandlet, så får vi altså ikke gjort mer med den saken. Og jeg kan ikke svare for andre apotek, men der jeg jobber har vi dessverre ikke kapasitet til å ringe fastleger på vegne av kunder/pasienter og etterlyse vedtak.

Det burde vært en ordning med å få gitt fastleger beskjed om å lage vedtak. Det blir åpenbart ikke der og da såklart. Hva med en standard elektronisk beskjed til den aktuelle lege? 

Det apotekansatte kunne hjulpet med var å forklare hva man skal gjøre for å få tak i vedtaket. DET er det ikke mange som har gjort. Istedenfor å gjenta at vedtak mangler. Det hjelper jo ikke den som ikke vet hvem eller hvorfor. Har enda ikke skjønt hvilke medisiner som trenger vedtak, og hvorfor vedtak på noen medisiner aldri mangler, mens andre alltid er trøbbel med. Apotekansatte tror man går rundt med vedtak i lommen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle voksne mennesker bør sørge for å ha gyldig legitimasjon. Det er ikke bankens ansvar å utstede dette. Det tillitsbaserte godtroende samfunnet vi hadde i gamle dager er utgått på dato.  Synes ikke det er rart at TS er en smule indignert. 

Det ble jeg også da en apotekansatt først nektet å ta i mot mitt nasjonale id-kort som legitimasjon. 

Jøss, var dette da nasjonale ID-kort var helt nytt, slik at h*n på apoteket ikke skjønte hva det var?😆

En bittelitt frustrerende detalj med de nye ID-kortene (og passene) er at man må snu kortet (eller bla til neste side fra bildesiden i passet) for å kunne se fødsels- og personnummer. Det er lettere å taste inn de 11 sifrene direkte, og også en fordel for kunden å slippe å si dem høyt. Men bortsett fra det synes jeg nasjonale ID-kort er supre, og jeg ser også at de blir mer utbredt, det har tydelig vært et behov for slike kort:) Og ja, jeg er enig i at alle voksne bør sørge for å ha gyldig legitimasjon, vanskelig å klare seg uten i et moderne samfunn.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke bankens ansvar, men utrolig greit det var med bilde på bankkortet. 

da jeg bodde i utlandet var de norske studentene nesten de eneste som hadde bankkort med bilde og det fungerte da som id. Da slapp man å ta med pass overalt og det kunne være hjemme i safe. 

før trengte jeg aldri id for å hente resepter vet ikke helt hvorfor, men merket de har blitt mye strengere nå. Kunne ønske de tok elektronisk førerkort da. Da jeg har glemt id har det hjulpet at jeg viste resepten min på Helse-Norge og viste elektronisk id. 

Anonymkode: c39d1...698

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...