Gå til innhold

Går DU på apoteket uten legitimasjon?!?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er farmasistudent som nylig har begynt å ta ekstravakter i et stort apotek i en storby, og jeg må si det er temmelig overraskende med alle kunder som forventer å få hente ut reseptvarer UTEN å vise ID! Jeg trodde dette var allmennkunnskap. Altså, jeg snakker ikke om dem som har glemt pass eller førerkort hjemme og pent spør om vi kan være snille og gjøre et unntak, men om folk som helt oppriktig talt ikke kan forstå hvorfor i all verden vi som står bak skranken trenger å vite hvem de er. Noen har åpenbart ikke reflektert over at det kan være behov for leg. på apoteket, andre tenker at bankkortet som kun har navn og ikke bilde eller fødselsdato er nok, og blir sinte hvis de får beskjed om at det å vise frem et anonymt betalingskort selvsagt ikke regnes som å legitimere seg. Enda mer slitsomt er det med folk som tror de kan hente medisiner til for eksempel ektefelle eller andre familiemedlemmer uten å ha skriftlig fullmakt fra og ID til den det gjelder. "Det er jo bare til kona mi!" 

I tilfelle noen av dere som leser her føler dere truffet, her kommer en liten "opplæring":

Du MÅ vise legitimasjon for papirresepter hvis legemidlene klassifiseres som A- eller B-preparater (sterkt vanedannende eller vanedannende medisiner, altså med misbrukspotensial). Av samme grunn kan du heller ikke hente ut slike legemidler for andre uten fullmakt.

Du MÅ vise legitimasjon/fullmakt for elektroniske resepter uansett hva det gjelder. Dette fordi innsyn i elektroniske resepter kun kan gis etter samtykke, dette er opplysninger beskyttet av streng personvernlovgivning og alle søk i den nasjonale databasen der e-reseptene ligger blir loggført, denne loggen kan pasienten selv sjekke på helsenorge.no. Alle søk som ikke er dokumenterte anses som "snoking". Når en apotekansatt åpner reseptdatabasen med et 11-sifret personnummer/D-nummer må vedkommende velge mellom flere "avkryssinger", først om det er personen selv som henter, eller en annen. Hvis det er en annen må opplysningene som står i fullmakten skrives inn, pluss at selve fullmaktspapiret skal lagres i apoteket i 3 år. Hvis det krysses av for at det er personen selv som henter, får man igjen to valg: Enten kunden er kjent eller kunden har vist legitimasjon, og må deretter skrive hva slags legitimasjon kunden i så fall har vist frem. Hvis man av en eller annen tungtveiende grunn velger å se bort fra kravet om ID må det skrives en dokumentasjon på dette før man åpner reseptdatabasen (for eksempel: "Kunden har pågående astmaanfall og trenger inhalasjonsmedisin raskt, men har kun med seg bankkort uten bilde"). Og ja, farmasøyter og annet helsepersonell i apotek kan selvsagt miste både jobben og autorisasjonen hvis det snokes i elektroniske resepter. Vi er selvfølgelig opptatt av å følge lover og regler også for vår egen del!

Så, håper de som muligens har himlet med øynene over apotekets "strenge regler" kanskje forstår litt bedre nå. Hvis ikke har jeg ihvertfall gjort mitt beste ;) 

Takk for meg!

Anonymkode: e9cb6...2ac

• Liker 8
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig, jeg har aldri måttet vise legitimasjon på apoteket. Har aldri hatt med passet dit, og Nasjonalt ID-kort fikk jeg først helt nylig. Men da skal jeg huske på å ta med det i fremtiden enten de spør etter det eller ikke. Nå er det jo forresten mange som må vente i mange uker på nytt pass og ikke har annen legitimasjon i mellomtiden, hva skjer når disse må hente ut livsviktig medisin?

Anonymkode: 8b54d...1de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Overskriften er litt misvisende. Klart man kan gå på apoteket og handle ute legitimasjon. 
Skal jeg hente en resept så har jeg selvsagt med det. 

Anonymkode: 2b97b...e7f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid måttet vise legitimasjon, eller legger den fram uoppfordret, men de ser jo alltid på den, og slår inn personnummeret som står der.  

Anonymkode: 02de1...267

• Liker 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Tror det er lite vits i å gi innom apotek uten id. Det er det første de spør om, og har den klar så de slipper å vente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig, jeg har aldri måttet vise legitimasjon på apoteket. Har aldri hatt med passet dit, og Nasjonalt ID-kort fikk jeg først helt nylig. Men da skal jeg huske på å ta med det i fremtiden enten de spør etter det eller ikke. Nå er det jo forresten mange som må vente i mange uker på nytt pass og ikke har annen legitimasjon i mellomtiden, hva skjer når disse må hente ut livsviktig medisin?

I ditt tilfelle ser jeg to mulige forklaringer: Apotekpersonalet kjenner deg fra før (da trengs ikke legitimasjon, det krysses som nevnt av i systemet for "kunden er kjent" før de søker opp resepten) ELLER de bryter rett og slett loven ved ikke å sjekke at de har rette vedkommende foran seg.

Sistnevnte "slurv" fra apotekets side går jo forsåvidt bra det, så lenge det faktisk ER rette kunden. Problemene oppstår jo hvis det i ettertid viser seg at noen misbrukte en annens identitet. 

Sånn ellers prøver vi alltid å løse praktiske problemer med manglende ID-kort. For eksempel ved at kunden logger seg inn på helsenorge.no fra mobilen mens h*n står i skranken, og viser frem reseptene sine der. Siden det kreves BankID for å logge inn er det svært usannsynlig at noen kan jukse slik. Så ved livsviktig medisin (som insulin) finner vi alltid en løsning. Men det er ikke sikkert du kan få hente Valiumen din før det nye passet er klart, for å si det sånn;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle ser jeg to mulige forklaringer: Apotekpersonalet kjenner deg fra før (da trengs ikke legitimasjon, det krysses som nevnt av i systemet for "kunden er kjent" før de søker opp resepten) ELLER de bryter rett og slett loven ved ikke å sjekke at de har rette vedkommende foran seg.

Sistnevnte "slurv" fra apotekets side går jo forsåvidt bra det, så lenge det faktisk ER rette kunden. Problemene oppstår jo hvis det i ettertid viser seg at noen misbrukte en annens identitet. 

Sånn ellers prøver vi alltid å løse praktiske problemer med manglende ID-kort. For eksempel ved at kunden logger seg inn på helsenorge.no fra mobilen mens h*n står i skranken, og viser frem reseptene sine der. Siden det kreves BankID for å logge inn er det svært usannsynlig at noen kan jukse slik. Så ved livsviktig medisin (som insulin) finner vi alltid en løsning. Men det er ikke sikkert du kan få hente Valiumen din før det nye passet er klart, for å si det sånn;)

Og du virker skikkelig slitsom og overivrig etter å ta folk «for å si det sånn ;)»

Anonymkode: 400eb...5e7

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Overskriften er litt misvisende. Klart man kan gå på apoteket og handle ute legitimasjon. 
Skal jeg hente en resept så har jeg selvsagt med det. 

Anonymkode: 2b97b...e7f

Ville ikke ha for lang overskrift! 

Men som nevnt: Det er tydeligvis ikke selvsagt for alle at man har med legitimasjon når man henter resept. Jeg får kjeft av kunder angående det hver eneste gang jeg er på jobb😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det vært litt slappere holdning ifm corona? Jeg har opplevd flere ganger de siste to årene å hverken trenge å vise leg på apoteket eller når jeg henter ut en pakke fra PostNord. Har det alltid med da, for jeg vet jo at de egentlig skal spørre om dette. 

Skulle riktignok ønske at førerkort på mobil kunne brukes som ID. Jeg har hverken kort eller ID på meg normalt sett, jeg tar det bare med hvis jeg vet at jeg trenger det. Nå har jeg jo alt annet jeg trenger på mobilen, og med kodelås på døren hjemme har jeg ikke nøkler å drasse rundt på heller. Da blir det ofte til at jeg bare tar mobilen i lommen, og ikke har med veske (med lommebok)

Anonymkode: 712bb...80a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må man legitimere seg ved reseptbelagte varer? Må jo være helt tilbakestående for å ikke skjønne det.

Anonymkode: e4c95...857

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ofte er det eldre som skal ha medisin og som ikke har bankID, smarttlf eller pass, hva da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er elektronisk førerkort god nok legitimasjon?

Anonymkode: d2bb5...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Og du virker skikkelig slitsom og overivrig etter å ta folk «for å si det sånn ;)»

Ja, jeg har selvfølgelig ikke giddet å bruke fem år på et av landets absolutt vanskeligste studier for så å miste lisensen min fordi jeg var "snill" mot en Valiummisbruker;););)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har selvfølgelig ikke giddet å bruke fem år på et av landets absolutt vanskeligste studier for så å miste lisensen min fordi jeg var "snill" mot en Valiummisbruker;););)

Valiummisbruker?😅 Dette blir for dumt

Anonymkode: 12b66...cee

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, overrasket over at dette var et så utbredt fenomen. Kunne ikke falle meg inn å gå på apotek uten legitimasjon om jeg skal hente reseptbelagt legemidler 😅

Eneste klønete for min del er at jeg ofte glemmer barnas fødselsnummer i det de spør 🙈 

Anonymkode: 2a81e...295

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper deler av studiet ditt også inneholdt refleksjon og kunnskap rundt medmenneskelighet, kundeservice og holdinger også.

Skjønner godt du ikke hverken skal eller vil miste lisensen din. Og selvsagt skal dere kreve legitimasjon. Men om du allerede før du er ferdig utdannet er så opprørt og ute etter å henge ut folk, så tror jeg du vil få mange frustrerte dager på jobb. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er elektronisk førerkort god nok legitimasjon?

Der jeg jobber har vi blitt enige om å godta elektronisk førerkort.

Imidlertid har Apotekforeningen lagt seg på en strengere linje, så det står ikke på deres liste over godkjent legitimasjon. Du risikerer nok derfor å få nei på de fleste apotek, dessverre😑

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der jeg jobber har vi blitt enige om å godta elektronisk førerkort.

Imidlertid har Apotekforeningen lagt seg på en strengere linje, så det står ikke på deres liste over godkjent legitimasjon. Du risikerer nok derfor å få nei på de fleste apotek, dessverre😑

Er utgått bankkort godkjent, så lenge man også har med seg nytt bankkort?

Har alltid brukt bankkort som legitimasjon, men venter nytt om ikke lenge, og kom plutselig til å tenke på at det sannsynligvis ikke har bilde. Har ikke gyldig pass eller id-kort, så ble en smule stresset nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nåja.... tror nok enkelte utdannelser trumfer famasi altså... 

Anonymkode: 8fd22...553

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Valiummisbruker?😅 Dette blir for dumt

Anonymkode: 12b66...cee

Hahaha, du er så naiv eller uvitende at du ikke kjenner til hvordan rusavhengige prøver å lure til seg medisiner fra andre? Vel, det skal jeg love deg at er et svært utbredt problem!

Forøvrig kan du lese gjennom utleveringsforskriften, så ser du tydelig at apoteket ikke kan levere ut A- eller B-preparater uten å være sikre på identitet. Altså MÅ alle som skal ha Valium vise leg. hvis vi ikke kjenner dem fra før.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...