AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Hei 😊 Vi er et par i midten av 20-årene som skal kjøpe vår første bolig. Vi sliter litt med å finne ut av hva vi ønsker oss. Legger ved lenker til to boliger vi er interessert i som har samme prisklasse og ligger i samme område: Enebolig: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=254613784 Rekkehus: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=255237637 Eneboligen liker jeg godt. Den er litt mer skjermet enn rekkehuset og har mye potensiale. Må oppgradere kjøkkenet og vaskerommet, men utenom det ser det ikke ut som at det er noe som haster. Liker at det er alt på en flate, veranda og hage. Samboer er mer gira på rekkehuset fordi mye allerede er pusset opp. Ikke så mye å legge fingeren på her utenom merkelig romløsning ved kjøkkenet, men det kan vel endres på. Stort pluss for romslig kjeller også. Jeg er litt mer usikker på hva jeg tenker om å ha naboer vegg i vegg. Vi er veldig interessert i å høre hva dere tenker er fordeler og ulemper ved boligene! 🤗 Anonymkode: 04aca...58a
Gjest Hottentått Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Jeg ville valgt den boligen dere ser for dere å bli boende i lengst. Det er dyrt å flytte, så det er ikke vits å selge og kjøpe flere ganger enn nødvendig. Hvis eneboligen er et hus dere kan bo i med barn i mange år, så ville jeg heller kjøpt det og freshet opp underveis ☺️
Ejlisi Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Bor selv i tomannsbolig med kun et gjerde mellom oss og naboen. Første dagen for sesongen som vi har vært ute samtidig som naboen i dag, og ble etter 5 minutter minnet på hvorfor jeg ville flytte i fjor sommer 🙈😅 Det kaaaaan hende at dere har lengre lunte for naboens unger og naboens kamerater enn vi har, men hadde lett valgt eneboligen! Et par med småbarn hadde sikkert trivdes godt her, men jeg begynner å bli dritt lei skriking på trampoliner, fotballer som med vilje blir kastet over gjerdet så de "uheldigvis" må klatre over og hente, tissing i hagen etc. Høres ut som at jeg missliker barn, gjør ikke det assa 😅 Jeg er nok bare en enebolig-type 😌 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Den renta dere får på førstegangskjøp kontra andregangs er verdt eneboligen Anonymkode: 3fdd2...560 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Jeg bor veldig tett på naboene og den ene nabofamilien er grunnen til at jeg ønsker å flytte! Har samme problem som Eljisi beskriver, barna bråker og invaderer privatlivet mitt fra 7 om morgenen til 22 om kvelden.... Og foreldrene er nesten like ille. Basert på min erfaring ville jeg styrt unna rekkehus (kan knapt se for meg hvor ille det hadde vært om vi faktisk bodde under samme tak) så langt jeg kunne. Det er jo mange som er greie og som man knapt merker noe til, men man kan også risikere å bo vegg i vegg med de verste drittungene (og drittforeldrene) i nabolaget... Det er veldig slitsomt å ha slikt tett innpå. Jeg ville valgt enebolig med mest mulig skille fra naboene. Anonymkode: eb7d9...03c 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #6 Skrevet 19. april 2022 Vanligvis sier jeg alltid enebolig, jeg er visst en typisk eneboligperson, men jeg syns rekkehuset her var både finere og mer praktisk enn eneboligen. Når det er sagt, så er det jo ingenting i veien for at dere ikke kan gjøre eneboligen til noe bedre enn den er i dag Også svært imponert over prisene der sør, trodde alt så nært oslo var svindyrt 😛 Anonymkode: babd6...634 5
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #7 Skrevet 19. april 2022 Var et fint rekkehus, men hadde tatt eneboligen. Og det er jo ikke noe stort behov for hverken å pusse opp vaskerom eller kjøkken der Anonymkode: 4c060...723 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 31 minutter siden, AnonymBruker said: Vanligvis sier jeg alltid enebolig, jeg er visst en typisk eneboligperson, men jeg syns rekkehuset her var både finere og mer praktisk enn eneboligen. Når det er sagt, så er det jo ingenting i veien for at dere ikke kan gjøre eneboligen til noe bedre enn den er i dag Også svært imponert over prisene der sør, trodde alt så nært oslo var svindyrt 😛 Anonymkode: babd6...634 Det tar to timer med toget å komme seg inn til Oslo. Litt for langt for å pendle, for de aller fleste, med andre ord - i hvert fall om man må på kontoret hver dag De dyre områdene er opp til ca. en times tid unna sentrum. Anonymkode: 97ae1...742
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 To ulemper med enebolig er; - uforutsette kostnader. Det er alltid noe. Og det kan være mye. Så dere bør ha buffer, eller rom i budsjettet. - mer som må fikses. Som krever tid, og kunnskap. Da jeg først kjøpte som ung hadde jeg ingen av delene. Anonymkode: 7eaf9...75c 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 Hadde valgt det jeg likte best, om jeg hadde råd selv. Enebolig er nok alltid å foretrekke, men dyrt også. Syns festbråk er verre enn småbarnsbråk. 07 - 22 er jeg oppe uansett, så det plager ikke meg. Ball i hagen hadde jeg ikke brydd meg om, men tissingen syns jeg var drøyt. Det hadde ikke blitt godtatt. Anonymkode: 26eff...1ef
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Har selv bodd i rekkehus tidligere, og da var vi uheldig med naboene.. Bråk og støy og alkohol i lange baner, bråket noe voldsomt og stinket røyk i hagen vår da de hele tiden røyket ute. Merkelig opplegg var det også, for angående maling og slikt så gjorde alle som de ville, og plutselig bestemte den ene naboen vår seg for at han skulle male hans del påskegul, mens resten av rekkehusene var grå. Så jeg stemmer 100% for enebolig, det bor vi i nå. Elsker privatlivet, ingen bråk, kan fint ha gjester til langt ut på natt uten å måtte tenke på naboer og supergod plass for barna. Anonymkode: 446a8...050 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 Hadde helt klart valgt enebolig for å få bo litt mer skjermet og slippe naboer oppå meg. Tenker generelt, har ikke noen mening om de to boligene dere har sett på. Anonymkode: 834c5...188
sommermor Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 Her hadde jeg valgt eneboligen, den er på en flate og det er det vi ser etter.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 Her ville jeg uansett tenkt fremover. Som andre sier, dyrt å flytte. Kan dere f.eks bygge på eneboligen om dere ønsker? Hvor lenge kan dere bo hvert sted om dere trives? Husk at dere ved enebolig bør ha større buffer. Når noe ryker og må oppgraderes tar dere full kostnad, vs å kanskje dele om det er rekkebolig (men ingen garanti). Vi snakker fort 100.000 når noe må byttes. Jeg har bodd i rekkehus to ganger, og var lykkelig når jeg endelig flyttet til enebolig to år siden. Begge naboene brukte (hadde enderekke begge gangene), og jeg fikk aldri ro i eget hjem eller hage. Jeg tar heller mer vedlikehold for roen, og elsker å ikke dele vegger. Sjekk om kjøkkenveggene kan flyttes eller om det er bærende konstruksjon. Tenk også på oppbevaring, har det loft? (Sjekket ikke så nøye). Anonymkode: b3dde...d64
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 TS: Takk for alle svar! Jeg er mest interessert i enebolig. Tar i betraktning at vi fylle bufferen litt mer, men jeg tror det er en god investering. Vi kan få det mer som vi vil på sikt med enebolig 🤗 Blir spennende å se hva de selges for. Anonymkode: 04aca...58a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 Jeg hadde valgt rekkehuset, synes det var finest. Nå har jeg bodd i enebolig, og i 2 forskjellige rekkehus. Og jeg elsker å bo i rekkehus. Vil aldri bo annerledes, kanskje jeg er heldig med naboer, men begge steder har det vært stille og rolig. Hyggelige naboer. Jeg har 2 barn og, og da de var små så var det alltid andre barn å leke med, stor lekeplass rett utenfor, hvor foreldre og barna samles. Og man blir godt kjent med de andre foreldrene. Så jeg elsker virkelig denne boformen. Anonymkode: 4bf61...013
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #17 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS: Takk for alle svar! Jeg er mest interessert i enebolig. Tar i betraktning at vi fylle bufferen litt mer, men jeg tror det er en god investering. Vi kan få det mer som vi vil på sikt med enebolig 🤗 Blir spennende å se hva de selges for. Anonymkode: 04aca...58a Så raskt over nå. På eneboligen må du nok sette av for at taket må tas ganske raskt. Det er fort ca 600 000. Det er nesten 40 år gammelt, og avkorting på forsikring ved skader er gjerne fra 30 år. Anonymkode: 7eaf9...75c
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #18 Skrevet 20. april 2022 Her ville jeg utvilsomt valgt rekkehuset. Det var finere, mer praktisk hadde ett soverom mer (= dere kan bo der lenge, eller for alltid). Rett og slett mye mer hus for pengene. Eneboligen var liten og helt grusomt innredet (alt svart og hvitt, helt forferdelig! Hvem i all verden har svarte vegger!?!) så vi måtte brukt mye tid og penger på å endre omtrent alt. De som klager over hvor ille det er å bo tett på andre og hvor mange fæle naboer det finnes er sannsynligvis ikke de beste naboene selv (man er to om godt naboskap) så så lenge dere er normalt hyggelige ville jeg ikke bekymret meg for det overhodet. Anonymkode: 778d1...bc0
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #19 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (På 4/19/2022 den 7.36): To ulemper med enebolig er; - uforutsette kostnader. Det er alltid noe. Og det kan være mye. Så dere bør ha buffer, eller rom i budsjettet. - mer som må fikses. Som krever tid, og kunnskap. Da jeg først kjøpte som ung hadde jeg ingen av delene. Anonymkode: 7eaf9...75c Hvorfor tror du ikke det samme gjelder rekkehus? Anonymkode: e6eae...7af 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2022 #20 Skrevet 20. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor tror du ikke det samme gjelder rekkehus? Anonymkode: e6eae...7af Fordi rekkehus som oftest (og også i dette tilfellet) tilhører et borettslag. De har da ansvar for tak, vegger, vinduer og annet som hører til fasaden. Dette er allerede betalt for via felleskostnadene og man får ikke "plutselig" en utgift på f.eks. et par hundre tusen for nytt tak. Med enebolig har man 100% av ansvaret og utgiftene selv. Anonymkode: 778d1...bc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå