Lsane Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 (endret) Hei! Samboeren min er gravid for 3. gang, hun har en 60% natt stilling som helsefagarbeider, men jobber godt over 100% med ekstravakter. Hun er en person som aldri gir seg å går alltid «all in» hun har aldri før vært sykemeldt. Men i dette svangerskapet er hun betydelig mer sliten og opplever mer smerter enn tidligere svangerskap. Jeg har sagt at hun bør bare sykemelde seg slik at hun ikke sliter seg ut. Hun skulle ønske hun kunne det, men vil ikke fordi hennes permisjons godtgjørelse er basert på hva hun tjener de siste mnd før hun går inn i permisjon. Når hun jobber som hun gjør tjener hun ca 30.000kr etter skatt, men om hun blir syk får hun bare betalt for de 60% (ca 17.000kr) kontrakten tilsier hele permisjons perioden…. jeg tenker jo at dette umulig kan være riktig?? Hun jobber mye å tjener godt hele året, å så er permisjon basert på hva hun tjener om hun er syk 2mnd før termin?? har noen et godt svar på hva vi kan gjøre for at hun kan roe ned jobbingen uten at det fører til en drastisk økonomisk ulempe det neste året? Endret 18. april 2022 av Lsane
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Har dere lest på Nav sine sider? Evt. spør i Nav-chat i morgen. Anonymkode: 770c0...8dd
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Har hun lagt igjen av svangerskapet da? Hun kan søke om svangerskapspermisjon i uke 26(?, litt usikker på uka her, men sjekk på nav) og da vil jo pengene bli beregnet ut fra hva hun tjente før det. Men jeg mener å huske at nav også kan regne ut gjennomsnitt av lønnen det siste året eller noe sånt, så jeg ville tatt en tlf til nav og sjekket om det er en mulighet. Anonymkode: cabdb...509
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Nei, det stemmer ikke! Ekstravakter regnes selvfølgelig også med i både sykepenger og foreldrepenger! Blir hun sykmeldt nå, tar de en gjennomsnittsberegning utifra hva hun har tjent i det siste. Anonymkode: ead25...77f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Sykepenger regnes ut fra hva du faktisk tjener, og foreldrepengegrunnlaget ut fra sykepenger. Det som derimot er litt problematisk med dette er hvis hun blir delvis sykemeldt. Da kan hun i verste fall risikere å miste ekstravakter og kun sitte igjen med 60% natt. Dersom hun sykemeldes 100% er det ingen problem. Hvor langt er hun på vei? Anonymkode: 091d5...893 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå