AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Jeg står foran et samlivsbrudd og vurderer å flytte til et nytt sted med min 9 år gamle sønn. Jeg har feriert på Viker ved Fredrikstad fire ganger de siste årene, og syntes det er så flott der men det er jo noe helt annet å bo der enn å bare være på ferie. Er det noen her som har vært nyinnflytter i byen som kan si litt om hvordan de trives? Har bodd flere steder i Norge og noen steder er det mye lettere å bli kjent med folk enn andre steder. Hvordan er dette i Fredrikstad? Lurer også på de forskjellige bydelene.... hva anbefales/anbefales ikke? Jeg elsker sjøen, så Gressvik/Viker står høyt, men så er jeg jo ikke kjent noen andre steder, bortsett fra sentrum og Gamle Byen. Alle tips tar imot med stor takk!!!! Anonymkode: a8ccb...e93
Gjest Hottentått Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Gressvik er kjent for å være ganske ruskete. Viker er ikke så ille, det er fint område og deilig med nærheten til sjøen. Men det er også mange som syns det er litt øde på vinteren der ute. Deilig om sommeren men kjedelig om vinteren. Et stykke til nærmeste skole også. Spørs jo litt hva du er ute etter. Hva med Saltnes hvis du liker sjøen? Det er også litt øde om vinteren, men fantastisk nydelig om sommeren. Det er generelt bedre miljø der enn Gressvik. Kråkerøy er også fint og er ved sjøen. Personlig ville jeg styrt unna Gressvik, Lisleby og sentrum. Angående hvor lett det er å bli kjent med folk kommer mest an på deg selv er min erfaring. Hvis dere deltar på fritidsaktiviteter og lignende og er utadvendte folk, så vil man lett bli kjent. Det finnes ofte lokale grupper på Facebook for områder også ☺️
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Jeg har også bodd litt rundt omkring. Har generelt veldig vanskelig for å bli kjent med folk, og Fredrikstad er faktisk det eneste stedet jeg har klart å bli kjent med noen i det hele tatt. Ikke mange, men flere enn ingen. Vet ikke så mye om de forskjellige bydelene siden jeg er innflytter, men jeg bor på Gressvik og trives kjempegodt. Anonymkode: 9b982...20d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2022 #4 Skrevet 29. mai 2022 Kråkerøy er fint og kort vei til sjøen. Kan være sentralt hvis man velger riktig beliggenhet, særlig i nærheten av Kråkerøybrua eller Gangbrua. Kråkerøyveien er ganske trafikkert, så det kan bli noe støy fra veien hvis man bor like ved veien, men det går som regel greit. Busstilbudet er ikke særlig bra rundt Kråkerøy, men hvis man bor i nærheten av de to overnevnte bruene, så har man gangavstand til sentrum eller byferga i kort avstand. Lokalmiljøet på Kråkerøy er ikke noe skryte av, folk har med enn nok med seg selv, men det er sjeldent krangling mellom beboerne. Jeg tenker at Kråkerøy kan passe for alle uansett livssituasjon, men hvis man bor langt ut på øya er man egentlig avhengig av bil for å komme seg rundt. Det er lite aktiviteter for lokalbefolkninga og generelt ingen samhold blant folk. Boligprisene på Kråkerøy er blant de høyeste i Fredrikstad. Jeg trives bra her og har gangavstand til sentrum, selv om jeg skulle ønske det var sterkere samhold innad i lokalsamfunnet og større utvalg av aktiviteter her. I området rundt Høgskolen er det kraftig utbygging i årene framover, men jeg vet ikke om det vil medføre noe nytt. Sellebakk er ganske hyggelig og det er kort avstand til elva. Her har du en frivilligsentral med et godt tilbud til lokalbefolkninga (og ellers for folk i Fredrikstad). Relativt bra busstilbud er det også her. Gratis byferge over til Lisleby, noe som er praktisk hvis man skal noe på den sida av elva. Populært område for alle typer mennesker. Noen mener at Sellebakk er et problemområde, men det har ikke jeg lagt merke til. Det finnes også en koselig pub på Sellebakk, med god mat og fin utsikt mot elva. Jeg oppfatter Sellebakk som mer personlig enn for eksempel Kråkerøy, hvis du er opptatt av det. Engelsviken har fin natur og ligger i kort avstand til sjøen, men er veldig usentralt og kjedelig. Veldig dårlig busstilbud. Gressvik passer veldig bra for barnefamilier. Gratis byferge til sentrum, Kråkerøy og Gamlebyen, noe som veier opp for busstilbudet. I nærheten av Gressvik Torg er det flere narkomane i 20-årene og 30-årene, men de trenger man ikke å være sammen med. Det ligger også en hyggelig pub på torget. Ellers vil jeg si at Gressvik har lite å by på utenom dette. Lisleby består for det meste av eneboliger og leilighetsbygg. Det er ingenting spennende med området i seg selv. Positivt med bra busstilbud langs 109-veien og gratis byferge over til Sellebakk. Veldig mange advarer mot Lisleby, men det ser jeg ingen grunn til. Mange barnefamilier som bor her. Sentrum (inkludert Holmen) er også helt greit å bo i. Det er selvfølgelig mye festbråk og stort gjennomtrekk i dette strøket, men det er likevel trygt å bo der. Er usikker på om det er et godt miljø for barnefamilier der. Begby og Ambjørnrød er veldig barnevennlig og rolig. Helt greit busstilbud fra de to plassene og til sentrum. Boligprisene er dessverre ganske høye her, noe som er verdt å tenke på. Torp og Årum er barnevennlige plasser, men har lavere boligpriser enn Begby og Ambjørnrød. Torp har bra busstilbud langs 111-veien. Det er dessverre mye støy fra trafikken (E6) på Årum, noe som er verdt å tenke på. Rolvsøy er også ganske barnevennlig. Bra busstilbud og bra tilgang til butikker. Rolig område, hvis man velger bolig litt unna 109-veien. Trara er veldig sentrumsnært og har masse barnefamilier. Likevel er ikke det området så veldig hyggelig for barn, fordi at der er det veldig mye trafikk. Cicignon er sentralt, men dyrt. Det samme gjelder Falchåsen. Som du ser så er det mange bra områder i Fredrikstad. Om du vil ha gangavstand til sentrum velger du Kråkerøy Nord, Cicignon, Trara eller sentrum. Om du vil ha bra busstilbud til sentrum velger du Rolvsøy, Lisleby, Sellebakk eller Lundheim. Om du ønsker å ha byferga til sentrum i kort avstand, velger du Gamlebyen, Kråkerøy Nord eller Gressvik. Om du vil bo usentralt med dårlig busstilbud velger du Manstad, Engelsviken, Vikane eller Skjærviken. Anonymkode: bd5aa...481 1 1
Gjest MissWoodville Skrevet 30. mai 2022 #5 Skrevet 30. mai 2022 Vi har hytte rett ved Fredrikstad og jeg må si at folk er veldig trivelige der, både fastboende og hyttefolk. Skulle jeg flyttet til Østlandet så hadde jeg valgt en Østfold by ❤️
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #6 Skrevet 30. mai 2022 Hottentått skrev (På 18.4.2022 den 22.19): Gressvik er kjent for å være ganske ruskete. Viker er ikke så ille, det er fint område og deilig med nærheten til sjøen. Men det er også mange som syns det er litt øde på vinteren der ute. Deilig om sommeren men kjedelig om vinteren. Et stykke til nærmeste skole også. Spørs jo litt hva du er ute etter. Hva med Saltnes hvis du liker sjøen? Det er også litt øde om vinteren, men fantastisk nydelig om sommeren. Det er generelt bedre miljø der enn Gressvik. Kråkerøy er også fint og er ved sjøen. Personlig ville jeg styrt unna Gressvik, Lisleby og sentrum. Angående hvor lett det er å bli kjent med folk kommer mest an på deg selv er min erfaring. Hvis dere deltar på fritidsaktiviteter og lignende og er utadvendte folk, så vil man lett bli kjent. Det finnes ofte lokale grupper på Facebook for områder også ☺️ Jeg bor på Gressvik og det er ikke "ruskete". Koselig lite lokalt sentrum med butikker,gratis ferge til øvrige deler av byen. Det skal strax utvides med flere leiligheter og butikker.Har vært fornøyd med skolene her. Ene barneskolen har snøkanoner og skøyteis på vinteren. Vi har fått lysløype i skogen. Aktivt fotballmiljø. Har flott BMX sykkelbane. Kort vei til foten som er Norges flotteste badestrand med stupetårn og ny kafe. Anonymkode: 745fd...f14 1
Gjest Hottentått Skrevet 30. mai 2022 #7 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg bor på Gressvik og det er ikke "ruskete". Koselig lite lokalt sentrum med butikker,gratis ferge til øvrige deler av byen. Det skal strax utvides med flere leiligheter og butikker.Har vært fornøyd med skolene her. Ene barneskolen har snøkanoner og skøyteis på vinteren. Vi har fått lysløype i skogen. Aktivt fotballmiljø. Har flott BMX sykkelbane. Kort vei til foten som er Norges flotteste badestrand med stupetårn og ny kafe. Anonymkode: 745fd...f14 Forstår godt at de som bor der ikke syns det er ruskete. Jeg sa heller ikke at det er fasiten, men at Gressvik tradisjonelt sett har vært ruskete. Men det er klart at det sikkert er fine ting der også ☺️ godt å høre at du trives, det er det viktigste!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 Jeg bor ikke i Fredrikstad, men kjenner 4 derfra som har flyttet dit jeg bor, i alderen 35-50. Og alle er så lette å bli kjent med, utrolig koselige damer alle sammen. Anonymkode: faa2b...d98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå