AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Småbarnsfamilie som eier enebolig i nærheten av Oslo. Vi har mange ting, men bare det mest nødvendige. Likevel så opplever jeg det som forstyrrende og irriterende å hele tiden måtte lete etter oppbevaringsplasser. Uansett hvor mye jeg rydder, så er det like fullt av ting. Er det meg, eller føler flere på dette? Skulle gjerne hatt større hus, men har helt ærlig ikke råd. Anonymkode: 87333...8ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Ts her. Skulle selvsagt stå «sprø» i overskriften 😇 Anonymkode: 87333...8ab
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Føler på det selv 😭😭😭prøver stadig å se etter ting å kvitte oss med. Anonymkode: 5b388...f20
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Større hus mere rot. Har du ikke oppbevaringsplass til alt har du for mye ting, enkelt og greit. Hver ting må ha sin plass og i hver rom må det finnes skikkelig oppbevaringsplass, gjerne skap eller lignende med eksempelvis skuffer eller plastkasser for ting. Det er bare å gå igjennom rom for rom, sortere, kaste og plassere. Anonymkode: 1dc02...121 23 1
Avstand Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Dere har nok mer enn det mest nødvendige om du ikke har plass til alt. Blir selv sprø når jeg er hjemme hos foreldre for der har vi ting som ble kjøpt for mange år siden, ting som har blitt arvet osv. Jeg har selv tatt med flere kofferter og poser med klær jeg kjøpte som tenåring og aldri brukte, og solgt det og gitt bort. Fremdeles en del igjen. Har nettopp gitt 6 poser med klær, sengetøy og håndkle til Fretex og UFF. Håper det blir gitt til flyktningene eller blir solgt. 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Dere har for mange ting, ikke for liten plass. Se Marie Kondo på Netflix. Anonymkode: fee57...b64 8 1
Drizzt Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 21.44): Småbarnsfamilie som eier enebolig i nærheten av Oslo. Vi har mange ting, men bare det mest nødvendige. Likevel så opplever jeg det som forstyrrende og irriterende å hele tiden måtte lete etter oppbevaringsplasser. Uansett hvor mye jeg rydder, så er det like fullt av ting. Er det meg, eller føler flere på dette? Skulle gjerne hatt større hus, men har helt ærlig ikke råd. Anonymkode: 87333...8ab 1. Du har for mange ting 2. Du har ikke nok med oppbevaringsplass 3. Du trenger ikke større hus, da blir det bare mer rot og flere ting Løsningen er enten å kvitte deg med ting, eller å bygge oppbevaringsløsninger. 15
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Se videoene til Marie Kondo på nett eller kjøp boken hennes og les den. Anonymkode: 192b9...306 4 1
Trolltunge Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Vi flyttet fra større hus til lite byhus. Det har vært utfordrende, og jeg har måtte bytte ut det meste av møbler for å få alt mulig best mulig tilpasset huset, samt at jeg har vridd hodet mitt for å skape smart oppbevaring av absolutt alt vi har. For å ikke ruineres på dette har jeg brukt finn.no flittig til både å selge det som ikke fungerte og til å skaffe "nytt". Nå har absolutt alt sine plasser, og det er orden, selv om huset er lite. Anbefaler deg å optimalisere rom for rom i forhold til smart oppbevaring av det som skal/må være der. Entre og garderobe måtte jeg gjøre om på tre ganger før det fungerte godt. Var verdt innsatsen. Overalt hvor det var mulighet til oppbevaring er det blitt det. For eksempel trappegang ned til vaskerommet. Der er det hyller til alt av hermetikk og ekstra til kjøkkenet. I selve vaskerommet er det også ekstra kjøkkenskap til ting som ikke brukes så ofte, og et annet skap til verktøy og praktiske ting. Også esker med diverse papirer i det. I stua skap langs en vegg til finere glass og diverse, under tv to dype skjenker som rommer mye, lagring i knevegg i øverste etasje... ja det er oppbevaring i absolutt alle rom. Møbler er tenkt ut fra både å være fine og å være praktiske. Jeg har flere ganger tenkt at dette huset var for lite og for utfordrende, men jammen klarte jeg til slutt å få gode løsninger på absolutt alt. 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Jeg har hatt fire boliger siden jeg flyttet hjemmefra. Hver gang mye større enn den forrige. Og hver gang har jeg tenkt at nå får jeg god plass til alt. Neida, erfaringen er at større plass blir til flere ting for alle oss med samlergenet. Sannsynligvis tjener jeg for mye også. Eneste som hjelper litt er grundige våropprydninger der mye kastes og resten må finne sine faste plasser. Anonymkode: da7b8...a2a 2
Roci Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 Drizzt skrev (2 minutter siden): 1. Du har for mange ting 2. Du har ikke nok med oppbevaringsplass 3. Du trenger ikke større hus, da blir det bare mer rot og flere ting Løsningen er enten å kvitte deg med ting, eller å bygge oppbevaringsløsninger. Dette Og gi alle ting sin faste plass. Ha f. eks. en kurv for hver av barna i entreen der slikt som skjerf, votter, luer etc. oppbevares. Lær barna å rydde opp lekene sine selv. Gjør det til en vane å rydde på plass ting med èn gang man er ferdig å bruke dem, slik at de ikke hoper seg opp. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Jeg kan skrive under på at større hus gir mer rot. Dere har nok mer enn det nødvendige, slik som de fleste av oss. Anonymkode: 0ee03...ac1 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Er du sikker på at dere faktisk bare har det nødvendige? Det tviler jeg litt på. Det er bedre å gå gjennom alt dere eier og kvitte dere med mye enn å kjøpe et større hus. Kvitt dere med ting først, så kan du organisere igjen. Den rekkefølgen er veldig viktig, for plutselig har du et ledig skap og slipper å kjøpe nytt. Eller fem ledige kasser du kan bruke til noe annet. Anonymkode: 8b60f...2f8 6
AprilLudgate Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Dersom dere kun har det nødvendige (og i en enebolig bør det være endel barn for å fylle opp helt nødvendig plass), og i tillegg har gode oppbevaringsløsninger- så: Hva med leie av lagerplass? En mindre enhet hvor man kan oppbevare sesongbasert utstyr og klær? Det koster nok mindre enn å kjøpe større bolig - men tingene bør jo være verdt å betale lagring hjemme eller eksternt for. 4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 On 4/18/2022 at 9:50 PM, AnonymBruker said: Større hus mere rot. Anonymkode: 1dc02...121 Sant. Mine foreldre har 250 kvadrat, barna har flyttet ut for 20 år siden. Likevel så sliter de med plass til alt skrotet de har tatt vare på. Man må nesten gå gjennom tingene man eier og spørre seg når en sist brukte dem. Om det er snakk om over ett år så er det trolig noe som kan kastes. Anonymkode: 2ca1e...240 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 «Det mest nødvendige». Alt er jo relativt, men med en litt kritisk gjennomgang vil dere nok se at det skal litt mer til enn det mest nødvendige for å fylle et hus til randen. Anonymkode: 79fd1...eba 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 Min erfaring er at dette problemet ofte skyldes mangel på oppbevaringsplass. Mange leiligheter bygges uten bod, og moderne hus bygges uten loft og uten knevegger. Med dyr kvadratmeterpris blir det heller ikke mye lagringsplass. Du kan være så organisert du bare orker, men hvis du ikke har et sted å gjemme bort oppbevaringskassene så vil de jo stå i veien. Anonymkode: bb4ff...957 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Skriver under på det de andre skriver. Tenker dere enten har for mange ting eller at dere trenger smartere oppbevaringsløsninger. Vi bodde fem stykker + kjæledyr på 75kvm. Hadde det ikke kjemperotete, men følte veldig på plassmangel. Flyttet til en liten enebolig på 150 kvm og før vi flyttet kastet vi veldig mye! Vi hadde ting vi ikke hadde sett på/brukt på 10 år og tok en skikkelig opprydning. Nå har vi GOD plass. Har flere tomme skap og skuffer og er ikke overfylt med møbler heller. Det er så deilig! Anbefales virkelig å ta en sånn opprydning, man blir overrasket over hvor mye man egentlig sparer på. Anonymkode: 16021...e97 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 Jeg tror som flere her at du har for mange ting, og mer enn det mest nødvendige. Er du hard nok når det kommer til hva som faktisk er nødvendig? Er pent kaffeservise nødvendig når man har brødskivefat og kaffekopper man bruker til frokost? Trenger du tre tomstokker og to målebånd? Hvor mange sett sengetøy må du ha liggende i skapet, og hvor mange håndduker trenger husstanden? Hvor mye klær har du/dere liggende som ikke blir brukt, virkelig ikke blir brukt? Hvor mange bøker leser dere i regelmessig? Hvor mange ting i samlinga av samleobjekter synes du at du må ha? Nå vet så klart ikke jeg hva du/dere har, men prøver bare å gi noen eksempler. Vi lagrer opp mer enn vi tror, og vi knytter oss til tingene vår i altfor stor grad, etter mitt mening. Distanser deg fra tingene, og bli kvitt en god del av dem. Så trenger du verken mer oppbevaring eller større hus. Anonymkode: 3f4c7...f53 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): 1. Du har for mange ting 2. Du har ikke nok med oppbevaringsplass 3. Du trenger ikke større hus, da blir det bare mer rot og flere ting Løsningen er enten å kvitte deg med ting, eller å bygge oppbevaringsløsninger. Antagelig en blanding av løsningene du foreslår. Kvitt deg med alt du ikke bruker mer enn 2 ganger i året og får glede av. Og fiks bedre lagringsmuligheter Anonymkode: 25aed...17d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå