Gå til innhold

Autistiske jenter får ofte feil diagnoser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://www.nrk.no/vestland/xl/jenter-far-autismediagnosen-seinare-enn-gutar-_-christine-var-29-ar-da-diagnosen-endra-alt-1.15904725

Jeg håper de blir flinkere til å diagnostisere jenter med autisme.

Det diagnostiseres 4 gutter per 1 jente.

Hele diagnoseverktøyet er laget for gutter, og jentene blir ikke fanget opp.

Men jeg blir glad når dette belyses i NRK ❤️

Anonymkode: f439c...00f

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, tror nok det er maange jenter som egt har asf men, som aldri blir oppdaget. selv så hadde ting kanskje vært lettere hvis jeg hadde fått diagnosen på barneskolen eller ungdomsskolen og ikke ifjor når jeg gikk vg1 samt fikk en diagnose itilegg til den jeg hadde før jeg fikk asperger diagnosen.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er feildiagnostisert med autisme. Har nesten ingen av symptomene eller karakteristikkene. Veldig trist å leve slik da jeg ble mishandlet gjennom barndommen og det har aldri blitt opplyst om i helsevesenet da den som mishandlet meg, moren min, er den som kontrollerte historien min og problematikken min. Siden jeg fikk diagnosen har jeg fått andre problemer, men det blir ikke behandlet som noe annet enn bivirkning av autisme. Veldig frusterende. Nå er jeg ikke aktuell kandidat for psykiatrien da jeg bare er autist som ikke har noe verdi i samfunnet så det er uhensiktsmessig og bortkaster ressurs å hjelpe meg. Har bare meg selv å behandle og meg selv å takke. Prøver å cope så godt jeg kan. Minner meg om Autism by Proxy. 

Anonymkode: f4460...01e

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regiakakao skrev (4 minutter siden):

ja, tror nok det er maange jenter som egt har asf men, som aldri blir oppdaget. selv så hadde ting kanskje vært lettere hvis jeg hadde fått diagnosen på barneskolen eller ungdomsskolen og ikke ifjor når jeg gikk vg1 samt fikk en diagnose itilegg til den jeg hadde før jeg fikk asperger diagnosen.

er egt ikke enig i asperger diagnosen men kun på noen trekk, men gikk i klasse men ei som egt hat mye sterke trekk på asperger enn det jeg har, så hjelpesystemene har kun fokusert på asperger diagnosen selv om det er lærevanskene mine, spiseforstyrrelse, konsentrasjonsvanskene mine som er hovedproblemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er feildiagnostisert med autisme. Har nesten ingen av symptomene eller karakteristikkene. Veldig trist å leve slik da jeg ble mishandlet gjennom barndommen og det har aldri blitt opplyst om i helsevesenet da den som mishandlet meg, moren min, er den som kontrollerte historien min og problematikken min. Siden jeg fikk diagnosen har jeg fått andre problemer, men det blir ikke behandlet som noe annet enn bivirkning av autisme. Veldig frusterende. Nå er jeg ikke aktuell kandidat for psykiatrien da jeg bare er autist som ikke har noe verdi i samfunnet så det er uhensiktsmessig og bortkaster ressurs å hjelpe meg. Har bare meg selv å behandle og meg selv å takke. Prøver å cope så godt jeg kan. Minner meg om Autism by Proxy. 

Be fastlegen om å henvise til DPS eller habiliteringstjenesten for voksne slik at du kan bli utredet på nytt. :) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Be fastlegen om å henvise til DPS eller habiliteringstjenesten for voksne slik at du kan bli utredet på nytt. :) 

Har vurdert det. Moren min jobber faktisk i DPS avdelingen i min kommune. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er skremmende er at det så stor inkompetanse hos de som skal hjelpe. I denne saken har de ikke hørt på pasientenni det hele tatt. Tro om hun får erstatning for mange år med feilbehandling og medisinering for diagnoser/problem som hun ikke har hatt. De har regelrett frarøvet hun en barndom.

Anonymkode: 80e88...671

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 21.41):

Har vurdert det. Moren min jobber faktisk i DPS avdelingen i min kommune. 

Gjør det :) 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den nettsaken viser hvor stort problem diagnoser er overhodet. Jeg tror grunnen til at jenta slo seg til ro med Asberger diagnosen var at hun kom frem til det selv, det kom innenfra, og så fikk hun bekreftet det utenfra etterpå. Noen som så henne og møtte henne, trodde henne. Det kunne liksågodt vært noe annet hun leste og kjente seg igjen i og så. Tro på mennesket og vær raus med hverandre. Bruk diagnoser med aller største forsiktighet og aldri uten involvering av personen selv er nå mine tanker.

Anonymkode: d91f8...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne og fikk asperger diagnosen som barn så det stemmer ikke at det for jenter alltid er så usynlig. Noen har verre grad enn andre. 

Anonymkode: 2ddc4...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er skremmende er at det så stor inkompetanse hos de som skal hjelpe. I denne saken har de ikke hørt på pasientenni det hele tatt. Tro om hun får erstatning for mange år med feilbehandling og medisinering for diagnoser/problem som hun ikke har hatt. De har regelrett frarøvet hun en barndom.

Anonymkode: 80e88...671

Det er absolutt ikke sikkert at hun hadde hatt det noe enklere av den grunn, symptomene ville jo vært det samme og det finnes ingen "kur" mot autisme. 

Anonymkode: 1f5cd...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er absolutt ikke sikkert at hun hadde hatt det noe enklere av den grunn, symptomene ville jo vært det samme og det finnes ingen "kur" mot autisme. 

Anonymkode: 1f5cd...27b

Ro og stressmestring kan hjelpe veldig, veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er kvinne og fikk asperger diagnosen som barn så det stemmer ikke at det for jenter alltid er så usynlig. Noen har verre grad enn andre. 

30 % av autister har psykisk utviklingshemming i tillegg til autisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

30 % av autister har psykisk utviklingshemming i tillegg til autisme.

Man må ikke ha utviklingshemming i tillegg for at autisme hos en jente skla bli oppdaget i barnealder. Men noen har veldig små problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man må ikke ha utviklingshemming i tillegg for at autisme hos en jente skla bli oppdaget i barnealder. Men noen har veldig små problemer. 

uri_mh1650318301889.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes ikke du skal ta eierskap til autismediagnosen fordi dine symptomer er mer synlige utad.

Det kan foregå mye på innsiden av et menneske som vi ikke ser.

Jenta i reportasjen har ikke hatt "veldig små problemer".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror mye autisme utvikles gjennom mishandling i barndommen. Det er ganske frustrerende. Min mor har fått alle til å tro jeg er autistisk og genetisk uverdig. Ingen vet hva hun har gjort bak låste dører bortsett fra eksen hennes og noen få andre. Hun har selv mentale problemer og det har min far og, men de har ikke behandlet seg. Moren min vil si jeg er verdifull og flink, neste dag vil hun si jeg ikke kan noen ting og aldri vil få meg kjæreste. Sjarmerende å leve med i barndommen og tenårene. Det er jo jeg som misforstår sosiale situasjoner og ikke er skikket nok. Så klart. Har sett folk få fengsel for mindre mishandling enn det mine foreldre gjorde. Men neida, jeg overdriver og er vrangforestilt. Nettopp derfor er jeg autistisk og psykotisk; fordi jeg selv mener jeg ikke er det. Utrolig slitsomt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg tror mye autisme utvikles gjennom mishandling i barndommen. Det er ganske frustrerende. Min mor har fått alle til å tro jeg er autistisk og genetisk uverdig. Ingen vet hva hun har gjort bak låste dører bortsett fra eksen hennes og noen få andre. Hun har selv mentale problemer og det har min far og, men de har ikke behandlet seg. Moren min vil si jeg er verdifull og flink, neste dag vil hun si jeg ikke kan noen ting og aldri vil få meg kjæreste. Sjarmerende å leve med i barndommen og tenårene. Det er jo jeg som misforstår sosiale situasjoner og ikke er skikket nok. Så klart. Har sett folk få fengsel for mindre mishandling enn det mine foreldre gjorde. Men neida, jeg overdriver og er vrangforestilt. Nettopp derfor er jeg autistisk og psykotisk; fordi jeg selv mener jeg ikke er det. Utrolig slitsomt.

😲 Autisme "utvikles" ikke av mishandling NEI!! SLUTT å spre feilinformasjon. 

Autisme er man født med. Og du kan heller ikke vokse det av deg om du skulle tro det også. 

Men ja det er nok mange som har blitt feildiagnostisert med autisme når de egentlig har "kun" traumer. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så sant. Er diagnostisert med angst, post traumatisk stress og unnvikende personlighetsforstyrrelse, skal først nå i en alder av 34 utredes for Asperger. Har alltid følt meg annerledes, slitt sosialt og ble mobbet gjennom hele barne og ungdomsskolen for å være annerledes. På barneskolen reagerte lærerne på at jeg var så stille og jeg ble vurdert av ppt for språkvansker og jeg lå 1,5 år bak de andre. Allikevel fikk jeg ingen videre utredning. Dette var på 90 tallet. Veldig surt å tenke på at de kunne utredet meg den gangen og jeg hadde kanskje fått en mye bedre start på livet.

Anonymkode: a0af0...1bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...