AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Har en lederstilling, med mye ansvar og bekymringer. Det går utover meg i hverdagen nå merker. Kjenner presset og ansvaret tærer på. Er det noen her som f.eks har gått fra krevende stillinger til lettere? Jeg tenker f.eks butikkjobb innen noe du liker, assistent i barnehage/SFO etc. Jeg har veldig lyst til å søke. Men tør jeg? Hvilke erfaringer har du gjort deg? Ble det bedre, selv med (vesentlig) mindre lønn? Har du mer overskudd i hverdagen nå? Anonymkode: 95fff...46e 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Jeg forstår deg så godt! Vurderer det selv 😔 Anonymkode: bbcd5...daa 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Ikke erfaring selv- men tenker at livet er for kort for å jobbe med noe man ikke trives med eller for mye stress. Hadde jobben min gått utover hverdagslivet mitt i stor grad hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. Men skal trives på jobb og ha overskudd til fritiden. Anonymkode: a915d...7e4 2 1
Trollkatt Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Hei, jeg gikk fra å være selvstendig næringsdrivende med ansvar for alt fra økonomi til forretningsmodell til ferdig produkt til å jobbe som assistent i barnehage. Elsker det. Gjort det i to år nå. Ute i allslags vær og sitter sjelden stille. Datamaskinen min samler støv og bruker nå dumb phone til vanlig på dagtid. Utrolig godt å være avkobla på én måte og samtidig påkobla på det relasjonelle. Er såklart krevende, på en ny måte - ofte hektiske dager, lav bemanning etc. Men godt å oppleve at det går an å skifte kurs så drastisk og å få slippe ansvaret som fulgte med bedriften min, som ga meg mye bekymringer. Jeg er ikke et forretningsgeni og levde fra oppdrag til oppdrag. Gått ned i lønn, men det går greit - vi er to med inntekt i husholdningen. Begynner på førskoleutdanning til høsten. 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ikke erfaring selv- men tenker at livet er for kort for å jobbe med noe man ikke trives med eller for mye stress. Hadde jobben min gått utover hverdagslivet mitt i stor grad hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. Men skal trives på jobb og ha overskudd til fritiden. Anonymkode: a915d...7e4 Selv om du hadde gått ned 150/200.000 i lønn? Anonymkode: 95fff...46e
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Min samboer føler det på samme måte som deg ts. Han er leder og ikke tilfreds med det. Over en to-års periode har han søkt på alt mulig av «på gulvet jobber» men får ingenting. På de få intervjuene han har fått har han blitt spurt gjentatte ganger om hvordan han vil takle å gå fra leder-rolle til medarbeider, som at det er umulig for arbeidsgiver å se for seg at enkelte bare ikke ønsker å være leder likevel. Løsningen for vår del ble å satse på noe eget slik at han kan drive enkeltpersonforetak. Personalansvaret har tynget han sånn at han nesten ble syk. Anonymkode: 6527f...bdf 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Jeg hadde mye mer ansvar før. Brukte fryktelig mye av fritiden min på det. Ikke direkte jobben, men bekymringer, stress osv. Det tok mer plass enn jeg faktisk trodde. Har en jobb nå som det hender jeg gruer meg til, men har ikke det ansvaret lenger og det er lettere å skyve det vekk. Har det mye bedre med meg selv, som også gavner familielivet. Tjener mye mindre, men når jeg ligger på mitt siste tror jeg jeg setter mest pris på tiden med familien og ikke hvilken bil osv. jeg hadde. Anonymkode: 9278a...75f 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Er ikke leder, men vurderer det samme. Drømmer om en jobb jeg kan legge fra meg. En jobb som ikke hoper seg opp om jeg er syk, eller tar fri en dag. Stresset og belastningen om å være alene om ansvaret for et veldig viktig område er veldig tung. Anonymkode: 0111f...1db 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Jeg hadde lederjobber i årevis og skjønte ikke hvor mye personalansvar slet på meg før jeg gikk over i en spesialiststilling uten personal under meg. Det er virkelig et hav i forskjell, jeg er mye mer avslappet, trenger ikke tenke rollemodell, millimeterrettferdighet, rekruttering, dekruttering, personsaker - nyter det! Lenge siden jeg hadde gjeld, så 200-300K lavere lønn går helt fint. Men "enkel" jobb uten intellektuelle utfordringer ville nok bare vært attraktivt et års tid tror jeg for min del, siden jeg ikke har hobbyer som utfordrer den delen. Håper alle som ikke har syltet seg ned i gjeld gjør seg slike refleksjoner som TS. Det man imidlertid bør være oppmerksom på er at "enklere" jobber ikke gir samme grad av frihet som lederjobber. (disponering av arbeidstid vs. arbeidsoppgaver, feriefritidsfastsettelser mm) Anonymkode: 99468...a98 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Jeg har gjort det. Beste jeg har gjort for meg selv og familien. Jeg har fått tilbake livsgnist, humør og fritid. Er en bedre kone og mamma. Selvsagt kjedelig å gå ned i lønn, men penger er virkelig ikke alt. For meg har det vært som å få livet i gave litt på nytt. Muligheten til å være utilgjengelig, skru av telefonen om jeg vil og ha helger og ferier fullstendig avlogget fra jobb veier opp for for det økonomiske tapet alle dager i uka! Anonymkode: bca6b...7b9 3 1
Hareena Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min samboer føler det på samme måte som deg ts. Han er leder og ikke tilfreds med det. Over en to-års periode har han søkt på alt mulig av «på gulvet jobber» men får ingenting. På de få intervjuene han har fått har han blitt spurt gjentatte ganger om hvordan han vil takle å gå fra leder-rolle til medarbeider, som at det er umulig for arbeidsgiver å se for seg at enkelte bare ikke ønsker å være leder likevel. Løsningen for vår del ble å satse på noe eget slik at han kan drive enkeltpersonforetak. Personalansvaret har tynget han sånn at han nesten ble syk. Anonymkode: 6527f...bdf Det er en skam at dyktige, ressurssterke kandidater til stillinger de selv ønsker blir møtt på denne måten. Ikke noe er bedre for produktiviteten, kvaliteten og forbedringer enn å få slike folk med på laget. Det verste ordet jeg hører brukt som utelukker jobbsøkere er overkvalifisert. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Jeg gikk fra en godt betalt jobb med høyt faglig ansvar og stress til en roligere praktisk og sosial jobb. Får brukt mer av mine personlige egenskaper, men savner nok statusen og lønna til den forrige jobben. Trivselen er høyere, men er litt bekymret for at jeg kommer til å kjede meg etterhvert, da jeg ikke har noen særlige utviklingsmuligheter og jobben er ganske lett. Anonymkode: 00953...dc3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 Tenker heller du bør gå ned i stilling sånn at du ikke er leder? Skifte arbeidsplass? Jeg har jobbet mange år i butikk og det kan både bli monotont, tungt og uheldige arbeidstider. Nå jobber jeg i administrasjonen i kommune og det er lite stress og bedre lønn enn butikk. Anonymkode: 68d5a...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 Tenker også at det er mulig å få endring uten at en gjør et så dramatisk hopp. Jeg byttet jobb Internt fra leder til fagperson. Slapp stresset og fikk beholde de tingene med jobben som gir meg glede. Gikk også ned i 80% stilling en periode. Anonymkode: 0dadd...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Jeg er også leder, og utslitt. Skal på jobbintervju denne uken. Ønsker ikke å gå ned i stilling, men en stilling uten det direkte ansvaret og personalansvar. Anonymkode: 2942e...c6d 1
-Missi- Skrevet 19. april 2022 #16 Skrevet 19. april 2022 Jeg vurderer også dette. Gått på smell etter smell og bare fortsatt. Ser jo at det ikke kan fortsette. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurdert gå ned i % som flere nevner men redd jobben likevel i realiteten vil kreve 100% og ende opp med kun mindre penger. Etter en stor smell og sykemeldt ett år har jeg nå ett års permisjon uten lønn for å finne ut av dette. Går i terapi og bruker dagene på hobbyer og ting som gir meg påfyll og glede. Fikk jo innvilget permisjonen så vet de ønsker meg tilbake. Bare vært i permisjon 4mnd og allerede fått forespørsel om å komme tilbake men stått på mitt at jeg trenger dette året. Vurdert ulike yrker men vil jo bruke min kompetanse og erfaring også. Vanskelig valg men jeg ser jo at jeg egentlig ikke har noe valg. Jobb har tatt all min tid og ikke hatt overskudd til fritid i det hele tatt. Vil ikke leve slik lenger. Ett alternativ er jo å gå tilbake i lavere stillings prosent men tror likevel jeg vil føle meg " spist opp" av jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #17 Skrevet 19. april 2022 Jeg har gjort det og har ikke angret. Har fått meg en deltidsjobb på butikk. Har gått kraftig ned i lønn, men har aldri vært så lykkelig. Bedre tid til familien og jeg slipper den jævla hjemmekontoret mer. Den følelsen å være på feriemodus og ikke grue seg til alt arbeidet som har hopet seg opp etter ferien og aldri mer komme tilbake til overfylt innboks er deilig. Anonymkode: bf3aa...37c 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #18 Skrevet 19. april 2022 Det er også mange positive sider ved en slik jobb. Fleksibilitet, det å kunne jobbe fra hvor som helst, kunne styre sin egen uke, god lønn, og oppgaver der man må bruke hodet. Jeg tror jeg hadde klikket om jeg måtte ha stått i en butikk 8 timer i strekk. Så jeg tok heller tak i mentale teknikker. Det er utrolig hva man kan lære seg av metoder for å ikke stresse, ikke ha tankekjør, ikke ha bekymringer. Så nå går det helt fint, og jeg har aldri vært så lite stresset. Anonymkode: 41e27...ba5 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 For meg så kunne mindre stress og ansvar vært positivt, men jeg hadde kjedet meg ihjel i en butikkjobb. Det er - for meg iallfall - noe med at det å ha en "viktig" stilling med mye ansvar både er det som gjør jobben stressende men også spennende. Jeg har selv funnet en litt gylden middelvei, jeg har holdt meg milevis unna personalansvar og er en slags fagsjef. Men jeg er heller ikke alene i min stilling, det har jeg vært, og det er også et stressmoment. Så jeg har ikke skiftet beite, men har justert de litt naive ambisjonene om å bli leder/direktør etter å ha sett det på nært hold, og navigert meg inn i et rom hvor jeg får jobbe med det jeg liker men uten fare for å møte veggen. Det er fremdeles mye å gjøre og et visst ansvar da, så det er ikke helt på butikkjobb-nivå.. Men nå er jeg der hvor jeg elsker jobben min iallfall, imens jeg hadde en periode hvor jeg direkte misunnet de som satt i kassen på Rema. Anonymkode: 19cd2...108
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #20 Skrevet 19. april 2022 Har gjort det og angrer. Savner høyere lønn hvor jeg kan gå i fancy dyrere interiørbutikker istedet for Nille. Dra på ferie til en tropisk sydhavsøy istedetfor charter til Granka. Penger betyr mye i livet dessverre. Anonymkode: b0bab...640 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå