AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Min går i 6 klasse, og nå er hn bedt i bursdag , der ba de 11 av 13 barn av samme kjønn. Når jeg spør moren hvorfor de 2 siste ikke er bedt sier hun det er fordi de er så slemme, og det er sant, de mobber, lager kvalme, bråker i timen og slår og sparke de andre i klassen,men er det riktig og utstenge de? Min blir også tatt av de av og til , og de var en sikkelig stygg episode i 4 klasse,men de har alltid blitt bedt for det. Moren sier også at hvis de kom var det flere som valgte og ikke og komme, så skjønner jo det er et problem, men har likevel lyst til og si noe,men redd for det går utover barnet mitt da og det også blir utestengt. Så hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3f4b2...f0a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Prat med læreren om hva som skjer. Læreren kan ta dette opp med den foresatte, og du kan være anonym. Anonymkode: 20d72...27d 13
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min går i 6 klasse, og nå er hn bedt i bursdag , der ba de 11 av 13 barn av samme kjønn. Når jeg spør moren hvorfor de 2 siste ikke er bedt sier hun det er fordi de er så slemme, og det er sant, de mobber, lager kvalme, bråker i timen og slår og sparke de andre i klassen,men er det riktig og utstenge de? Min blir også tatt av de av og til , og de var en sikkelig stygg episode i 4 klasse,men de har alltid blitt bedt for det. Moren sier også at hvis de kom var det flere som valgte og ikke og komme, så skjønner jo det er et problem, men har likevel lyst til og si noe,men redd for det går utover barnet mitt da og det også blir utestengt. Så hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3f4b2...f0a Du kan ikke gjøre så mye mer enn å sørge for at disse to barna blir invitert i ditt barn sin bursdag. Anonymkode: 035c7...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Utestenging? Absolutt ikke! Foreldrene får få skikk på ungene sine om de forventer invitasjoner Anonymkode: 2367c...994 8
Lorieen Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Jeg ville bedt alle, men tatt en telefon til foreldrene til de to bråkmakerne i forkant og bedt de snakke med barna sine før bursdagen om hva slags oppførsel som var forventet. Det finnes ikke vanskelige barn - men det finnes barn som har det vanskelig. Og de får det enda verre om de blir utestengt i tillegg til alt annet de sliter med. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Prat med læreren om hva som skjer. Læreren kan ta dette opp med den foresatte, og du kan være anonym. Anonymkode: 20d72...27d Læreren blander seg ikke inn i fritiden til barna, dette skjer etter skoletid Anonymkode: 3f4b2...f0a 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Et godt alternativ er å be hver sin forelder være med de to barna, for å holde styr på dem. Da får ungene være med, de andre ungene slipper å bli utsatt for vold og kommentarer. Hvis foreldrene ikke vil følge, så kan de ikke komme. Vertskapet har nok å gjøre på en slik dag, har ikke tid til å fotfølge unger. Anonymkode: 4f7f7...b52 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Lorieen skrev (2 minutter siden): Jeg ville bedt alle, men tatt en telefon til foreldrene til de to bråkmakerne i forkant og bedt de snakke med barna sine før bursdagen om hva slags oppførsel som var forventet. Det finnes ikke vanskelige barn - men det finnes barn som har det vanskelig. Og de får det enda verre om de blir utestengt i tillegg til alt annet de sliter med. Enig med deg her. I tillegg hadde jeg sagt at ved bråk så blir de som lager bråk bedt om å dra hjem så de må enten gå hjem eller ringe foreldre for å hentes. Eller som b52 sier: be foreldrene til bråkmakerne være tilstede. Anonymkode: fe9a2...3dc 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Lorieen skrev (7 minutter siden): Jeg ville bedt alle, men tatt en telefon til foreldrene til de to bråkmakerne i forkant og bedt de snakke med barna sine før bursdagen om hva slags oppførsel som var forventet. Det finnes ikke vanskelige barn - men det finnes barn som har det vanskelig. Og de får det enda verre om de blir utestengt i tillegg til alt annet de sliter med. Jo, det finnes vanskelige barn. Hvis jeg som hadde det vanskelig skulle fått sydd puter her og der slik det blir gjort den dag i dag så ville nok hele meg blitt skakkkjørt. Altså, en unge vet godt hva som er rett og galt. Det at det å gjøre noe galt skal bli unnskyldt med at vedkommende har det vanskelig gjør ingen alt annet enn bra. Det er slikt som skaper mordere og forbrytere. Anonymkode: 54231...f59 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, det finnes vanskelige barn. Hvis jeg som hadde det vanskelig skulle fått sydd puter her og der slik det blir gjort den dag i dag så ville nok hele meg blitt skakkkjørt. Altså, en unge vet godt hva som er rett og galt. Det at det å gjøre noe galt skal bli unnskyldt med at vedkommende har det vanskelig gjør ingen alt annet enn bra. Det er slikt som skaper mordere og forbrytere. Anonymkode: 54231...f59 Ja, en unge vet hva som er rett og galt. Men et barn ønsker jo ikke å være «slem», uten grunn. Det er alltid minst en grunn til det.. Så litt usikker på hvilke barn du omgås deg med, som har som mål å være slem og ondskapsfull? Jeg jobber med barn og har lang utdannelse innen pedagogiske fag, og har aldri opplevd et barn som bare har som ønske å være slem mot andre, uten at det ligger noe bak det. Anonymkode: 7f5ee...fef 2
Lorieen Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo, det finnes vanskelige barn. Hvis jeg som hadde det vanskelig skulle fått sydd puter her og der slik det blir gjort den dag i dag så ville nok hele meg blitt skakkkjørt. Altså, en unge vet godt hva som er rett og galt. Det at det å gjøre noe galt skal bli unnskyldt med at vedkommende har det vanskelig gjør ingen alt annet enn bra. Det er slikt som skaper mordere og forbrytere. Anonymkode: 54231...f59 Så du mener at noe så enkelt som å ikke bli utestengt fra et sosialt fellesskap, er å sy puter under armene på barn? Selvfølgelig skal man ikke godta all slags atferd. Men utestenging er virkelig ikke løsningen. Da eskalerer bare atferden enda mer. Mennesker er flokkdyr. Alle trenger å høre til. Disse barna må snakkes med, det må gis klare forventninger til atferd. Om de bryter disse, greit, da må det få konsekvenser (foreldre får komme og hente e.l.). Men å utestenge på forhånd, bare fordi man antar at de skal lage kvalm? Det kalles en selvoppfyllende profeti. Barn merker slikt. Hvis voksne tror at de bare er jævlige, så BLIR de nettopp det. 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Jeg ville invitert alle, men skrevet i invitasjonen til de 2 at foreldrene må være med hvis de skal komme. Har selv et barn som lager mye bråk og kvalme på skolen, og jeg blir gjerne med på sånne ting hvis jeg må det . De fleste foreldre er vel klar over hvordan barnet sitt er , og får håpe de har lyst til å stille opp for de, for at de ikke skal falle helt utenfor på det sosiale. Anonymkode: 12ba5...73e 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Min går i 6 klasse, og nå er hn bedt i bursdag , der ba de 11 av 13 barn av samme kjønn. Når jeg spør moren hvorfor de 2 siste ikke er bedt sier hun det er fordi de er så slemme, og det er sant, de mobber, lager kvalme, bråker i timen og slår og sparke de andre i klassen,men er det riktig og utstenge de? Min blir også tatt av de av og til , og de var en sikkelig stygg episode i 4 klasse,men de har alltid blitt bedt for det. Moren sier også at hvis de kom var det flere som valgte og ikke og komme, så skjønner jo det er et problem, men har likevel lyst til og si noe,men redd for det går utover barnet mitt da og det også blir utestengt. Så hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 3f4b2...f0a Det er 6. klassinger, det er for seint å drive med tvangssosialisering og integrering av bøller og mobbeofre. For ikke å nevne at det tydeligvis har null effekt... Hvofro skal barnet få bursdagensfesten ødelagt av uønskede gjester, som faktisk er så uønska at andre gjester ikke kommer om disse barna kommer? Jeg hadde ikke gjort noe, det er ikke jeg som styrer den feiringen eller som skal legge føringer på hvem som skal inviteres og ikke. Anonymkode: be6c4...cf6 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 Ikke bland deg. Ikke din kamp, ikke ditt barns bursdag. Anonymkode: f9874...f18 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, en unge vet hva som er rett og galt. Men et barn ønsker jo ikke å være «slem», uten grunn. Det er alltid minst en grunn til det.. Så litt usikker på hvilke barn du omgås deg med, som har som mål å være slem og ondskapsfull? Jeg jobber med barn og har lang utdannelse innen pedagogiske fag, og har aldri opplevd et barn som bare har som ønske å være slem mot andre, uten at det ligger noe bak det. Anonymkode: 7f5ee...fef Ja, det ligger alltid noe bak det men det betyr ikke at barnet skal kunne bruke det som unnskyldning til å gjøre noe galt. Hva med å lære barna at man skal gjøre med andre som man vil at de skal gjøre med oss.? To feil blir ikke en rett. Barn vet veldig godt at en forholder seg forskjellig til forskjellige personer. Jeg er den som hadde invitert alle, jeg ville ikke utestengt. Men jeg hadde sagt tydelig i fra om noen ikke hadde oppført seg, jeg hadde og har faktisk sagt fra til unger som har vært her i hus at jeg skal ikke ha noe krangling her, oppfører du deg ikke så kan du bare gå. Jeg hadde ikke bare sendt dem hjem fra selskapet, jeg hadde bedt foreldre om å hente dem. Jeg bruker tid på ungene, forklarer hvorfor ting ikke er ok. Jeg forklarer at jeg som mor tenker at når jeg ser noen barn er fæle så vil jeg beskytte mine egne barn og andre barn som opplever at noen er stygge med dem. Og måten jeg vil gjøre det på er at jeg ikke har lyst at de barna som ikke er greie skal være med mine barn. Og sånn tenker de fleste foreldre. Jeg stiller spørsmål og spør sånn som, Hvordan vil da den som gjør fæle ting ha det hvis alle foreldrene skal gjøre sånt? Hvem skal hen være med? Altså en unge vil prioritere hva som er viktigst for hen, og det er å ha noen som liker en, ha noen å leke med. Ha noen å kunne gå til, venner å komme hjem til, foreldre av venner å kunne stole på. Spesielt om hen ikke har det bra hjemme, på skolen eller på trening. Barn ønsker tilhørighet. Vi voksne har en gang vært barn hele gjengen, det er ikke noe hokus pokus. En smule følelsesmessig intelligens er alt som skal til. Anonymkode: 54231...f59 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 Jeg synes det er fælt å ikke bli invitert, tenk hvis de to barna har det kjempe vanskelig hjemme? Skjult psykisk vold eller overgrep som ikke er oppdaget.. Jeg hadde tilbudt moren at jeg eller min mann (eller begge) var tilstede, vi er ganske myndige personer begge to. I utgangspunktet skulle vi bare sittet og drukket kaffe og pratet og hjulpet til i selskapet, men hvis de barna begynte med noe bråk hadde jeg tatt en ordentlig prat med dem. Det kan iblant ha en annen effekt å høre det fra andre voksne. It takes a village.. Anonymkode: 3a7f6...498 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #17 Skrevet 18. april 2022 Jeg hadde reagert kraftig på dette. Utestengning slik er ikke okei. Spesielt ikke når nesten alle blir bedt utenom de utagerende barna. Hadde det vært et lite selskap med kun nærmeste venner hadde jeg ikke reagert på, men når alle utenom de to så blir det mer åpenlyst. Jeg er mamma selv til en gutt som kan utagere. Han har adhd og autisme og ikke alltid helt kontroll på følelsene sine. Mange kan se på han som slem. Blir utestengt ofte. Han blir sint om han taper i noe. Kan si ting som ikke er okei. Sliter med impulskontroll. Jeg er alltid med når det er bursdagsselskaper eller andre aktiviteter med flere barn på fritiden. Jeg ønsker at han blir inkludert. De foreldrene som ikke forstår helt bakgrunnen til de utagerende barna kan ofte reagere med å utestenge de for å beskytte sine egne barn. Jeg kan forstå det, men det er fortsatt ikke greit mener jeg. Jeg har valgt å være åpen om diagnosen til sønnen min for å få forståelse for oppførselen hans. Han er en hærlig og fin gutt når man blir virkelig kjent med han. Han sliter bare med å takle sosiale settinger. Anonymkode: b4b69...236 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #18 Skrevet 18. april 2022 Jeg er delt her. Da jeg var like ung som ditt barn ts, hadde vi en person i klassen. Ekstremt aggressiv, ødela alle bursdager, frekk og sur hele tiden. H*n slo blant annet andre barn i bursdagene i fjeset, h*n stakk av og foreldrene til bursdagsbarnet måtte ut og lete, h*n åpnet gavene for bursdagsbarnet for å ødelegge og listen går videre. Dette endte med at dette barnet ikke lengre ble invitert. Ja, dette kunne selvfølgelig hanskes med på andre måter, men der og da ville bare ingen ha dette barnet i bursdagen sin. H*n ødela hver eneste bursdag. I dag vet jeg at dette barnet ikke hadde det bra, men samtidig er ikke det de andre barna sin skyld. det er vanskelig. Jeg synes i alle fall at det var en god idé å ha foreldrene til bøllene med. Anonymkode: e0b4a...6d8 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #19 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo, det finnes vanskelige barn. Hvis jeg som hadde det vanskelig skulle fått sydd puter her og der slik det blir gjort den dag i dag så ville nok hele meg blitt skakkkjørt. Altså, en unge vet godt hva som er rett og galt. Det at det å gjøre noe galt skal bli unnskyldt med at vedkommende har det vanskelig gjør ingen alt annet enn bra. Det er slikt som skaper mordere og forbrytere. Anonymkode: 54231...f59 Vas. Barn forstår ikke konsenkvenser før de er 16 isj. De er ikke utviklet til å forstå alvorlige konsenkvenser. Barn som mobber, har det vanskelig.. barn mobber for å få ut frustrasjon på andre fordi de ikke blir forstått. Kanskje folk anser deg som vært vanskelig, tenkt på det? Mens du påstår du har hatt det vanskelig.. har blitt mobbet selv, og utsatt for vold. Men barnet var selv utsatt for omsorgssvikt. Tenk deg om. Anonymkode: 84282...f47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå