Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Endelig blitt gravid etter å hatt mange forsøk med ivf! Nå er jeg i uke 5, og er sykt redd for spontanabort. hysterisk egentlig 😜Jeg får fort vondt i magen når jeg gjør ting, som å vaske, støvsuge, bøyer meg osv. Så nå tørr jeg ikke gjør så mye. Andre som har kjent på det, og gikk det bra? Er det ikke litt tidlig å kjenne det? At det gjør vondt når en gjør ting? 
Kan jeg miste om jeg bærer ting som er tungt? 

Anonymkode: c2525...79e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

www.google.no

Anonymkode: 6597f...028

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde masse ligamentsmerter rundt den tiden, kjempevondt men ikke farlig. Så lenge du ikke blør, kan du oftest ta utgangspunkt i at spiren har det greit.

Jeg var med å bære en komfyr da jeg var uke 17, fikk da kraftige kynnere så i mitt tilfelle anbefalte jordmor å unngå tung bæring, men som hovedregel kan man vel leve så normalt som mulig 😊

Ta en prat med lege/jordmor om smertene, det vil nok være veldig betryggende og godt å snakke med en fagperson om akkurat ditt tilfelle!

Anonymkode: be399...93b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg hadde masse ligamentsmerter rundt den tiden, kjempevondt men ikke farlig. Så lenge du ikke blør, kan du oftest ta utgangspunkt i at spiren har det greit.

Jeg var med å bære en komfyr da jeg var uke 17, fikk da kraftige kynnere så i mitt tilfelle anbefalte jordmor å unngå tung bæring, men som hovedregel kan man vel leve så normalt som mulig 😊

Ta en prat med lege/jordmor om smertene, det vil nok være veldig betryggende og godt å snakke med en fagperson om akkurat ditt tilfelle!

Anonymkode: be399...93b

Da er det vell normalt ☺️
men er det vanlig at symptomer kommer og går? Jeg har hatt veldig ømme pupper, men da jeg våknet idag så var de ikke så ømme.. 

skal snakke med lege om det, men har ikke fått time ennå..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men er det vanlig at symptomer kommer og går? Jeg har hatt veldig ømme pupper, men da jeg våknet idag så var de ikke så ømme.. 

Veldig, veldig vanlig :). Hadde ikke et symptom for jeg har alltid slitt med treg mens og uregelmessig mens, humørsvigninger, mye toalett besøk. Er et mareritt å kjøre langtur med 😂,alltid trøtt og sliten, spesielt i mørketida, da sover jeg mye, sultfølelse like liten som alltid😂 -  før jeg tilfeldigvis tok test 😂. Aldri sett en test lyse positivt med en gang som den gjorde😂. Og da mener jeg at begge strekene sto der med en gang det skimtes 😂.. dette er bare noen uker siden 😂! Da var jeg allerede såpass på vei at for seint å snu😂... så nå er jeg 17 uker på vei og straks halveis. Kjenner liv og sett babyen flere ganger. Tatt nipt test i forhold til alderen min og fikk tilbud. Amazing! Først nå jeg begynner å merke kvalme, og spyr titt som tatt, grinete, cravings osv. Og troll rett og slett. Griner også masse og blir lett krenka 😂... sliter med magesmerter og forstoppelse, null søvn tidvis, og ja, gudene vet hva. Født tre ganger tidligere. Men hadde glemt hvordan det var. Herre jesus 

Anonymkode: 08ad4...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen, var sånn siden 3 dager etter positiv test (ikm) og er enda like stressa, er idag 7+0 og tiden går fryyyyyyyyktelig sakte 😅

Anonymkode: 6280a...8ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner meg så igjen, var sånn siden 3 dager etter positiv test (ikm) og er enda like stressa, er idag 7+0 og tiden går fryyyyyyyyktelig sakte 😅

Anonymkode: 6280a...8ea

Ja vet! Helt grusomt!! 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner så godt igjen følelsen. Ble også gravid med ivf, og krysset ut for hver dag som gikk. Den beste strategien for meg var egentlig bare å finne noe gøy å glede meg til hver uke. Dessuten tillot jeg meg å kjøpe noen søte, små klær av og til. Var redd for å bli sittende med klærne dersom jeg mistet, men jeg hadde jo blitt skuffet uansett. Dro på tidlig ultralyd privat, så fort jeg kunne. Så et bankende hjerte. Nå har jeg fått verdens fineste jente ❤️

Anonymkode: 34acb...be5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/18/2022 den 19.23):

Endelig blitt gravid etter å hatt mange forsøk med ivf! Nå er jeg i uke 5, og er sykt redd for spontanabort. hysterisk egentlig 😜Jeg får fort vondt i magen når jeg gjør ting, som å vaske, støvsuge, bøyer meg osv. Så nå tørr jeg ikke gjør så mye. Andre som har kjent på det, og gikk det bra? Er det ikke litt tidlig å kjenne det? At det gjør vondt når en gjør ting? 
Kan jeg miste om jeg bærer ting som er tungt? 

Det skal ekstreme fysiske påkjenninger til for å miste et barn som er "meningen" at skal sitte.

Jeg anbefaler å fokusere på angstmestring og å bruke energi på å sette tankesettet ditt for resten av graviditeten. Det er ikke større sjangs for at fosteret blir til en baby om di bekymrer deg. Stress er ikke bra for fosteret. Du kan ikke kontrollere denne prossessen på noen som helst måte nå. Jobb med tankene dine 💖 Du kommer til å få igjen såå mye for det.  Fokuser på hva som er realiteten. Det er ikke sjangs i havet for at støvsuging, jogging, vasking, bæring kan skade et så lite foster. Det eneste du gjør ved å bekymre deg mye er å gjøre denne graviditeten sinnsykt mye i 9 mnd. 

Jeg hopper, løper, sykler, løfter, måker snø, danser.. Løfter til og med vaskemaskin og pusser opp.. Fosteret har det helt supert.

Her er det tankearbeid som må til, og ikke fysiske begrensninger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/19/2022 den 15.16):

Det er helt normalt. Du burde google litt om hvor store variasjoner som finnes i et svangerskap. Du kommer ikke til å føle deg gravid hele tiden. Kroppen din kommer ikke til å konstant bekrefte en graviditet. I 99% av tilfellene, om du mister nå, så kommer du til å blø. Det er det sikreste tegnet på at du fortsatt er gravid: mangel på blødning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner så godt igjen følelsen. Ble også gravid med ivf, og krysset ut for hver dag som gikk. Den beste strategien for meg var egentlig bare å finne noe gøy å glede meg til hver uke. Dessuten tillot jeg meg å kjøpe noen søte, små klær av og til. Var redd for å bli sittende med klærne dersom jeg mistet, men jeg hadde jo blitt skuffet uansett. Dro på tidlig ultralyd privat, så fort jeg kunne. Så et bankende hjerte. Nå har jeg fått verdens fineste jente ❤️

Anonymkode: 34acb...be5

❤️Så bra!! 
hvor tidlig var du på ultralyd? 

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (56 minutter siden):

Det skal ekstreme fysiske påkjenninger til for å miste et barn som er "meningen" at skal sitte.

Jeg anbefaler å fokusere på angstmestring og å bruke energi på å sette tankesettet ditt for resten av graviditeten. Det er ikke større sjangs for at fosteret blir til en baby om di bekymrer deg. Stress er ikke bra for fosteret. Du kan ikke kontrollere denne prossessen på noen som helst måte nå. Jobb med tankene dine 💖 Du kommer til å få igjen såå mye for det.  Fokuser på hva som er realiteten. Det er ikke sjangs i havet for at støvsuging, jogging, vasking, bæring kan skade et så lite foster. Det eneste du gjør ved å bekymre deg mye er å gjøre denne graviditeten sinnsykt mye i 9 mnd. 

Jeg hopper, løper, sykler, løfter, måker snø, danser.. Løfter til og med vaskemaskin og pusser opp.. Fosteret har det helt supert.

Her er det tankearbeid som må til, og ikke fysiske begrensninger.

Takk for svar!❤️Det hjalp! 
Har allerede begynt å tenke litt mer positivt nå! Litt panikk da jeg skrev innlegget! Er ingenting jeg kan gjør uansett, så prøver å ikke tenke så mye på det nå!☺️

AnonymBruker
Skrevet
Flamme skrev (56 minutter siden):

Det er helt normalt. Du burde google litt om hvor store variasjoner som finnes i et svangerskap. Du kommer ikke til å føle deg gravid hele tiden. Kroppen din kommer ikke til å konstant bekrefte en graviditet. I 99% av tilfellene, om du mister nå, så kommer du til å blø. Det er det sikreste tegnet på at du fortsatt er gravid: mangel på blødning.

Helt sant!☺️
Jeg er bare så redd for at det er tomt på ultralyd, det har jeg opplevd før, men det er så mange år siden. Får bare krysse fingrene for at det går bra 😊

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt sant!☺️
Jeg er bare så redd for at det er tomt på ultralyd, det har jeg opplevd før, men det er så mange år siden. Får bare krysse fingrene for at det går bra 😊

Skjønner det er vanskelig med den erfaringen, men prøv å hold deg positiv og ikke la bekymringene dine overta. Du kan dra på ultralyd allerede i uke 7 for å se et bankende hjerte. Da har du i teorien to uker nå du trenger å jobbe mentalt. Det som skjer, det skjer, uavhengig av om du bekymrer deg eller ikke. Det eneste du kan gjøre nå er å leve normalt, trekke pusten godt og krysse fingrene. Bekymringer kan du kaste fra deg 💖  Ikke spekuler på symptomer, tegn, kvalme som kommer og går.. Fosteret følger sin vei uavhengig av det som skjer i hjernen din og om du følger med eller ikke. 

Masse lykke til! Du klarer dette! Bestem deg for å ha et fint og lite bekymringsfyllt svangerskap (om enn så det blir kort).

Endret av Flamme
Skrevet

Og gratulerer med graviditeten 💖

Jordmora mi sa til meg "Du er gravid til det motsatte er bevist". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...