Gå til innhold

Totalpris eller prisantydning på kjøp av leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det totalprisen eller prisantydningen jeg skal legge vekt på når jeg vil kjøpe leilighet? 

Jeg skal søke boliglån, men er usikker på hvilket sum jeg skal velge å søke på da jeg ikke forstår om jeg skal betale totalprisen eller prisantydningen som er satt på leiligheten... 

Anonymkode: 3b1e2...bd9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Totalprisen er det leiligheten koster totalt med ditt innskudd/gjeld og din del av gjelden til borettslaget. For å kunne kjøpe en leilighet med fellesgjeld må du ha finansieringsbevis på totalprisen. Men ditt lån blir lavere. 

Feks du kjøper en leilighet til 3 Mill uten EK, da har du 3 Mill i boliglån. Kjøper du en leilighet med prisantydning 1 Mill, og andel av fellesgjeld på 2 Mill. Vil ditt lån bare være på 1 Mill, så vil di  andel av fellesgjelden være 2 mill. Du må ha finansiering for 3 Mill. 

Håper det var forståelig 😊

Anonymkode: f9005...41b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Totalprisen er det leiligheten koster totalt med ditt innskudd/gjeld og din del av gjelden til borettslaget. For å kunne kjøpe en leilighet med fellesgjeld må du ha finansieringsbevis på totalprisen. Men ditt lån blir lavere. 

Feks du kjøper en leilighet til 3 Mill uten EK, da har du 3 Mill i boliglån. Kjøper du en leilighet med prisantydning 1 Mill, og andel av fellesgjeld på 2 Mill. Vil ditt lån bare være på 1 Mill, så vil di  andel av fellesgjelden være 2 mill. Du må ha finansiering for 3 Mill. 

Håper det var forståelig 😊

Okei! 

Så når jeg ser en annonse for en leilighet til 1.900.000kr i prisantydning, men totalprisen er 2.090.000kr - er det da totalprisen jeg må ta hensikt til? Noen har enda større avstand mellom totalpris og prisantydning, for eksempel prisantydning: 1.800.000kr og totalpris: 2.900.000kr. 

For det jeg tenker er jo at hvis jeg må ta hensikt til totalprisen, så må jeg ha 15% EK av den totalprisen, og resten må jeg få i boliglån. 

TS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Okei! 

Så når jeg ser en annonse for en leilighet til 1.900.000kr i prisantydning, men totalprisen er 2.090.000kr - er det da totalprisen jeg må ta hensikt til? Noen har enda større avstand mellom totalpris og prisantydning, for eksempel prisantydning: 1.800.000kr og totalpris: 2.900.000kr. 

For det jeg tenker er jo at hvis jeg må ta hensikt til totalprisen, så må jeg ha 15% EK av den totalprisen, og resten må jeg få i boliglån. 

TS. 

Det stemmer, du må ha egenkapital i forhold til totalprisen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Omkostningene må og taes av EK. Så du må trekke ut denne fra din EK.

Anonymkode: ccecc...59d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Okei! 

TS. 

To forskjellige ting da. I første eksempelet er prisforskjellen utgiftene ved å kjøpe inkludert. De pengene må du betale. I eksempel 2 var nok både de utgiftene, salgssummen OG fellesgjeld i summen. Fellesgjelden må du ha øånebevis for men betaler du ikke nå. Dem betaler du gjennom husleien hver måned. 

Husk at høy husleie + lån kan bli veldig dyrt i mnd. 

Anonymkode: fd247...85d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...