Gå til innhold

Hvor mange grønsaker spiser dere i uken ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spiser ingen planter. Bare kjøtt, innmat, fisk, egg, fete meieriprodukter og litt salt. Magen min (og resten av kroppen) har aldri hatt det bedre! Jeg har hatt diaré mye av tiden i hele mitt liv, frem til jeg kuttet ut planter. 

Det er faktisk bare tull at man trenger fiber for god tarmhelse. Den teorien er basert på observasjonsstudier (som de fleste av kostholdsrådene våre dessverre), og siden folk flest tror at fiber er sunt så spiser folk som er opptatt av helse mer fiber.

I denne studien lot de en gruppe spise plantebasert og en gruppe dyrebasert (carnivore - altså uten fiber). De hadde lik alfadiversitet, men dyrebasert hadde økt betadiversitet. Altså hadde den dyrebaserte gruppa bedre tarmhelse. :) 

I kontrollerte randomiserte studier (RCT) ser man også at å fjerne fiber gjør at folk med avføringsproblemer (spesielt forstoppelse) ofte opplever 100% forbedring når de KUTTER UT fiber. Altså at de ikke lenger har avføringsproblemer. Og jo mer fiber de spiser, jo mer avføringsproblemer har de. SIBO forsvant etter noen uker på carnivore uten fiber.

Vi ser også at fiber har en skadelig effekt på hormonsyklusen. Så Kellogg hadde rett da han "oppfant" corn flakes for å dempe sexdriften.

Men endre fiberinntaket sakte. For rask endring er ikke behagelig... Eller så kan du gjøre som meg å gå "cold turkey" og ha diaré i noen uker og så vips perfekt avføring hver eneste gang.

Anonymkode: 00075...f31

Joda, men problemet med tarmhelse og fordøyelse er at man har alle veldig forskjellig tarmflora. Man har ulike bakteriestammer. En kan være høy hos en, men høy hos en annen. Kostholdet burde være tilpasset den unike tarmfloraen. Carnivore-diett kan være totalt mislykket hvis du har en tarmflora som ikke klarer å fordøye maten skikkelig. Det samme med med høy fiber. Har du ikke tarmflora for mye fiber så blir det totalkræsj, og du blir elendig av det. 

Jeg tror vitenskapen i fremtiden vil handle om bakterier og tarmflora. Det er direkte UNDERLIG at vi ikke har gjort det til nå. Tarmen er involvert i hver eneste prosess i kroppen, både direkte og indirekte. Lytter man til historier over de som har blitt frisk fra langvarig "diffus" sykdom, så er kostholdsendringer nesten ALLTID svaret deres. Problemet med slike anekdoter igjen er at vi er forskjellige, og må finne vår egen vei. Man kan ikke lytte til de som har blitt frisk av carnivore, steinalderkost, middelhavskost, lavkarbo, keto eller noe... vi må finne VÅR egen kombinasjon for VÅR helse. Det tilsvarer mange år med feiling og utprøvning.

Jeg har selv tatt bakterieprøver (kostet noen 1000-lapper) av tarmen min, og jeg fikk sjokk over hvilke bakterier som var helt fraværende i magen min. Blant annet Bifido og Lacto, som egentlig skal dominere magen. Disse bakteriene er særlig glad i karbohydrater, og fordøyer kasein i melka. Ikke rart jeg ikke tålte karbohydrater og melk da! Selv om legen og ernæringsspesialister sa at jeg selvfølgelig gjorde det, fordi jeg ikke var allergisk.... Hadde jeg lyttet til dem så hadde jeg spist meg sprekke hakke syk. Nå jobber jeg hardt for å få opp disse to manglende bakteriestammene, og er ærlig talt spent på resultatet. Jeg merker dog nå i en tidlig fase at jeg tåler mer, har fått mindre migrene og bittelitt mer stabil helse.

Anonymkode: 9681c...7e7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og her er jeg, som føler meg kjempesunn hvis jeg spiser en gulerot i løpet av en uke 😂

Anonymkode: b3bd5...9f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 17.49):

Jeg spiser bare 10  forskjellige type grønsaker i uken og jeg føler jeg spiser mer enn nok. Men jeg har lest  at man skal spise minst 30 forskjellige grønsaker der sopp og nøtter er inkludert, for å mate kroppen med de rette næringsstoffene og bakteriene. Hva spiser dere? Jeg føler jeg må tvinge meg selv å spise variert. Jeg kan lett bare kjøpe løk, spinat, brokkoli, paprika og tomat  og det er grønsaken for uken liksom. 

Anonymkode: 9186a...5bf

Det blir for dyrt. Ligger nok mellom 5 - 10 faste, som lages på ulike måter, men samme råvarene.

Anonymkode: 225d4...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Salat (ulike typer), avokado (vet det regnes som frukt), mais, gulrot. Røbeter av og til.

Av frukt og bær blir det bringebær, blåbær, eple, kiwi og banan. Spiser også valnøtter og chiafrø hver dag.

Rom for mer variasjon ja, men er ikke lenge siden jeg spiste 0 grønnsaker, så jeg er fornøyd enn så lenge 😛

Anonymkode: 6693e...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Og her er jeg, som føler meg kjempesunn hvis jeg spiser en gulerot i løpet av en uke 😂

Anonymkode: b3bd5...9f7

Skikkelig skrytetråd! ;)

TS spør om folk spiser grønnsaker, og folk ramser opp sopp, urter nøtter, frø og poteter i bøtter og spann bare så de kan lage seg en lengre liste og se flinke ut.

Selv har jeg forøvrig spist både tomater, løk, mais og paprika idag! Pizzarester altså...

Anonymkode: 0e135...c0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skikkelig skrytetråd! ;)

TS spør om folk spiser grønnsaker, og folk ramser opp sopp, urter nøtter, frø og poteter i bøtter og spann bare så de kan lage seg en lengre liste og se flinke ut.

Selv har jeg forøvrig spist både tomater, løk, mais og paprika idag! Pizzarester altså...

TS spør om grønnsaker, men nevner også sopp og nøtter i sitt innlegg. 

Potet er for øvrig en grønnsak. 

TS nevner også næringsstoffer og bakterier, og da er det vel normalt å nevne frukt og bær også? 

For øvrig er det vel ingen som har behov for å skryte av seg selv om AB. 

Anonymkode: 9681c...7e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skikkelig skrytetråd! ;)

Kanskje greit å lese hele tråden før du kommenterer.

Anonymkode: 12c1d...e76

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig blir mye matsvinn om jeg kjøper for mye forskjellig.

Så 30 ulike er fullstendig uaktuelt.

Gjengangere hos meg er:

Søtpotet, paprika, sopp, ulike bær, diverse frukt, løk, blomkål, brokkoli, valnøtter, mandler. Gulrot går det endel av, potet til tider og avocado. 

Men andre grønnsaker blir «innimellom her og der», salat går i perioder for meg. Kan huske på å spise spinat og edamamebønner sånn avogtil, men aldri daglig over tid. 

Får ganske store smerter av å spise rå grønnsaker og mye fiber generelt - så jeg må ta det fordelt utover. Føler meg dårlig og slapp om jeg dropper alt grønt/frukt, så det er og uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg spiser mer grønnsaker enn noen andre i kretsen min, men det er ikke 30 forskjellige i uken... Potet, søtpotet, gulrot, paprika, hvit squash, broccoli, blomkål (sjeldnere enn en gang i uken antakelig), løk, hvitløk, rødbeter, grønnkål, kål, purre, vårløk. Tomat bare innimellom. Av nøtter, nesten bare cashewnøtter.

Anonymkode: 8ed78...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiser bare salat, tomat, løk og agurk.

Anonymkode: fbf27...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser grønnsaker til hver middag vi har, noen ganger salat, med da tomat, paprika, rødløk, vårløk. Ellers kan vi ha woket grønnsaker

Til frokost og lunsj har jeg gjerne en gulrot ved siden av, og paprika og agurk på skiva.

Men kommer ikke opp i 30 forskjellige typer i løpet av en mnd, langt derifra.

Men jeg er fornøyd med at jeg spiser grønnsaker daglig da  😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 17.49):

Jeg spiser bare 10  forskjellige type grønsaker i uken og jeg føler jeg spiser mer enn nok. Men jeg har lest  at man skal spise minst 30 forskjellige grønsaker der sopp og nøtter er inkludert, for å mate kroppen med de rette næringsstoffene og bakteriene. Hva spiser dere? Jeg føler jeg må tvinge meg selv å spise variert. Jeg kan lett bare kjøpe løk, spinat, brokkoli, paprika og tomat  og det er grønsaken for uken liksom. 

Hvor har du lest dette? Burde det ikke heller ha stått noe om hvilke type grønnsaker enn antall? Spiller liten rolle om man spiser 30 grønnsaker om de alle inneholder mye av det samme for eksempel. 
Spis variert, ikke tenkt så mye på antall

Anonymkode: b425b...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du lest dette? Burde det ikke heller ha stått noe om hvilke type grønnsaker enn antall? Spiller liten rolle om man spiser 30 grønnsaker om de alle inneholder mye av det samme for eksempel. 

Og med variert så betyr ikke det at man skal spise forskjellige ting hver eneste dag i en mnd f.eks. Det betyr bare at man ikke bare skal spise det samme hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Aldri tenkt på hvor mange typer grønnsaker jeg spiser. Visste ikke at det var en greie, engang, men høres artig ut! Hvis jeg tar med frukt, (ferske) krydderplanter, mm. også, så blir det vel på en uke: tomat, agurk, gul løk, rødløk, vårløk, gressløk, kiwi, jordbær (litt sesongavhengig), diverse sorter paprika, gulrot, diverse bladsalatsorter, mizuna, shiso, sitron, kinakål og avokado. I det siste har det også gått mye i minimeloner.

Teller ferskpresset juice/smoothie? I så fall kan jeg slenge på grapefrukt, appelsin og grønnkål, i alle fall.

Kanskje ikke hver eneste uke, men relativt ofte: potet, aubergine, pitahaya, asparges, basilikum, eple, lime, blomkål, brokkoli, spinat, squash, ulike typer sopp jeg aldri husker navnet på, mais, reddik, shishito.

Kommer ikke på noe mer i farten, men hvis jeg går innom et marked og finner noe jeg ikke aner hva er, så plukker jeg det som regel med og har det i maten. Jeg er veldig glad i frukt og grønt, egentlig.

Anonymkode: 384a1...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.theguthealthdoctor.com/how-to-get-your-gut-loving-30-plant-points-a-week/

Jeg siden jeg laget tråden lest meg mer opp på dette og det er ikke grønsaker, men planter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Les link høyere opp i tråden.

Anonymkode: 12c1d...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting vi alltid har i kjøleskapet og bruker til det meste er:

agurk, paprika, reddiker, vårløk, løk, hvitløk, salat, poteter, druer

Det jeg kjøper inn dersom vi trenger det spesifikt:

brokkoli, blomkål, cherrytomater, purre, appelsiner, epler, bananer, grønnkål, hodekål

Dersom jeg skal lage middag med grønnsaker vi ikke spiser så ofte så passer jeg alltid på å lage en gryterett eller noe dagen etterpå slik at jeg kan bruke restene. Eller vårruller om jeg har mye kål og gulrøtter igjen f.eks

Om sommeren blir det mye bær i diverse salater og desserter. Kiwi, jordbær, stjernefrukt osv. 

Nøtter spiser jeg ofte som en mettende snacks når jeg ikke kan lage mat eller er ute på en lengre tur

I tillegg kommer ferske urter og sånt da

Men jeg tenker aldri over at jeg MÅ spise variert. Kan godt gå 2 mnd mellom hver gang jeg lager f.eks en wok med masse grønnsaker, eller jeg lager coleslaw eller vårruller kanskje en gang pr mnd. Med andre ord, dette er ikke noe jeg går og tenker på når jeg planlegger måltider eller husker på hvor lenge siden jeg har spist ditten eller datten. Jeg lager mat jeg har lyst på og putter i de grønnsakene som passer til de rettene

Endret av Wenda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 14.07):

https://www.theguthealthdoctor.com/how-to-get-your-gut-loving-30-plant-points-a-week/

Jeg siden jeg laget tråden lest meg mer opp på dette og det er ikke grønsaker, men planter. 

Vel... hvordan forklarer du at de som spiste ingen planter og ingen fiber hadde bedre tarmhelse enn de som spiste masse planter og masse fiber? ;) 

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 11.30):

Det er faktisk bare tull at man trenger fiber for god tarmhelse. Den teorien er basert på observasjonsstudier (som de fleste av kostholdsrådene våre dessverre), og siden folk flest tror at fiber er sunt så spiser folk som er opptatt av helse mer fiber.

I denne studien lot de en gruppe spise plantebasert og en gruppe dyrebasert (carnivore - altså uten fiber). De hadde lik alfadiversitet, men dyrebasert hadde økt betadiversitet. Altså hadde den dyrebaserte gruppa bedre tarmhelse. :) 

I kontrollerte randomiserte studier (RCT) ser man også at å fjerne fiber gjør at folk med avføringsproblemer (spesielt forstoppelse) ofte opplever 100% forbedring når de KUTTER UT fiber. Altså at de ikke lenger har avføringsproblemer. Og jo mer fiber de spiser, jo mer avføringsproblemer har de. SIBO forsvant etter noen uker på carnivore uten fiber.

Vi ser også at fiber har en skadelig effekt på hormonsyklusen. Så Kellogg hadde rett da han "oppfant" corn flakes for å dempe sexdriften.

Men endre fiberinntaket sakte. For rask endring er ikke behagelig... Eller så kan du gjøre som meg å gå "cold turkey" og ha diaré i noen uker og så vips perfekt avføring hver eneste gang.

Fiber blir konvertert til eddiksyre, smørsyre og propionsyre og det er disse som er gunstig for oss, ikke fiberet i seg selv. Man kan spise disse syrene direkte i stedet for å gå gjennom fiber. Det er masse smørsyre i smør for eksempel. Derav navnet på syren. ;) 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24412651/

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ein dag i veka, kanskje

Anonymkode: 42ec1...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...