Gå til innhold

Seksuell trakassering av unge jenter. Jeg sprekker.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på Kiel ferje nå i helgen. Vi var 13 stk. Gikk av i land, gikk rundt, spiste kebab og gikk tilbake. Fin tur hittil. På vei tilbake så går alle litt foran og bak hverandre. Vi har fire unge jenter i familien, tre av de i tenåringer, én som er 20. To av tenåringene er i tillegg under 16 år. 

Ved terminalen så traff de på noen som lagde ballongdyr og ting. Så tjue åringen fikk en ballong sverd, de andre noe annet. Hun ville egentlig ikke ha den, så hun tenkte at hun kan høre med en av ungene på båten om de ville ha den. 

Da de gikk forbi kafé i handlegaten, så satt det der tre menn sånn ca mellom 60-70 år (antar jeg). Han ene så "sverdet" og sier at han også ville hatt ballong sverd. Tjue åringen som egentlig ikke ville ha det ga det til han eldre mannen. Han tar den og stikker det mellom beina hennes. Hun blir helt satt ut og får ikke ut et ord. Dette er noe alle jentene så. Jeg var egentlig rett bak jentene, men det var andre passasjerer mellom oss så vi så det ikke. 

De forteller det til oss først når vi er på lugaren. Jeg klikker i vinkel og krever at hun tar meg til der de satt. De var uheldigvis ikke der. Jeg hadde klikket i vinkel og høylydt skjelt dem ut. Vi går litt rundt men ser dem ikke. 

Jentene velger å gå til resepsjonen for å si fra om dette og hvor ubehagelig dette var. Deres løsning? Hold dere unna de. That's it. Ok. Ja jentene våre vil ha holdt seg unna de, men er det virkelig ingenting man kan gjøre for at andre unge jenter ikke opplever seksuell trakassering fra gamle griser? 

Det hører med at da jentene litt senere satt på soldekk, gikk de grisene tilfeldigvis forbi. Han samme mannen tar på skulderen til en av disse fire og sier takk for sist. Denne jenta var yngst i flokken og 14 år. Hadde tilfeldigvis samme type klær, som tjue åringen. Langbukse og singlett (det var veldig varmt). 

Vi som hadde kost oss så mye, men mistet hele gleden over turen. Spesielt siden de ikke fikk høre noen sannhets ord fra meg, og offentlig utskjelling. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, men måtte bare få det ut. 

Jeg bare 🤬🤬🤬🤬🤬

Anonymkode: 747b4...ce5

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Noen) menn er svin. Og det lærer de fleste jenter i tidlig alder, dessverre.

Anonymkode: aff4c...345

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og feminist, men synes ikke dette var så ille. Kan ha vært ment som ufarlig «erting». Vi må passe oss litt for at ikke alt er seksuell trakassering. Dette mener jeg bare er på grensen. Og holder du på å sprekke av dette, får du noen slitsomme år framover! 

Anonymkode: fd07f...81a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alt er ikke seksuell trakassering her i verden. Kvinne her også. 

Anonymkode: 7bb53...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var ufint og ekkelt, men du tjener ikke feminismens eller kvinners sak ved å overreagere på "mindre forseelser". Etter hvert vil vi bli oppfattet som en hønseflokk som roper "ulv ulv" for den minste ting. Om du hadde vært til stede så kunne du gitt han en skikkelig overhøvling så han kunne skammet seg over sin pinlige oppførsel, men å ta det opp med betjeningen ser jeg ikke poenget med. Hva skal de kunne gjøre med dette? 

Anonymkode: bf009...fff

• Liker 5
Skrevet

Dette er sånn enkelte menn oppfører seg, og jeg mener det er sexuell trakkasering. Ofte er det eldre menn som gjør sexuelle tilnærminger mot helt unge jenter. Skjønner du ble forbanna, dette er et fenomen som har eksistert i alle år. Opplevd det selv, min datter har opplevd dette flere ganger. Ofte i jobbsammenheng der det er vanskelig å ta tak i det. Det er ofte småting, som kommentarer som er sexuelle eller trakkaserende. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De høres slibrige ut ja, men.. Hva mener du personalet skulle ha gjort? Blande seg inn i en situasjon som ikke var særlig alvorlig, og ta side med en av partene selv om de ikke har annet å gå på enn én mors opplevelse av hendelsen?

Anonymkode: 3a101...ae7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være de hadde gjort det samme om jenta di var en gutt... Ville du da kaldt det seksuell trakassering?

Anonymkode: 2cbc3...720

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jo være de hadde gjort det samme om jenta di var en gutt... Ville du da kaldt det seksuell trakassering?

Ja det lurer jeg på. Hva om jeg som voksen kvinne hadde gjort akkurat det samme mot en ung tenåringsgutt jeg ikke kjente. Hadde vel blitt tatt for å være gæren ……

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er kvinne og feminist, men synes ikke dette var så ille. Kan ha vært ment som ufarlig «erting». Vi må passe oss litt for at ikke alt er seksuell trakassering. Dette mener jeg bare er på grensen. Og holder du på å sprekke av dette, får du noen slitsomme år framover! 

Anonymkode: fd07f...81a

Skjønner ikke helt hvorfor du mener at dette ikke var så ille. Hun opplevde IKKE verbal slibrighet. De kan man "overhøre". Hun fikk regelrett dyttet en FYSISK gjenstand, mellom BEINA. Ja, det kunne vært verre, og vært ekte saker🙄🙄

Ja, da er det ikke så rart at disse durer frem, når man tenker at å få en fysisk gjenstand mellom beina er ikke ille nok til å være seksuell trakassering. 

Det var ufint og ekkelt, men du tjener ikke feminismens eller kvinners sak ved å overreagere på "mindre forseelser". Etter hvert vil vi bli oppfattet som en hønseflokk som roper "ulv ulv" for den minste ting. Om du hadde vært til stede så kunne du gitt han en skikkelig overhøvling så han kunne skammet seg over sin pinlige oppførsel, men å ta det opp med betjeningen ser jeg ikke poenget med. Hva skal de kunne gjøre med dette? 

Dette var i handlegata. De kunne ihvertfall prøvd å gjøre NOE ihvertfall. Tatt seg en liten gåtur med jentene og sett om de kunne se hvem dette var. Om de hadde kameraer i handlegata, så kunne de sett etter hvem det var. Ikke nødvendigvis bare for mine jenter, men andre unge jenter på båten i tillegg. Hva om noen hadde opplevd å bli voldtatt? Jeg mener å ikke gjøre noe som helst!!!

Jeg er forbanna over disse grisene, men når det gjelder Colorline så er jeg "bare" skuffet. 

De høres slibrige ut ja, men.. Hva mener du personalet skulle ha gjort? Blande seg inn i en situasjon som ikke var særlig alvorlig, og ta side med en av partene selv om de ikke har annet å gå på enn én mors opplevelse av hendelsen?

Anonymkode: 3a101...ae7

En mors opplevelse? Hva med unge jenters bevitnelse? Hva med med deres egen kroppsautonomi? Hva med å ikke bli tatt på underlivet med noe som ligner på en viss gjenstand? 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blondine skrev (9 minutter siden):

Ja det lurer jeg på. Hva om jeg som voksen kvinne hadde gjort akkurat det samme mot en ung tenåringsgutt jeg ikke kjente. Hadde vel blitt tatt for å være gæren ……

Jeg skrev jenter da det i denne saken kun var jenter, men det hadde ikke vært noe bedre om det hadde vært gutter. 

Er det virkelig det dere hengte dere oppi? En jente (eller en gutt) skal slippe å oppleve å bli fysisk tatt på av en gjenstand, direkte på underlivet. 

• Liker 5
Skrevet

De skal gjennom tusenvis av sånne episoder og må egentlig lære seg hvordan sånt håndteres først som sist. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Skjønner ikke helt hvorfor du mener at dette ikke var så ille. Hun opplevde IKKE verbal slibrighet. De kan man "overhøre". Hun fikk regelrett dyttet en FYSISK gjenstand, mellom BEINA. Ja, det kunne vært verre, og vært ekte saker🙄🙄

Ja, da er det ikke så rart at disse durer frem, når man tenker at å få en fysisk gjenstand mellom beina er ikke ille nok til å være seksuell trakassering. 

Dette var i handlegata. De kunne ihvertfall prøvd å gjøre NOE ihvertfall. Tatt seg en liten gåtur med jentene og sett om de kunne se hvem dette var. Om de hadde kameraer i handlegata, så kunne de sett etter hvem det var. Ikke nødvendigvis bare for mine jenter, men andre unge jenter på båten i tillegg. Hva om noen hadde opplevd å bli voldtatt? Jeg mener å ikke gjøre noe som helst!!!

Jeg er forbanna over disse grisene, men når det gjelder Colorline så er jeg "bare" skuffet. 

En mors opplevelse? Hva med unge jenters bevitnelse? Hva med med deres egen kroppsautonomi? Hva med å ikke bli tatt på underlivet med noe som ligner på en viss gjenstand? 

Å håndtere slike episoder er en del av livet, og du er den som skal ruste jenta til å stå opp for seg selv. Det hjelper ingenting å overreagere. Jenta kommer til å oppleve verre ting enn det der. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overrasket over at så mange her tilsynelatende synes oppførselen var grei. Det er jo seksuell trakassering. Det er vel ingen som hadde satt pris på å få noe dyttet opp mellom beina av en totalt fremmed? Det er nedverdigende, og absolutt ikke greit. Jeg forstår godt at du reagerte, jeg hadde også reagert hvis jeg så det. Jeg hadde også reagert negativt dersom det var jeg som opplevde det. Sint i voksen alder, utrolig ubekvem dersom jeg var 20år. 

Anonymkode: b0d47...9a0

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Blir dessverre ikke noe bedre med årene, bare å glede seg til griser i arbeislivet også. 

Anonymkode: dffd2...366

• Liker 3
Skrevet

Jeg er faen meg sjokkert over at så mange her inne mener at dette må de bare tåle. Overreagering?! Selvsagt er det ikke overreagering. 

Og dere som skriver at dere er «kvinner» og/eller «feminister», hva har det med saken å gjøre? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Mwanafunzi skrev (Akkurat nå):

Jeg er faen meg sjokkert over at så mange her inne mener at dette må de bare tåle. Overreagering?! Selvsagt er det ikke overreagering. 

Og dere som skriver at dere er «kvinner» og/eller «feminister», hva har det med saken å gjøre? 

Hva får man gjort med det? Det er sånt overalt, tilogmed i arbeidslivet. Sier man ifra blir man bare utfryst og mobba, dette skal vi tåle. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva får man gjort med det? Det er sånt overalt, tilogmed i arbeidslivet. Sier man ifra blir man bare utfryst og mobba, dette skal vi tåle. 

Man skjeller de ut, står opp for seg selv og barn (!) og unge som opplever det. Man rapporterer dem. Hvorfor skal noen finne seg i sånn dritt?

• Liker 7
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke alt, men det der var ÅPENBART seksuell trakassering, og det av en mye eldre mann mot et barn! Kvalmt! 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig skal man reagere på dette! Det er den eneste måten man kan få de som vokser opp til å skjønne at dette ikke er greit, overhodet! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...