Gå til innhold

Unge ødela klærne til mitt barn, kreve erstatning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann. En unge ødela en ganske ny, dyr jakke til mitt barn. Det er ingen spørsmål om det ble gjort eller ikke, da det er flere vitner og barnet har innrømmet det selv. Det skjedde uprovosert. Foreldre har ikke tilbydd seg å dekke noe og virker uinteressert i at jakken ble ødelagt. Kan jeg kreve noen form for erstatning? Er kun prinsippsak, da jeg synes det ikke skal tolereres at unger ødelegger andre barns ting. (Alderen på barna er mellom 12 og 15 år)

Anonymkode: 00fe6...25e

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes du kan det. 

Anonymkode: 0c77b...de4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med disse foreldrene ja. Både for å si hva drittungen deres holdt på med og for å få erstatning!

Uhell kan skje, men dirkete skadepåføring med vilje er noe HELT annet!

Dessverre er slike unger ofte oppdratt av foreldre som ikke bryr seg og det et en grunn til at ungene er som de er.

Anonymkode: c1754...def

• Liker 15
Skrevet

Ja. Så store barn, helt klart.

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det var ett uhell - Nei

Om det var en bevisst handling - Ja

Anonymkode: 2160d...c43

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det var ett uhell - Nei

Om det var en bevisst handling - Ja

Anonymkode: 2160d...c43

Enig

Anonymkode: 95002...0a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når det er en bevisst handling, ja. 

Anonymkode: 9da10...f48

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært mine barn så hadde jeg uansett dekket kostnadene, om foreldrene spurte eller ikke. De har jo ansvar for barnet sitt, det gjelder også hvis de ødelegger noe med vilje eller uhell.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd at sønnen til rektor (som også gikk på samme skole) skar opp barnets nye dunjakke til over 1000kr med tapetkniv. Klagde til skolen men de gjorde ikke en dritt. 

En annen unge kasta maling på turbuksa til ungen men jeg gjorde ingenting fordi ungen der hadde det ikke så bra, og norskkunnskapene til foreldrene var ikke-eksisterende, så det hadde ikke gått uansett. 

Jeg velger å overse og tenke at det går under «svinn», selv om jeg ikke har råd til å kjøpe nytt hele tida heller. Skolene har som regel regler og rutiner på sånt, men så finnes det dårlige skoler også.

Anonymkode: fb7e6...1db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ditt valg at du kjøper dyre klær. 

Jeg tenker det er rimelig at de burde dekke 400-500 kr for en jakke som ble ødelagt, men ikke mer. 

Om de ikke har tilbudt seg å dekke jakken, får du selv vurdere om det er verdt den potensielt kleine stemningen det blir. 

Anonymkode: 2f195...25e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det er rimelig at de burde dekke 400-500 kr for en jakke som ble ødelagt, men ikke mer. 

Om de ikke har tilbudt seg å dekke jakken, får du selv vurdere om det er verdt den potensielt kleine stemningen det blir. 

Er du forelder til barnet som ødela jakken?

Anonymkode: ab6df...f98

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker litt motsatt. Det er ditt valg om du bevisst ødelegger andres klær. Da må du ta risikoen for at klærne kan være dyre og blir dyre å erstatte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Håper ikke du lærer barna dine denne tankegangen 

Anonymkode: 9da10...f48

• Liker 14
Gjest theTitanic
Skrevet

Ville visst hele hendelsesforløpet. Har ditt barn stått rett opp og ned når et annet barn angrep det, eller har ditt barn gjort sin del uten at klær ble ødelagt? Hva om ditt barn hadde slått eller klort. Slag og klor er gratis, men jakker er det ikke? 

Tenker at erstatningsansvar er situasjonsbetinget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ?

Hvis barnet har ødelagt en ting med vilje så skal en ny ting/jakke erstattes enten den koster 250 eller 1800. En skikkelig jakke koster. Her på Vestlandet må man har skikkelige klær og da kommer man ikke langt med en jakke til 500 kroner.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Hæ?

Hvis barnet har ødelagt en ting med vilje så skal en ny ting/jakke erstattes enten den koster 250 eller 1800. En skikkelig jakke koster. Her på Vestlandet må man har skikkelige klær og da kommer man ikke langt med en jakke til 500 kroner.

Du kan ikke bruke voksenlogikk på barn som er såpass unge. 

Om Karen kler opp barnet sitt i en Prada-jakke, er ikke det mitt problem. Barn er barn og ting blir ødelagt. 

Karen får 500 av meg til ny jakke. 

(Nei, mitt barn er mye yngre enn disse og har heldigvis ikke ødelagt andres klær, men ødelegger rett som det er sine egne. Slikt skjer.)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke lett å finne vinterjakke til 400 kr som er no tess. Greit at 8000 er mye, men 1000-1200 for vinterjakke er jo vanlig. Da må heller pøbelungen lære seg å velge klær til under 400 når det skal ødelegges.

Hvis ungen ødela med vilje: ja.

Uhell: nei.

Anonymkode: c421a...0e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De er såpass store at de burde skjønne at handlinger får konsekvenser. Hvis jakken ble ødelagt med vilje syns jeg foreldrene skal erstatte den.

Anonymkode: f0fe0...1b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De er såpass store at de burde skjønne at handlinger får konsekvenser. Hvis jakken ble ødelagt med vilje syns jeg foreldrene skal erstatte den.

Anonymkode: f0fe0...1b8

Poenget er jo at de andre foreldrene kan ha så dårlig råd at de ikke kan betale for noen dyr jakke. 

Nettopp derfor bør ikke så små barn ha dyre klær. Ting blir ødelagt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bruke voksenlogikk på barn som er såpass unge. 

Om Karen kler opp barnet sitt i en Prada-jakke, er ikke det mitt problem. Barn er barn og ting blir ødelagt. 

Karen får 500 av meg til ny jakke. 

(Nei, mitt barn er mye yngre enn disse og har heldigvis ikke ødelagt andres klær, men ødelegger rett som det er sine egne. Slikt skjer.)

Du må jo være dum. Hva ungen din gjør, er ditt ansvar.

Anonymkode: 4b866...981

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...