AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Jeg har et par venner, og svigermor, som alltid kommer lenge før vi har avtalt, alt fra 15-30 minutter. Mao om vi inviterer svigermor på besøk klokka tre, så er hun er mellom halv tre og kvart på tre. En venninne er alltid for tidlig ute når vi skal møtes, og maser så på hvor JEG er. Om vi skal ta en kaffe klokka fem, får jeg en melding kvart på "nå er jeg her! Er du langt unna?" Jeg hater det. Jeg er en punktlig person; jeg kommer et sted når jeg skal være der. Om jeg er tidlig ute, så stopper jeg bilen et stykke unne og scroller på telefonen i ti minutter. Om noe skjer og jeg blir forsinket, sier jeg ALLTID i fra så fort som mulig (har noen venner som alltid dukker opp en halvtimes tid etter avtalt tid; aldri noen forklaring...) Jeg vet jeg kommer til å få svar "inviter svigermor en halvtime senere og vær klar når du vet hun kommer da". Men ærlig talt, er det min jobb å tilrette for de som ikke forstår klokka? Jeg er ekstra muggen i dag fordi det skjedde igjen... Inviterte svigermor på lunsj i dag, klokka to. Hun vandret rett inn ytterdøra vår halv to. Da stod jeg på badet i bare trusa... Også kjeftet hun på MEG for at jeg ikke var klar! (jeg liker svigermor godt ellers altså... Men akkurat dette gjør meg sprø) Anonymkode: 56b5e...d51 10 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Utallige eksempler på kg-folk som opplever at folk vandrer rett inn. Hvorfor låser man ikke døren? Ellers synes jeg det er bedre å komme for tidlig enn for sent, men da selvsagt ringe på døra. Og ikke ta seg inn i boligen eller begynne å etterlyse folk man skal møte om en halvtime i byen. Anonymkode: 1e920...305 10
Raven.Writingdesk Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har et par venner, og svigermor, som alltid kommer lenge før vi har avtalt, alt fra 15-30 minutter. Mao om vi inviterer svigermor på besøk klokka tre, så er hun er mellom halv tre og kvart på tre. En venninne er alltid for tidlig ute når vi skal møtes, og maser så på hvor JEG er. Om vi skal ta en kaffe klokka fem, får jeg en melding kvart på "nå er jeg her! Er du langt unna?" Jeg hater det. Jeg er en punktlig person; jeg kommer et sted når jeg skal være der. Om jeg er tidlig ute, så stopper jeg bilen et stykke unne og scroller på telefonen i ti minutter. Om noe skjer og jeg blir forsinket, sier jeg ALLTID i fra så fort som mulig (har noen venner som alltid dukker opp en halvtimes tid etter avtalt tid; aldri noen forklaring...) Jeg vet jeg kommer til å få svar "inviter svigermor en halvtime senere og vær klar når du vet hun kommer da". Men ærlig talt, er det min jobb å tilrette for de som ikke forstår klokka? Jeg er ekstra muggen i dag fordi det skjedde igjen... Inviterte svigermor på lunsj i dag, klokka to. Hun vandret rett inn ytterdøra vår halv to. Da stod jeg på badet i bare trusa... Også kjeftet hun på MEG for at jeg ikke var klar! (jeg liker svigermor godt ellers altså... Men akkurat dette gjør meg sprø) Anonymkode: 56b5e...d51 Jeg er enig med deg. Min egen mor er slik at hun ofte kommer minst 15 minutter før. Det er dog vanskelig å bli sint på henne da, det er jo en ganske «uskyldig» ting. Men ja, kjenner meg veldig igjen og har ikke så mange gode råd annet enn det du selv sier: forskyv tidspunktet til for eksempel å si : 14.00-14.30, gi et tidsrom, ikke nøyaktig klokkeslett, så er det også lov å si at det er ikke noe vits i å komme før fordi da er vi nok ikke klar med litt glimt i øyet såklart 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Ser ikke vitsen med å stresse her... Venninne;"ja, på vei, er der kl fem, som avtalt" Svigermor; "velkommen! ta deg gjerne en kaffe. De andre gjestene er nok fortsatt en halvtime unna, og jeg må en tur på badet" Og lås døra. Virkelig. Er du i dusjen får hun vente ute. Blir hun snurt ville jeg svart; "åhh, skrev vi feil... (hente frem telefonen). Nei, det var klokka fem. Og nå er den... oida, du liker å være tidlig ute, du" Anonymkode: 879af...e53 13 9
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Helt enig, begge deler er like uhøflig. Det handler om respekt for andres tid. Anonymkode: ee3c7...80f 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Jeg synes det er MYE verre om gjester kommer 15-30 min før enn etter de er invitert. Anonymkode: 24f98...55b 14 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utallige eksempler på kg-folk som opplever at folk vandrer rett inn. Hvorfor låser man ikke døren? Ellers synes jeg det er bedre å komme for tidlig enn for sent, men da selvsagt ringe på døra. Og ikke ta seg inn i boligen eller begynne å etterlyse folk man skal møte om en halvtime i byen. Anonymkode: 1e920...305 Vi låser døra, men svigermor har nøkkel! Anonymkode: 56b5e...d51
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi låser døra, men svigermor har nøkkel! Anonymkode: 56b5e...d51 Dårlig kombo med frekk svigermor og nøkkel. Ville tatt den fra henne hvis hun kommer inn på badet hos deg ubedt. Anonymkode: 1e920...305 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Skal vi møtes ute, så synes jeg det ikke er frekt om de kommer for tidlig, det er jo da bare deres problem. Men folk som kommer på døra mer enn 15 min før tiden, er jeg enig er frekt. Men samtidig inviterer man folk hjem, så må man regne med at de kan komme litt før og litt etter. For meg som kommer med offentlig transport, så får jeg ikke planlagt å komme helt nøyaktig på tiden. Og jeg gidder ikke å stå ute og fryse. Men si bussen min kommer 30 min før, så hadde jeg sendt melding og spurt, om de ønsker at jeg kommer 30 min før, eller 30 min etterpå. Men kommer bussen 15 min før, tenker jeg det er innenfor. Anonymkode: c76e4...b40 8
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Jeg er enig i at man bør prøve å være presis. Men jeg syns 15min før avtalt tid og 15min etter avtalt tid er innafor. Derfor er jeg alltid klar til å ta imot besøk som er invitert kl 17, fra kl 1645. Ringer det på døren 1630 og jeg er kommet ut av dusjen, så løper jeg ikke å åpner. Da tørker jeg meg, kler på meg også åpner jeg. De vet jo når de er invitert og ikke mitt problem at de "bommer" 30min. Har alltid døren låst da jeg ikke liker at noen styrter inn. Når det gjelder kafe ol., så blir det masete å ringe 15min før avtalt tid. Man kommer ikke raskere av den grunn. Anonymkode: b7845...f14 6
Melind1985 Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser ikke vitsen med å stresse her... Venninne;"ja, på vei, er der kl fem, som avtalt" Svigermor; "velkommen! ta deg gjerne en kaffe. De andre gjestene er nok fortsatt en halvtime unna, og jeg må en tur på badet" Og lås døra. Virkelig. Er du i dusjen får hun vente ute. Blir hun snurt ville jeg svart; "åhh, skrev vi feil... (hente frem telefonen). Nei, det var klokka fem. Og nå er den... oida, du liker å være tidlig ute, du" Anonymkode: 879af...e53 He he😄digger deg! Samme her. Hadde ei venninne som alltid kom 15-30min for tidlig. Jeg lo litt av det og ertet henne med f.eks "Kom på middag kl 17! Eller det blir vel 16:45 i din verden, og velkommen skal du være! 😘😘" Eller om hun faktisk kom kl 17 så kunne jeg si "Nei nå satt jeg her og ventet i 15 min! Har du glemt tiden?" Så lo vi av det begge to. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Jeg syns ikke det er så farlig om noen kommer 15 minutt før avtalt, det er innanfor. Og når du vet at svigermor alltid kommer tidlig, hvorfor ikke sørge for å ikke stå i dusjen på det tidspunktet du vet hun kommer til å dukke opp? Hadde ikke giddet å kave meg opp over dette. Anonymkode: 9f67a...82c 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 For meg er 15 minutt for tidleg perfekt! Da er jeg mer enn klar for besøk. Anonymkode: 35c32...2bf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 Jeg hater at folk kommer for tidlig. Mens min samboer blir alltid irritert når vi har invitert for eksempel til middag klokka 16, at folk ikke kommer før. Jeg mener ikke at middagen er på bordet klokka 16, men at folk skal komme klokka 16, så blir det mat innen 30 minutter. Han blir like sur hver gang folk kommer til riktig tidspunkt eller senere. Han mener det er bedre å komme tidligere. Vi blir ikke enige. Kanskje din svigermor er av samme oppfatning som min mann. Anonymkode: 0b80a...697 2
Gjest theTitanic Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et par venner, og svigermor, som alltid kommer lenge før vi har avtalt, alt fra 15-30 minutter. Mao om vi inviterer svigermor på besøk klokka tre, så er hun er mellom halv tre og kvart på tre. En venninne er alltid for tidlig ute når vi skal møtes, og maser så på hvor JEG er. Om vi skal ta en kaffe klokka fem, får jeg en melding kvart på "nå er jeg her! Er du langt unna?" Jeg hater det. Jeg er en punktlig person; jeg kommer et sted når jeg skal være der. Om jeg er tidlig ute, så stopper jeg bilen et stykke unne og scroller på telefonen i ti minutter. Om noe skjer og jeg blir forsinket, sier jeg ALLTID i fra så fort som mulig (har noen venner som alltid dukker opp en halvtimes tid etter avtalt tid; aldri noen forklaring...) Jeg vet jeg kommer til å få svar "inviter svigermor en halvtime senere og vær klar når du vet hun kommer da". Men ærlig talt, er det min jobb å tilrette for de som ikke forstår klokka? Jeg er ekstra muggen i dag fordi det skjedde igjen... Inviterte svigermor på lunsj i dag, klokka to. Hun vandret rett inn ytterdøra vår halv to. Da stod jeg på badet i bare trusa... Også kjeftet hun på MEG for at jeg ikke var klar! (jeg liker svigermor godt ellers altså... Men akkurat dette gjør meg sprø) Anonymkode: 56b5e...d51 Lett skal det ikke være. Å være 15 min for tidlig betyr at man beregnet god tid for ikke å komme for sent. Da må de bare vente mens du er på badet da. Verre er det ikke.
Gjest laPistola Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 Hvis en er ute er det greit. Hjem er dritfrekt. drøyeste jeg har vært med på var en venninne som kom halvannen time for tidlig når jeg skulle ha fest, fordi hun kjedet seg. Hun tenkte ikke på at jeg var jobb, så når jeg kom hjem satt hun på trappen og drakk øl 😅 hadde tatt nøkkelen til svigermor. Det er jo ikke bare det at hun kommer for tidlig, men har jo ingen respekt for privatliv når låser seg inn.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #17 Skrevet 18. april 2022 Ikke frekt om man skal møtes ute. Da er det jo bare til bryderi for den som er tidlig selv. Anonymkode: 5a9cd...420 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #18 Skrevet 18. april 2022 Mine foreldre og søster er ENTEN 30 min for tidlig eller 30 min for sen. Blir sprø. De kommer aldri på tiden og man kan jo ikkje invitere en halvtime før/etter egentlig tidspunkt når man ikke vet om de har tenkt å komme forseint eller fortidlig den dagen. De kommer altså ikke sammen så det hender at søster med familie kommer 30 min før og mine foreldre 30 min etter.. Det er jo helt klart en liten og uviktig sak i det store bildet og de ser nok på seg selv som så nære oss at det ikke har så mye å si om de kommer før alt er klart (eller etter middagen er blitt kald..). Men ja, det er irriterende. Dette skjer som regel når vi skal ha familieselskaper (barnebursdager, søndagsmiddager, juleselskap osv) med flere inviterte. Min mann sin familie og min bror er stort sett på tiden. Tror de lever etter sin egen rytme og tenker at kl 16.00 betyr; i løpet av ettermiddagen en gang.. 5 min +/- tenker jeg er innafor ellers gir man beskjed. Anonymkode: 2997c...d82 1
Gjest mariama Skrevet 18. april 2022 #19 Skrevet 18. april 2022 Enig i at det er stress om gjester kommer for tidlig, men: I noen tilfeller der det er snakk om feks «middag hos oss kl. 19», kan det forstås som at middagen serveres kl. 19 presis. Og da ville jeg selv kommet litt før for å være klar til å sette meg til bords. I vår vennekrets er det også blitt vanlig å være litt tydelig på dette. For eksempel skriver jeg gjerne at «dere er velkommen hit fra klokken 18:30, middag serveres kl. 19:30.» Men frekt å komme lenge før uten å spørre, og ikke minst å mase på noen om man selv er tidlig ute (jeg kunne nok sendt mld om at «var tidlig ute og sitter i bakgården», men ikke ventet svar eller at den andre kom før).
Daria Skrevet 18. april 2022 #20 Skrevet 18. april 2022 Hvis du vet at svigermor konsekvent er veldig tidlig ute, ville jeg tatt høyde for det og vært innstilt på og klar for at hun kom en halvtime før oppgitt tid. Joda, hun burde jo skjønne at osv, men det er lettere å endre din innstilling enn hennes vaner, og du slipper å irritere deg eller stå i trusa når hun kommer. Jeg er vant til at folk reiser kollektivt og at tidspunkt er litt omtrentlige - har jeg planlagt at middagen skal stå på bordet akkurat klokka 18 spesifiserer jeg det, eller er en invitasjon til kl 18 å betrakte som "kom ca da, maten serveres litt senere" - +/- 15 minutter er helt innafor. Å si fra at man har kommet tidlig når man skal møtes ute er helt greit - kanskje står jeg og slår i hjel tid i butikken ved siden av - men man bør jo være klar over at det er en selv som er tidlig, ikke den andre som er sen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå