AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Vurderer å spørre om partneren min vil ta mitt etternavn til mellomnavn, men er litt redd for å få «nei» kjenner jeg… Jeg vil også spørre om det er ok at jeg tar min partners etternavn som mellomnavn. Vi har begge vært gift før, har ikke planer om felles barn, og vi og barna på hver vår side har etternavn fra foreldrene våre (ingens ekser navn involvert her altså). Noen andre med erfaring eller tanker her? Anonymkode: 5919b...711
Gjest Neocortex Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 (endret) Bare spør din partner. Ikke tenk så mye på svaret. Det kan kanskje være litt tungvint å bytte navn mtp kort, sertifikat, id, pass etc. Vi er gift, men ikke planlagt å bytte noe før en felles unge er på vei. Endret 18. april 2022 av Neocortex Info
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 I et trygt forhold snakker man vel åpent om slikt? De vil si, man "spør" ikke. Men man tar initiativ til en samtale om etternavn, og tar det derfra. Har vært med mannen i 20 år. Var heller ingen andre før vi traff hverandre. Ingen har gjort noe med etternavnene. Så personlig ser jeg ikke hvorfor man må endre noe. Anonymkode: f414a...8e2 6
Gjest CamillaCollett Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Hva tenker du at er eventuelt nei betyr? Siden du er redd for det? Jeg kommer aldri til å skifte etternavn. Det har ikke noe med manglende seriøsitet i relasjoner å gjøre, men om at jeg har et sjeldent etternavn som betyr mye for meg.
hjärterdam Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Da jeg og mannen ble gift tok han et av mine etternavn som mellomnavn så vi begge het "mitt mellomnavn hans ettenavn" Da vi noe senere byttet felles etternavn fjernet han mitt mellomnavn og heter kun det navnet vi valgte sammen. Helt ærlig er det sårt at han valgte å ta det bort, spesielt etter at han hadde hatt det i ca 3 år.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Mannen spurte og jeg sa nei. Jeg har 1 etternavn og trenger ikke flere Anonymkode: 338f3...f7d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 For meg er det helt fremmed å noensinne skulle bytte etternavn, det er en så stor del av min egen identiet, hvem jeg er og hva mitt opphav er! Anonymkode: 7b9b2...267 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Hvorfor skal dere hete det samme...litt som å ha like allværsjakker og grilldress. Anonymkode: 3f6fe...e6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 " hva synes du om at vi tar hverandres etternavn til mellomnavn når vi gifter oss?" Anonymkode: 966a1...36e 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Jeg luftet forslaget og fikk nei. Han er tradisjonell sånn sett, og det spilte ingen rolle for meg. Anonymkode: 3fc65...f48
Ullvott Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 (endret) Vi har snakket om det i forbindelse med at folk i familiene våre og i vennekretsen har giftet seg. Han er ganske konservativ, og det alternativet hvor mannen tar konas etternavn som eneste navn synes han er nærmest uhørt. Det alternativet hvor begge tar hverandres etternavn som mellomnavn har han sagt at han synes er "klissete" og teit. Med andre ord trenger jeg ikke å spørre for egen del, for jeg vet hva svaret blir. For meg er det helt greit. Endret 18. april 2022 av Ullvott
Chailatte Skrevet 19. april 2022 #12 Skrevet 19. april 2022 (endret) Spørs hvilken tilknytning man har til etternavnene sine. Jeg har et generisk etternavn som mange har. Han har et mer sjeldent navn som er navnet på familiegården, og som er inngravert forskjellige steder rundt om i landet der slekta har røtter. Vi er ikke gifteklare enda, men han han har sagt at vi gjerne kan ta mitt som mellomnavn og hans som etternavn om jeg ønsker det. Han har og sagt at han kan ta mitt og droppe sitt helt om det hadde vært viktig for meg. Jeg mener vi gjerne kan droppe mitt da jeg har null forhold til et etternavn som er så vanlig at jeg har 3 venner som heter det samme 😂 En helt alminnelig diskusjon å ha tenker jeg, uten at man behøver å bli såret av partners preferanser. Et navn er jo en identitet, og noen føler sterkt for å beholde navnet sitt som det er. Endret 19. april 2022 av Chailatte 1
Alauda Skrevet 19. april 2022 #13 Skrevet 19. april 2022 Det er vel bare å ta opp temaet, og se hva som kommer ut av det. Jeg svarte nei til å bytte navn da jeg giftet meg, selv om mannen nok hadde syntes det var hyggelig. For meg var det en helt fremmed tanke å skulle bytte navn til mannens. Samme var det nok for ham.
Hedda-78 Skrevet 19. april 2022 #14 Skrevet 19. april 2022 Hvorfor er du redd for å få nei? Det er bare et navn, ikke noe å bli såret for. Bortsett fra hvis han er så sosialt retardert at han svarer "Ha-ha, det er det dummeste jeg har hørt, det der idiotiske navnet skal jeg IKKE ha, hvem vil vel hete det samme som DIN familie?!?" Tviler på at han er så nedsnødd... Da vi snakket om navn, sa han enkelt og greit "Jeg skifter ikke navn. Du kan skifte hvis du vil, samme for meg". 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #15 Skrevet 19. april 2022 Jeg tok mannen sitt da jeg ønsker at familien vår (og barna) heter det samme. Men det hadde kanskje ikke vært like aktuelt om han het Hansen eller Jensen må jeg inrømme.. Anonymkode: a02fe...7a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå