Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Søknadsfristen for høyere utdanning nærmer seg og jeg har bestemt meg å studere informatikk til høsten. Jeg fikk interesse for programmering og måten datamaskiner virker i det siste og lurer derfor om informatikk er noe jeg burde velge. Hvis det er noen som har studert informatikk , hvordan er jobbmulighetene i dag? 

AnonymBruker
Skrevet

Jobbmulighetene er helt rå egentlig, det er så mangel på programmerere at man får jobbtilbud kastet etter seg. Nå har jeg vel og merke 30 års erfaring, men tok ikke grad i informatikk før for noen år tilbake.

Det skal sies at det er ikke det enkleste studiet, så jeg ville sett nøye på studieplanene og vurdert en stund før jeg søkte - om jeg ikke allerede var sikker.

For min del har jeg alltid visst hva jeg ønsket å jobbe med, og har vært et "datanerd" fra før de fleste visste hva en PC var, så valget har alltid vært klart.

Men tilbake til start, for å gjøre det veldig klart; det er MANGE jobbmuligheter der ute, med gode vilkår (hjemmekontor, god lønn osv.).

Anonymkode: 7a16c...967

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ferdig utdannet for snart 4 år siden. Tok en bachelor i informatikk. (Ante ikke hva jeg gikk til) Planen var aldri å ta en IT utdannelse.. men aldri si aldri ;) 
Fikk jobb ca 2 uker etter jeg var ferdig på studiet 😂 Tjener i dag 720 000 i året + bonus! Helt rått betalt og elsker jobben min. Angrer ikke ett sekund! 

Anonymkode: c0c87...ea9

• Liker 4
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Kake-Kari78
Feil
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg ble ferdig utdannet for snart 4 år siden. Tok en bachelor i informatikk. (Ante ikke hva jeg gikk til) Planen var aldri å ta en IT utdannelse.. men aldri si aldri ;) 
Fikk jobb ca 2 uker etter jeg var ferdig på studiet 😂 Tjener i dag 720 000 i året + bonus! Helt rått betalt og elsker jobben min. Angrer ikke ett sekund! 

Var det en spesifikk informatikk bachelor du tok? 😊 Ser litt på de på UiO, men vanskelig å vite hvilke som gir størst muligheter. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min tok bachelor i informatikk i 2013, og tjener i dag 1,2 mill i en jobb helt uten personalansvar og med fleksibel arbeidstid (men aldri forventninger om at han jobber kveld eller helg). Som en annen skriver over her, karrieremulighetene med den utdanningen er helt RÅ! (Selv har jeg en samfunnsvitenskapelig master, tjener 650.000, og kommer aldri til å komme i NÆRHETEN av lønnsmulighetene mannen min har 😅)

Anonymkode: c9acc...096

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, WilhelmineAmalie said:

Var det en spesifikk informatikk bachelor du tok? 😊 Ser litt på de på UiO, men vanskelig å vite hvilke som gir størst muligheter. 

Hei! :)
 Jeg studerte "Informatikk: digital økonomi og ledelse i Oslo! 
Slik markedet er nå, vil absolutt alle informatikk studier være nyttige! Er helt utrolig gode jobbmuligheter og ikke minst god lønn. Selve studiet er vanskelig i starten dersom man aldri har vært borti IT før (slik det var for meg, som sagt). Hadde aldri hatt noe interesse innen IT før jeg begynte på studiet. Slet ganske i starten fordi læringskurven var helt utrolig bratt og undervisningene gikk så fort.. Men etter ca 1,5 år var jeg en av de beste studentene i klassen! :) 

Det er viktig at du velger et informatikk-rettet studie som passer for deg. Med andre ord; Studiestedet må ikke være den viktigste prioriteten din. Jobb og god lønn får du etterhvert uansett ;) 

Lykke til med valget ditt! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik markedet er nå, vil absolutt alle informatikk studier være nyttige! Er helt utrolig gode jobbmuligheter og ikke minst god lønn. Selve studiet er vanskelig i starten dersom man aldri har vært borti IT før (slik det var for meg, som sagt). Hadde aldri hatt noe interesse innen IT før jeg begynte på studiet. Slet ganske i starten fordi læringskurven var helt utrolig bratt og undervisningene gikk så fort.. Men etter ca 1,5 år var jeg en av de beste studentene i klassen! :) 

Det er viktig at du velger et informatikk-rettet studie som passer for deg. Med andre ord; Studiestedet må ikke være den viktigste prioriteten din. Jobb og god lønn får du etterhvert uansett ;) 

Takk for utfyllende svar!😄 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig utdannet ingeniør i maskin, og jobber med et par kjekke programmerere. De har god inntekt (900.000kr i året) og har tilsynelatende gode arbeidstider. Ingen av oss jobber noe særlig overtid, og som jeg vet, så elsker disse jobbene sine. Riktig nok skal det sies at de tok graden sin i Oslo, og fikk jobb med en gang nesten. Gå for det!

Anonymkode: b9045...2a7

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 hours ago, AnonymBruker said:

Endret av Elfredoo
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring i å studere nettbasert informatikk ?

Anonymkode: f4943...391

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kan jeg spørre deg om hva som var mest krevende å lære i starten? Hvis du hadde hatt muligheten til å lære deg én ting før studiestart, hva hadde det vært? Kanskje rart spørsmål, men synes det er litt vanskelig å få tak på hva studiet egentlig innebærer. :) 

Anonymkode: e40ab...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...