Gå til innhold

Får ikke overtid fra første timen, jeg mener jeg skal ha.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mandag Dagvakt 7,5 timer

Tirsdag Dagvakt 7,5 timer

Onsdag Dagvakt 7,5 timer 

Torsdag Først dagvakt kl 7,5 timer, så opplæring nattevakt fra 21 til fredag kl 7.30 på morgen.

Lørdag Langvakt 

Søndag Langvakt 

Hei. Timelisten min for en uke i februar. Blir nektet overtid helt fra første arbeidstimer på lørdag, da de mener at den opplæringsvakta ikke telles på arbeidstimene, så mister rundt 6-7 timer med 100% betaling. Det er samme arbeidsgiver og arbeidssted. Er det lov? Jeg sa også i fra før jeg sa ja til de langvaktene at da kommer jeg på overtid for jeg tar på meg en opplæringsvakt/nattvakt. Hos oss er det overtid fra 35,5 timer.

Anonymkode: b0ddc...1ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppæring skal lønnes som normalt. Så ja, du skal ha overtid. Du skal også ha fri minst 8 timer mellom dagvakt og nattevakt. Ville tatt kontakt med TV og fagforeninga

Anonymkode: daeec...ef8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppæring skal lønnes som normalt. Så ja, du skal ha overtid. Du skal også ha fri minst 8 timer mellom dagvakt og nattevakt. Ville tatt kontakt med TV og fagforeninga

Anonymkode: daeec...ef8

Kontakt med tv faktisk . 
tror du det kommer på Dagsrevyen ? 

Hva med å bare si .. Okay får jeg ikke overtid ( gitt at hun har rett på det ) ønsker jeg ikke å ta vakten . 

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (3 minutter siden):

Kontakt med tv faktisk . 

Hva med å bare si .. Okay får jeg ikke overtid ( gitt at hun har rett på det ) ønsker jeg ikke å ta vakten . 

TV= tillitsvalgt 

Anonymkode: 2f331...430

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Mandag Dagvakt 7,5 timer

Tirsdag Dagvakt 7,5 timer

Onsdag Dagvakt 7,5 timer 

Torsdag Først dagvakt kl 7,5 timer, så opplæring nattevakt fra 21 til fredag kl 7.30 på morgen.

Lørdag Langvakt 

Søndag Langvakt 

Hei. Timelisten min for en uke i februar. Blir nektet overtid helt fra første arbeidstimer på lørdag, da de mener at den opplæringsvakta ikke telles på arbeidstimene, så mister rundt 6-7 timer med 100% betaling. Det er samme arbeidsgiver og arbeidssted. Er det lov? Jeg sa også i fra før jeg sa ja til de langvaktene at da kommer jeg på overtid for jeg tar på meg en opplæringsvakt/nattvakt. Hos oss er det overtid fra 35,5 timer.

Hvilken bransje? Privat eller kommunalt?

Anonymkode: ff76e...9f7

AnonymBruker
Skrevet
Hill83 skrev (13 minutter siden):

Kontakt med tv faktisk . 

Hahahaha.... tillitsvalgt. Ikke fjernsyn.

Anonymkode: 3008f...004

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk at dette er riktig, i hvert fall i vår tariffavtale.

Opplæring er lønnet, men omfattes ikke av arbeidstidsbestemmelsene. Ergo utløses ikke krav på overtid før du har jobbet 35,5 timer vanlige vakter. 

Anonymkode: 8a522...43c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Opplæring er lønnet, men omfattes ikke av arbeidstidsbestemmelsene. Ergo utløses ikke krav på overtid før du har jobbet 35,5 timer vanlige vakter. 

Men det kommer vel an på om det er hun som har gitt opplæring eller fått opplæring. 

Ts, fikk du selv opplæring på denne vakten eller var det du som lærte opp en annen medarbeider?

Skrevet
Hill83 skrev (32 minutter siden):

Kontakt med tv faktisk . 

Det kan ikke tenkes at TV står for TillitsValgt?

AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmiljøloven ligger på nett, det er bare å søke. Arbeidstilsynets nettsider har en enkel fremstilling av alle arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Anonymkode: b0964...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk opplæringen, og det er kommunalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvor finner vi den type tariffavtalen du har? Kan hende vi har samme faktisk, men håper ikke det stemmer... jobbet meg til jeg ble utbrent i 2 uker, føler meg fortsatt sliten og jeg sa ja til de langvaktene kun fordi det var helt krise der og jeg gjorde det mest for pasientene sin del men det var også pga overtid. Har 2 barn på 2 og 4, følte jeg nesten ikke så de den uken. Ikke verdt det

AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere forhold som skurrer. Les deg opp på Arbeidsmiljølovens krav til hviletid. Du har f.eks. krav på 11 timer sammenhengende fri ila. 24 timer. Du har også krav på 35 sammenhengende fri ila. 7 dager. Begge disse forholdene bryter arbeidsgiveren din dersom du har arbeidet som oppgitt i hovedinnlegget. 

Overtid etter loven gjelder utover 40 timer, men det kan selvsagt eksistere tariffavtaler – eller lignende – som gir deg rett på overtidstillegg etter et lavere timeantall. 

Anonymkode: 5f288...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Arbeidsmiljøloven ligger på nett, det er bare å søke. Arbeidstilsynets nettsider har en enkel fremstilling av alle arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Anonymkode: b0964...ac8

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her er det flere forhold som skurrer. Les deg opp på Arbeidsmiljølovens krav til hviletid. Du har f.eks. krav på 11 timer sammenhengende fri ila. 24 timer. Du har også krav på 35 sammenhengende fri ila. 7 dager. Begge disse forholdene bryter arbeidsgiveren din dersom du har arbeidet som oppgitt i hovedinnlegget. 

Overtid etter loven gjelder utover 40 timer, men det kan selvsagt eksistere tariffavtaler – eller lignende – som gir deg rett på overtidstillegg etter et lavere timeantall. 

Anonymkode: 5f288...872

Det er mange avtaler som har unntak fra Arbeidsmiljøloven, feks mye innen helse, både med mindre hviletid og mindre sammenhengende fri. Så HI må sjekke de lokale avtalene.

Anonymkode: c93d2...576

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og så er det viktig å vite forskjellen på merarbeid og overtid. 

Anonymkode: 51db6...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...