AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Vi har vært bortreist og hun har planlagt hele uken å være med venninna. Hun liker denne venninna godt, men hun vet aldri om hun vil være med henne når hun kommer på skolen da hun stadig velger seg ny bestevenn, for så velge deg igjen neste dag. Så et vennskap med nye stress og skuffelse. Min datter har gleder seg hele ferien til å treffe venninnen i dag. Nå kom avlysningen og jeg trøstet med at hun sikkert måtte i familiebesøk. Så ser hun at hun valgte ei annen i klassen. Dette har hun selvfølgelig sin fulle rett til. Men hvordan trøste jenta? Hun har ingen andre. Anonymkode: 2f52c...424 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Min mening er at ekte venner gjør ikke slikt. Kanskje dere kunne prøvd å fått en brevvenn. Det er det jo mange som har Anonymkode: e6929...709 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Dumt at deg å trøste med en unnskyldning som du ikle vet om er reell. Da skaper du jo en ekstra følelse av «svik» når din unnskyldning ikke var sannhet. Realiteten er at 12åringer ikke er så gode på å lage avtaler lang tid i forveien. Dere har vært bortreist og den andre har antagelig glemt det, ute av øye ute av sinn. Ikke haus opp og lag en stor sak ut av det til henne, sånt skjer. Anonymkode: 8264d...20e 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Høres ut som jenta de bare er god nok når "venninna" ikke har noen andre å være sammen med. Anonymkode: 4d4f3...926 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har vært bortreist og hun har planlagt hele uken å være med venninna. Hun liker denne venninna godt, men hun vet aldri om hun vil være med henne når hun kommer på skolen da hun stadig velger seg ny bestevenn, for så velge deg igjen neste dag. Så et vennskap med nye stress og skuffelse. Min datter har gleder seg hele ferien til å treffe venninnen i dag. Nå kom avlysningen og jeg trøstet med at hun sikkert måtte i familiebesøk. Så ser hun at hun valgte ei annen i klassen. Dette har hun selvfølgelig sin fulle rett til. Men hvordan trøste jenta? Hun har ingen andre. Anonymkode: 2f52c...424 Vente med snap til der er 13år? Jenten din må fiinne noen andre å være med som ikke bruker hun! Anonymkode: 29a6e...bfb 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dumt at deg å trøste med en unnskyldning som du ikle vet om er reell. Da skaper du jo en ekstra følelse av «svik» når din unnskyldning ikke var sannhet. Realiteten er at 12åringer ikke er så gode på å lage avtaler lang tid i forveien. Dere har vært bortreist og den andre har antagelig glemt det, ute av øye ute av sinn. Ikke haus opp og lag en stor sak ut av det til henne, sånt skjer. Anonymkode: 8264d...20e Dette sa jeg selvfølgelig før jeg visste hun var med ei annen. Rett etter avlysning. takk for alle svar🌺 Anonymkode: 2f52c...424
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Hadde vært ærlig med datteren din jeg. Forklare at jenta ikke er en god venninne og at slik oppførsel bunner i at hun er usikker og ikke har noe med din datter å gjøre. Og så finner dere på noe kjempekult. Anonymkode: afa96...c76 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Vi var tre jenter som holdt på sånn gjennom hele barneskolen og ungdomsskolen. Lite sted på bygda, hadde ikke mange å velge i. Alle tre var vi i perioder "venneløse" uten at det var noen krangel eller noe i forkant eller underveis. Vi klarte bare ikke være tre venner sammen..spør meg ikke hvorfor. Det var egentlig ikke ondsinnet heller, kan ikke huske at vi noensinne baktalte den som ble holdt utenfor eller at det var en bevisst greie. I dag er vi tre gode venner som kan spøke med det, men egentlig var det jo en forferdelig hodeløs oppførsel..og alle hadde vi det forferdelig kjipt i de periodene vi var "utenfor". Vi snakker mye om det den dag i dag, hvorfor var det sånn, vi var tre jenter som var venner på "rundgang", altså alle likte hverandre veldig godt men vi klarte ikke være sammen mer enn to og to.... Det jeg prøver å si er at denne venninna sannsynligvis ikke kommer til å forandre seg med det første, og hun gjør det sannsynligvis ikke for å være slem. Hun liker sannsynligvis ikke datteren din noe mindre enn de andre heller. Og for å trøste deg (som mor skjønner jeg hvor kjipt du har det), så kan jeg bare si at hun kommer seg gjennom det, det gjør ikke ubotelig skade.. du skriver at hun ikke har noen andre, kanskje du kan hjelpe henne på det området? Nye fritidsaktiviteter der hun treffer helt andre mennesker? Anonymkode: f9abd...7ec 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Tror du bør prøve å få henne til å forstå at ekte venner ikke gjør slik. Din datter bør prøve å få andre bekjentskaper. Og det er neppe lurt at hun godtar å alltid være en god nr 2. Denne "venninnen" vet nok at din datter alltid vil si ja selv om "venninnen" noen dager velger henne bort. Det beste er nok å droppe henne helt, så får hun holde på slik hun gjør frem til hun innser at folk blir lei av det. Din datter må selvsagt oppføre seg hyggelig på skolen osv, men de trenger ikke henge sammen i friminutt og på fritiden hvis ikke de må. Anonymkode: 30bed...2e4 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 Den venninna er ei hurpetutte, og det kan du si til jenta di. Anonymkode: 1c2a7...549 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 Har en jente selv i den alderen og dette er helt vanlig her. De lager avtaler i ett sett og bryter dem lett som det- er virkelig ikke greit. De lager avtaler om at de KANSKJE skal møtes for å ha en vei ut når de velger en annen. Har ei jente som sitter og venter på ei venninne som …::kanskje kommer. Har prøvd å snakke med noen av de andre foreldrene om at vi bør følge opp jentene og lære dem at man holder den avtalen man inngår først- vil man være med andre så må man invitere den inn i gruppa - ikke droppe avtalen. Men er litt lunken stemning for det. Vi er blitt dønn ærlig med vår je te og sier at det er dårlig gjort at noen av venninnene holder på sånn- prøver ikke å finne noen unnskyldninger for dem. Anonymkode: 829ec...ff2 7
Daria Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min datter har gleder seg hele ferien til å treffe venninnen i dag. Nå kom avlysningen og jeg trøstet med at hun sikkert måtte i familiebesøk. Så ser hun at hun valgte ei annen i klassen. Dette har hun selvfølgelig sin fulle rett til. Men hvordan trøste jenta? Hun har ingen andre. Nei? Ikke hvis din datter og denne venninnen hadde en konkret avtale? Det første du skal gjøre, er å ikke lære din datter den innstillingen fra noen av sidene - har man av avtale, er det ikke greit å bryte den til fordel for noe annet som frister mer, og den som blir valgt vekk skal ikke tenkte at den andre er i sin fulle rett til det. Lær henne egenverdi og stolthet, at hun ikke skal akseptere å bli behandlet sånn, og at "venner" som ikke er til å stole på heller ikke er ekte venner. Så er leksjon nummer to at sånne ting vil man oppleve flere ganger i løpet av livet, det betyr ikke at en selv har gjort noe galt. Det er lov og helt naturlig å bli lei seg når man blir dårlig behandlet, men plasser skyld og ansvar der det hører hjemme. 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 Synes også det er viktig å være ærlig her. Og kanskje invitere en annen jente på besøk? Man kan ikke være avhengig av én (dominerende og ustabil) venn i den alderen der. Anonymkode: d8e13...332 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 Ærlighet. Selv om den er brutal, så er det viktig. Opplever det samme her også. Følelsen av utestengelen er høy. Har ei her som ikke vil ha med jenta mi når hun er med ei annen, fordi 'de har forskjellige personlighet og en kommer til å føle seg utenfor'. Svarte tilbake at en er jo allerede utenfor. Det skjønte ikke den jenta. Prøvde å forklare at man vet jo ikke om alle tre går sammen eller ikke før man har prøvd, men nei. Her var hun allerede bestemt på at det kom ikke til å gå. For litt siden var hun også syk, og det var kun min datter som tok kontakt for å høre hvordan det gikk med henne. Hun sa det selv. Etter det begynte hun å kalle min datter for bestevenn, men det tror jeg henger temmelig løst ut fra hva som sies. Det virker som mange venter på at noe bedre skal dukke opp, og lager dermed 'kanskje'-avtaler. Jeg har sagt at kanskje-avtaler er ingen avtale. Og at man da står fritt til å gjøre andre ting. Det er tullete å sitte og vente på at noen 'kanskje' kommer. Det er også flere som ikke tar avtaler seriøst. Det blir heller ikke gitt beskjed om man blir forhindret til å komme til en avtale. Den er veldig frustrerende! Man lærer seg jo hvem som er til å stole på og ikke. Anonymkode: e364f...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 Ts? Du skriver at DIN datter hadde planlagt. Ikke noe om dette faktisk var en spikret avtale. Altså noe denne venninnen ikke en gang visste om 🤷♀️ Venninnen valgte ikke bort din datter. Hun fant bare på noe annet. På tide å lære din datter at sånt skjer og vil skje. På tide å utvide vennekretsen til din datter tenker jeg. Anonymkode: 864c9...e6d 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 Ofte utfordrende med jenter. Det med å ha en bestevenninne, en å være med etc. veldig krevende når det stadig byttes og den som står igjen blir skuffet. Med yngste her løste alt seg når de begynte å være flere sammen, og hun valgte å ikke være så avhengig av en. Mye bedre og sunnere Ikke greit å bryte avtaler uansett, og det bør denne andre jenten få vite. Hvis hun stadig gjør det er det bedre å ikke avtale. Anonymkode: eafd4...9a7 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #17 Skrevet 18. april 2022 Leit! Vet ikke om det går an å forklare at noen bare er sånn at de liker å fly rundt å treffe mange halvgode venner fremfor å ha noen få eller kun holde seg mest til bare en bestevenn. 12-16 er vel også en alder da mange bytter venner. Dessverre for noen, heldigvis for andre. Anonymkode: a9f99...9ff
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #18 Skrevet 18. april 2022 Dette med å holde avtaler er noe foreldre i dag tydeligvis har glemt å lære sine barn, har man først avtalt noe så holder man seg til det. Her prater vi mye om vennskap, hva som er en god venn og dårlig venn. Trekker ofte inn ting jeg opplevde selv og at man må vurdere om ting er "verdt" det. Noen ganger så har man noen man liker godt å være med men å avtale ting med de blir helt meningsløst for de kommer alltid for seint feks. Da må man vurdere om de er verdt å vente på, jeg hadde en slik venn og hun var verdt å vente på, mitt barn har en slik venn og hen er ikke verdt å vente på. Så har hen en annen som er skikkelig vims glemmer av og til ting og er treig men en veldig god venn og de har mye til felles, hen er verdt å vente på. Så man må lære barna å reflektere over hvem som er verdt det og hvem som ikke er verdt tiden deres. De må lære seg å sette grenser for seg selv og tiden sin. Denne venninna til datteren din er ikke verdt det i mine øyne men din datter må jo reflektere over om det er verdt det og prøve å ikke reagere så hardt når ting blir avlyst for det er slik denne vennen hennes er. Anonymkode: 49fb4...13d 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #19 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mening er at ekte venner gjør ikke slikt. Kanskje dere kunne prøvd å fått en brevvenn. Det er det jo mange som har Anonymkode: e6929...709 En brevvenn? Hvilken tid lever du i? Anonymkode: 2c11c...3df 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #20 Skrevet 18. april 2022 Din datter har bare henne. Dette vet venninnen hennes, og hun vet også at hun kan dyrke mye og vedlikeholde andre vennskap på veien, mens hun alltid har ditt datter safe i bakhånd. På den måten sikrer hun seg og har mange å velge i.. brutalt Fortell din datter at hun er unik og flott. Prøv få henne til å ta kontakt med andre jenter fra klassen og ha flere å spille på. Anonymkode: 2c11c...3df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå