Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på om det er negativ atferd fra andre i barnehagen eller om det er pga at vi er dårlige foreldre, men 5-åringen har blitt kjempefrekk!! Måten han svarer oss inkl "jeg gidder ikke rydde.....jeg er så sliten....". Eller "jeg veit det" til nesten alt jeg fortelller. Blir så ukoselig stemning av å drive å korrigere hele tiden, men hva annet kan man gjøre?

Anonymkode: c496f...2a4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takler du ikke en fem åring så kan du bare kaste inn håndkle før tenårene! Dessuten høres ikke dette så ille ut, trass kommer i bølger og da må du vøre rolig men bestemt.

Anonymkode: 8a8a4...a77

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Takler du ikke en fem åring så kan du bare kaste inn håndkle før tenårene! Dessuten høres ikke dette så ille ut, trass kommer i bølger og da må du vøre rolig men bestemt.

Anonymkode: 8a8a4...a77

Jeg gruer meg til tenårene, men da sover jeg ihvertfall... Har 3 under 5 og kjempeskjøre nerver pga søvnmangel. Er i sjokk over at gullungen har blitt en ufordragelig tenåring i en alder av 5 år😲🙈

AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige og mulig det er en del av utviklingen deres. 

Erfaring fra å jobbe i barnehage i mange år er at de barna som er frekkest er de som har friest tøyler hjemme, de med ettergivende foreldre.

Barn med foreldre med klare grenser har tendens til å oppføre seg mye bedre. Syns alle foreldre burde fått kurs i barn, oppdragelse og danning, slik at de kan gi barna danningen de trenger. 

Anonymkode: cc337...9ba

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må fortelle han at det ikke er akseptabelt og gi han klare grenser for hva som er greit og ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Erfaring fra å jobbe i barnehage i mange år er at de barna som er frekkest er de som har friest tøyler hjemme, de med ettergivende foreldre.

Barn med foreldre med klare grenser har tendens til å oppføre seg mye bedre. Syns alle foreldre burde fått kurs i barn, oppdragelse og danning, slik at de kan gi barna danningen de trenger. 

Velig kategorisk av deg. Det er normalt å teste grenser i den alderen, og trygge barn tøyer gjerne grensene lengst.

Anonymkode: e7d64...5c5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det virker som at du gjør en god jobb og prøver å møte han på en ok måte. Noe som kan bli gjort istedenfor å korrigere hele tiden er mye ros når han gjør noe bra. Når han sier noe på en fin måte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Altså.... En 5-åring er fremdeles relativt liten og en lett alder å sette grenser. Når han svarer deg frekt, så stopper du opp, ser han i øynene og sier med en tydelig og streng stemne. " Sånn snakker vi ikke til hverandre i denne familien. Jeg vil at du snakker fint til andre, for det vet jeg du kan.  Hvis du ikke hører og fortsetter, så må du gå bort. Du kan komme tilbake til oss når du har bestemt deg for å oppføre deg fint." Og så gjennomfører du. Du trenger ikke noen lange forklaringer om hva som er frekt, hva som er fint og hvorfor det er sånn. Hvis dette er en oppførsel som har oppstått nå, så vet han det.

Anonymkode: 5f7ff...d90

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså.... En 5-åring er fremdeles relativt liten og en lett alder å sette grenser. Når han svarer deg frekt, så stopper du opp, ser han i øynene og sier med en tydelig og streng stemne. " Sånn snakker vi ikke til hverandre i denne familien. Jeg vil at du snakker fint til andre, for det vet jeg du kan.  Hvis du ikke hører og fortsetter, så må du gå bort. Du kan komme tilbake til oss når du har bestemt deg for å oppføre deg fint." Og så gjennomfører du. Du trenger ikke noen lange forklaringer om hva som er frekt, hva som er fint og hvorfor det er sånn. Hvis dette er en oppførsel som har oppstått nå, så vet han det.

Anonymkode: 5f7ff...d90

Takk for godt og konkret tips. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Du sover ikke bedre når de blir tenåringer, tror meg 🤣 da ligger du våken og venter til de kommer jeg, tenker på alle mulige scenarioer de kan havne i osv. 

Men tilbake til femåringen, jeg tenker at han nok er på et utviklingstrinn, han trenger litt veiledning. Ikke korriger og kjeft på hver minste ting. Snakk på den måten dere selv ville blitt snakket til, ignorer og overse om han sier ting frekt eller krever ting, ha lavere krav og forventinger. 

Anonymkode: 23fa7...a0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at vi skulle vært strengere. Men noen av oss har mer viljesterke barn enn andre også. Dette er tilbakemelding fra barnehagen, at han er svært viljesterk. Ts.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Usikker på om det er negativ atferd fra andre i barnehagen eller om det er pga at vi er dårlige foreldre, men 5-åringen har blitt kjempefrekk!! Måten han svarer oss inkl "jeg gidder ikke rydde.....jeg er så sliten....". Eller "jeg veit det" til nesten alt jeg fortelller. Blir så ukoselig stemning av å drive å korrigere hele tiden, men hva annet kan man gjøre?

Femåringer trenger å se konsekvenser når de gjør noe de ikke skal.

Nei, det er ikke alltid koselig å være forelder, men sånn er det. Om man lar være å irettesette, samt gi konsekvenser for handlinger, gjør man ungen en gigantisk bjørnetjeneste, og barnet får en personlighet få liker.

Anonymkode: 89544...199

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at vi skulle vært strengere. Men noen av oss har mer viljesterke barn enn andre også. Dette er tilbakemelding fra barnehagen, at han er svært viljesterk.

Ja, da har man desto større grunn til å jobbe med regler og grenser. Jeg vet ikke helt hvor du ville med dette, men det er altså ikke en grunn til å sette seg tilbake og si "jaja, sånn er det bare".

AnonymBruker
Skrevet

Femåringer trenger å se konsekvenser når de gjør noe de ikke skal.

Nei, det er ikke alltid koselig å være forelder, men sånn er det. Om man lar være å irettesette, samt gi konsekvenser for handlinger, gjør man ungen en gigantisk bjørnetjeneste, og barnet får en personlighet få liker.

Ja, da har man desto større grunn til å jobbe med regler og grenser. Jeg vet ikke helt hvor du ville med dette, men det er altså ikke en grunn til å sette seg tilbake og si "jaja, sånn er det bare".

Ts igjen. Jeg finner ikke ut av hva som kan funke som passende konsekvenser og ender med tomme "trusler". 

Skrevet

jeg følger denne tråden

jeg har også en jente på 4,5 år som begynner å bli frekk. Jeg ser hun tar det fra de større barna i bhg. Der er det enkelte av ungene som virkelig er frekke 😖

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rucula said:

jeg følger denne tråden

jeg har også en jente på 4,5 år som begynner å bli frekk. Jeg ser hun tar det fra de større barna i bhg. Der er det enkelte av ungene som virkelig er frekke 😖

Samme her. Særlig 2 av barna med eldre søsken OG lærerforeldre er de frekkeste barna jeg har møtt. Jeg forventet mer av lærer-barn... Ts.

AnonymBruker
Skrevet

De tester grenser. Det de lærer hjemme viser de ute og det de lærer ute viser de hjemme. 

Det vi kan gjøre er å være gode rollemodeller, snakke slik vi selv vil bli snakket til, respektere barna og veilede dem om de viser uønsket oppførsel. 

Jeg ser at datteren min tester en del her hjemme, hvor jeg forteller henne hvorfor vi ikke bør si sånn og sånn. Men hun oppfører seg som en engel ute visstnok.. 

Anonymkode: 717d0...113

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De tester grenser. Det de lærer hjemme viser de ute og det de lærer ute viser de hjemme. 

Det vi kan gjøre er å være gode rollemodeller, snakke slik vi selv vil bli snakket til, respektere barna og veilede dem om de viser uønsket oppførsel. 

Jeg ser at datteren min tester en del her hjemme, hvor jeg forteller henne hvorfor vi ikke bør si sånn og sånn. Men hun oppfører seg som en engel ute visstnok.. 

Anonymkode: 717d0...113

Ok, kan du gi eksempler på hvordan du snakker med henne når hun har sagt noe frekt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Særlig 2 av barna med eldre søsken OG lærerforeldre er de frekkeste barna jeg har møtt. Jeg forventet mer av lærer-barn... Ts.

Naboen til min far er lærer på ungdomsskolen. Hver dag, hver helg, hver ferie - er de hjemme med barna, jentene står å roper på mamma, mamma, mamma i 15 minutter kanskje 20 minutter. Lærer-mammaen bryr seg ikke, og de to jentene får ingen oppdragelse. Jentene kaster stein på katten til pappa og stemor, det har gått så langt at stemor må stå på trappa å oppdra dem, foreldrene kunne ikke brydd seg mindre. 

Så sånn er lærerinne-foreldre ;) . De har vel nok med ungene på skolen, til å orke å bry seg om de hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts igjen. Jeg finner ikke ut av hva som kan funke som passende konsekvenser og ender med tomme "trusler". 

Og tomme trusler er langt verre enn å bomme med en litt for streng konsekvens. (For er en for streng så kan en ta en prat og bli enig om at deler av straffen kortes ned/endres fordi du ser barnet angrer)

Alle trinn oppover som vi kaller 3års trass, trassalder, preteen, tenåring.. 🤯 er perioder der barna søker trygge rammer og regler å forholde seg til (selv om de så klart påstår å hate hver eneste regel 😅) og om vi da ikke følger opp de konsekvensene vi sier en handling har så blir de usikre og må teste mer.

Så klart enormt stor forskjell på hvor mye de tester. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...