AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Jeg har et barn med denne diagnosen. Vi kjenner barnet vårt godt og vet hvordan vi skal kommunisere for at han skal forstå alt som skjer. Skolen er også kjent med diagnosen og han får god oppfølging der og av PPT. Utfordringen kommer på fotballtreninger og andre sosiale arenaer. Jeg ser at det kan bli noen vanskelige episoder fordi trenere og andre foreldre ikke vet om problematikken og snakker til vårt barn som de gjør til alle andre. Han fungerer godt sosialt, men trenger noe rettledning og tilpassing. Jeg ønsker meg en kort lettfattelig oversikt som beskriver vansken som jeg kan gi til, for eksempel fotballtreneren. Jeg har prøvd å Google, men det eneste jeg finner er alt for omfattende. Er det andre foreldre her med erfaring med barn med språkvansker. Har dere informert omgivelsene om dette og i så fall hvordan? Anonymkode: e3b54...dcb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Hør med dysleksi Norge, de omfatter også språkvansker. Eller søk på Statped sine sider. Anonymkode: 7ee48...8f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hør med dysleksi Norge, de omfatter også språkvansker. Eller søk på Statped sine sider. Anonymkode: 7ee48...8f1 Takk, det var jeg ikke klar over. Jeg har lest på statped sine sider, men de ressursene jeg finner der virker å være myntet på fagpersoner. Lite tilgjengelig stoff. Anonymkode: e3b54...dcb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Jeg har skrevet en egen "bruksanvisning" på vår med impressiv språkforstyrrelse, som assistenter på AKS, korpslærer etc. har fått. Den er nok ikke overførbar, siden vår også har et par andre diagnoser og jeg skriver spesifikt. Men tror det letteste er å lage selv, konkret om hva som funker for ditt barn. Ikke funnet noen veldig enkle ressurser på nett. Anonymkode: ee15d...2ce 1
Ulrikke Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Som ansatt i skoler og barnehager kan jeg bare si at det aller beste er de gangene foreldrene har skrevet noe selv, spesifikt om eget barn. Gjerne noe generelt om utfordringene så klart, men det som gjerne fungerer best er en "egen" bruksanvisning. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Takk for råd og erfaringer. Det beste er nok å lage noe selv. Anonymkode: e3b54...dcb
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 sjekk ut facebookgruppa spesifikke språkvansker. Anonymkode: cb156...477
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #8 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): sjekk ut facebookgruppa spesifikke språkvansker. Anonymkode: cb156...477 Takk for tips. Anonymkode: e3b54...dcb
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #9 Skrevet 19. april 2022 Jeg har et barn med autismediagnose. Ungen er såkalt "høytfungerende" og kan virke helt gjennomsnittlig ved første øyekast, men vi møter av og til på situasjoner som går i stå fordi barnet mitt ikke skjønner hint på samme måte som andre på samme alder og i større grad trenger helt direkte beskjeder (ordspill er f.eks. helt håpløst, da barnet tolker alt bokstavelig til tross for at hen har et stort ordforråd for alderen). Det jeg gjorde var at jeg ba skolen om en kopi av sakkyndig vurdering skrevet av PPT, samt elevens IOP. Jeg brukte denne informasjonen til å sammenfatte en forkortet versjon med de mest praktiske rådene. Dette skrivet har blant annet fotballtrener, og noen familier vi omgås tett med fått, slik at voksne som barnet omgås uten at vi er til stede kan hjelpe barnet med å løse vanskelige situasjoner. Anonymkode: 28b82...362
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #10 Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et barn med autismediagnose. Ungen er såkalt "høytfungerende" og kan virke helt gjennomsnittlig ved første øyekast, men vi møter av og til på situasjoner som går i stå fordi barnet mitt ikke skjønner hint på samme måte som andre på samme alder og i større grad trenger helt direkte beskjeder (ordspill er f.eks. helt håpløst, da barnet tolker alt bokstavelig til tross for at hen har et stort ordforråd for alderen). Det jeg gjorde var at jeg ba skolen om en kopi av sakkyndig vurdering skrevet av PPT, samt elevens IOP. Jeg brukte denne informasjonen til å sammenfatte en forkortet versjon med de mest praktiske rådene. Dette skrivet har blant annet fotballtrener, og noen familier vi omgås tett med fått, slik at voksne som barnet omgås uten at vi er til stede kan hjelpe barnet med å løse vanskelige situasjoner. Anonymkode: 28b82...362 Det var veldig lurt. Vi får straks ny sakkyndig vurdering, den kan være et godt utgangspunkt. Anonymkode: e3b54...dcb
Rhodiola Skrevet 19. april 2022 #11 Skrevet 19. april 2022 Tråden er ryddet for innlegg kun bestående av lenker og siteringer av slettede innlegg. - Rhodiola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå