Gå til innhold

Dere med barn 50/50, hvordan avtale har dere på feire?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal inn på fvk og avtale ferier nå, og lurer da på hvordan dere har avtalt fordeling av feriene?

Mine tanker er å ha annenhvert år på alt. Så ett år vil se ut for meg:

-Vinterferie

-2 uker x2 i sommerferie

-høstferie

-nyttårsaften

Neste år blir da:

-påskeferie

-2 uker x2 i sommerferie

-julaften

Noe dere synes fungerer bedre enn hva jeg har tenkt? Jeg vet at dette er opp til hver enkelt, men godt med litt innspill.

Anonymkode: ceadf...c65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med resten av juleferien?

Anonymkode: fe235...fee

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke mer naturlig at en forelder tar vinterferien og den andre høstferien innenfor samme år? Og at påsken deles i to, før og etter onsdagen eller skjærtorsdag?

Anonymkode: 2c90b...41d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva med resten av juleferien?

Anonymkode: fe235...fee

Den blir delt i to et sted midt mellom julaften og nyttårsaften.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke mer naturlig at en forelder tar vinterferien og den andre høstferien innenfor samme år? Og at påsken deles i to, før og etter onsdagen eller skjærtorsdag?

Jo det er egentlig det, men de pleier reise på hyttetur med besteforeldre hele påsken, så da mister jeg påsken hvert år om vi har en sånn avtale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo det er egentlig det, men de pleier reise på hyttetur med besteforeldre hele påsken, så da mister jeg påsken hvert år om vi har en sånn avtale.

Skjønner, det må jo tilpasses den enkeltes situasjon. Da er det mer praktisk å samle hele påsken, ser den. 

AnonymBruker
Skrevet

Eksmann jobber offshore, så det følger hans turnus. Ellers har vi 3 uker om sommeren. Da er det lettere å kunne planlegge ferie. 

Ellers bytter vi om det er noe. Barna er 50/50, så er ikke vanskelige med bytting 

Anonymkode: c56f2...0e4

AnonymBruker
Skrevet

Vi har deling midt i uken, så vi følger en ganske vanlig fordeling ila. året. Det hender vi forskyver samvær med en dag eller to rundt vinterferie/påskeferie/høstferie, dersom den ene skal reise bort el.l. Men det avtaler vi i forbindelse med den enkelte ferien. Så her har barna hatt påskefeiring med begge foreldre.

Eneste faste unntaket er i sommerferien, da er det 2 + 2 uker, altså to uker av gangen i stedet for en.

Vi forsøkte med 3, men det ble for mye. 

Mitt tips er å ha en ganske jevn fordeling gjennom året, fremfor annenhvert år. Det er lenge til neste år, ting kan endre seg (plutselig har noen fått ny kjæreste), og det er slitsomt å diskutere hvordan "ting var ifjor".

Anonymkode: 49705...305

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer litt an på hva depresjoner med også. Greit å ta litt hensyn om en ikke alltid kan dele opp etter skjema, feks pga turnus. 

Jeg vil tenke slik: 

Dele julen i to. En har første del, den andre siste del med nyttår. 

Den som har nyttår har barnet i påsken (siden julen for de fleste ofte er viktigere enn nyttår). 

En har vinterferie og en har høstferie

Sommer deles i to. Første del og siste del. Annenhvert år. 

Slik blir det mindre stress. Og man har tid å feks reise bort i julen, påsken osv. 

Anonymkode: 9ed1e...b80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De må jo ikke reise på hytten hele påsken? Holder jo torsdag-mandag. Kan ikke være slik den ene får veto pga dette.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De må jo ikke reise på hytten hele påsken? Holder jo torsdag-mandag. Kan ikke være slik den ene får veto pga dette.

Vi må på fvk på grunn av dårlig samarbeid. Det som skjer hvert år er at de tar med barna på hytta hele ferien stort sett alle feriene. Så det nytter dessverre ikke å ha halve påsken, som absolutt hadde vært det beste. Planen vi skal lage må være fast da jeg kommuniserer med far gjennom et tredje ledd.

AnonymBruker
Skrevet

Her deler vi 2uker hver i juli, påsken blir delt fra fredag-onsdag og fra onsdag - mandag/tirsdag. Jul og nyttår blir delt. Vinterferie og høsteferie går som normal uke hos oss.. 

Anonymkode: 0343a...e6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi skal inn på fvk og avtale ferier nå, og lurer da på hvordan dere har avtalt fordeling av feriene?

Mine tanker er å ha annenhvert år på alt. Så ett år vil se ut for meg:

-Vinterferie

-2 uker x2 i sommerferie

-høstferie

-nyttårsaften

Neste år blir da:

-påskeferie

-2 uker x2 i sommerferie

-julaften

Noe dere synes fungerer bedre enn hva jeg har tenkt? Jeg vet at dette er opp til hver enkelt, men godt med litt innspill.

Vinterferie hos far hvert år da det ikke er så lett og ta fri fra jobb da

sommerferien har jeg de 4 uker og far 4 uker sammenhengende

Jule-nyttår ( 22.12-1 januar ) anhvert år

påskeferien anhvert år

Høstferien hos far, da jeg må jobbe

Anonymkode: da029...f69

AnonymBruker
Skrevet

Annet hvert år påske (hele), vinterferie, høstferie. Jul delt i to, med nye 27.12, annet hvert år jul eller nyttår.

Sommer har vi en uke, tre uker, tre uker, en uke for å få muligheten til lengre turer. Hadde to uker om gangen da barna var mindre, de er 9 og 13 nå. 

Feirer bursdager, 17.mai og julaften sammen. 

Anonymkode: bd3e2...c05

Skrevet (endret)

Hos oss har den ene høst- og vinterferie det ene året mens den andre har påske. sommerferien deles på midten av juli, så har vi annen hvert år tidlig/sent. Jula deles på midten. 

Endret av frukrines
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde hver vår ferie i starten og så at vi like godt kunne dele de fleste ukene på midten som vanlig, med unntak av sommerferien.

Skal sies at barna begynner å bli store. De vil være mer med venner, spesielt eldstemann. Nå de begynner å komme inn i tenårene er ikke ferie med foreldre så spennende lenger, og det tar ikke lang tid før de vil se venner igjen.

Yngstemann er fortsatt høyt og lavt og det er krevende å ha ham med på ferie. Han må aktiviseres hele tiden, og vi er kollektivt ganske slitne etter noen dager.

Nå har påsken vært delt på midten og de får en tur med hver av oss (en utenlandstur og en fjelltur), og det passer fint.

Anonymkode: 49705...305

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...