AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Hei, jeg ønsker å lage noen gode, enkle retter jeg kan fryse ned og ta opp i travle perioder for å varme raskt opp i micro, kjele eller ovn. Jeg er en person i husholdningen. Har dere noen tips, erfaringer og helst oppskrifter? Jeg liker det meste. Fryser dere ned i disse små aluminiumsformene jeg ser noen butikker har? De kan vel ikke inn i micro? Anonymkode: e9ce3...884
Summeer Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Plastbokser til frysing, de kan gå i mikrobølgeovn. Lapskaus Ertesuppe Hjemmelaget pulled pork (fryses i pose som flak, da tiner det på no time) masse smak og brukes feks sammen med pasta med å varmes i kjele med 1ts tomatpuré og en skvett fløte, eller i quesedilla Lasagne Shepherd pie Biff stroganoff Jeg lager også kraft og fryser ned i små porsjoner, for da kan jeg lage suppe eller saus med masse smak på hverdagene på kort tid.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Alle typer supper og gryter. Fiskegrateng, enten ferdigstekt (jeg fryser ned rester om jeg har) eller ferdiglaget som fryses ned før steking. Hjemmelagde kjøttboller eller fiskekaker. Anonymkode: 79097...af1 1
Summeer Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Ja, det glemte jeg. Jeg lager opp 7kg hjemmelagde medisterkaker i slutten av november og fryser ned så vi har gjennom hele desember (vi er 5stk hjemme, så det er bare 5-6 middager). Ellers lager jeg opp mye kjøttkaker, de tines på benken og varmes i saus.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Så mye bra! Hvordan lager man hjemmelaget pulled pork og har du en god kjøttkakeoppskrift? Td Anonymkode: e9ce3...884
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Bør man droppe potet i gryter man fryser ned? Ts Anonymkode: e9ce3...884
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Alle slags gryter. Ferdig stekt svinekjøtt som koteletter/ribbe, varmes i stekeovn i folie. Fiskegrateng som en nevnte over - jeg pleide å lage en stor porsjon som jeg frøs ned i bokser, så hadde jeg en liten ildfast form. Tok ut en gratengboks på morgenen for å tine, hadde over i ildfast form, strødde på kavring og stekte - da smakte den helt ferskt. Det kan sikkert gjøres med andre typer gratenger også. Kjøttboller/-kaker, fiskekaker etc kan porsjonsfryses og tines i saus. Saus kan også fryses og tines i panne om du bruker Toro og en pose blir mye, sausebruning kan lages i stor porsjon og oppbevares i kjøleskap ganske lenge - da tar du bare en klatt i gryta og tilsetter vann og krydder. Ferdig stekte kylling-/svinestrimler kan fryses og tines i f.eks sweet&sour-saus eller saus fra pose. Lasagnerester kan varmes i mikro. Eller du kan gjøre som med fiskegratengen og fryse kjøttsausen og legge lagvis med pasta i en liten ildfast form like før steking. Det er nesten bare fantasien som setter grenser. Anonymkode: 8796d...81a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Summeer skrev (47 minutter siden): Plastbokser til frysing, de kan gå i mikrobølgeovn. Lapskaus Ertesuppe Hjemmelaget pulled pork (fryses i pose som flak, da tiner det på no time) masse smak og brukes feks sammen med pasta med å varmes i kjele med 1ts tomatpuré og en skvett fløte, eller i quesedilla Lasagne Shepherd pie Biff stroganoff Jeg lager også kraft og fryser ned i små porsjoner, for da kan jeg lage suppe eller saus med masse smak på hverdagene på kort tid. Er det ok med plastbokser? Har lest et sted at oppbevaring i plast ikke er bra 🤷♀️ Anonymkode: 744fe...9f6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bør man droppe potet i gryter man fryser ned? Ts Anonymkode: e9ce3...884 Poteter har en tendens til å bli litt mos etter frysing, men det forringer ikke smaken etter min erfaring. De tåler dog å stå noen dager i kjøleskap, så om du f.eks koker poteter til søndagens middag kan du koke litt ekstra så du har utover uka. Anonymkode: 8796d...81a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det ok med plastbokser? Har lest et sted at oppbevaring i plast ikke er bra 🤷♀️ Anonymkode: 744fe...9f6 Plastbokser er null stress så lenge du kjøper bokser som er ment til matoppbevaring og er merket med at de tåler mikrobølgeovn og oppvaskmaskin. Anonymkode: 8796d...81a 1
Summeer Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 Ja, sjekk merkingen i bunnen på plastboksene. Og bruk fryseposer. Jeg lager ofte mat med restene av dagen før, feks koke ekstra poteter. De kan varmes i saus, stekes i biter i panne, lage pytt i panne, moses (og brukes til gratinering istedetfor ost på toppen av gryterett rest). koker jeg ekstra pasta så det kan lages en pastapanne (pytt i panne med pasta i stedet for potet) eller puttes i suppe eller grateng. Ekstra ris kan tilsettes i suppe eller varmes i gryterett, eller stekt ris. 1
Tvist Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ok med plastbokser? Har lest et sted at oppbevaring i plast ikke er bra 🤷♀️ Anonymkode: 744fe...9f6 Jeg har hørt at det ikke er bra å varme opp plastbokser med mat i, da frigis mikroplast. Så jeg tar dem opp en stund før og heller dem over i en skål før jeg varmer i mikro. Nå har jeg laget daal ( indisk linsegryte) og frosset ned med ris. Skal lage en marokkansk kikertegryte i dag og fryse ned med bulgur. Så må jeg vel stoppe litt, så ikke frysen blir for liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå