Gå til innhold

Er så enormt skuffet over at jeg ikke klarte å fullføre året mitt på vidregående :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta et år til på videregående pga depresjon. Dette skulle være året jeg fullførte videregående. Men slik ble det ikke, jeg ble syk igjen! Med psykose og en schizofreni diagnose denne gangen. Jeg er så ufattelig bitter og sjalu på de som fullfører i år at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter hver dag og er enormt skuffet over meg selv. Må ta enda et år nå. Er det noen andre som også måtte ta flere år for å bli ferdig med videregående? Jeg føler meg så alene.

Anonymkode: cbb53...7a0

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er først og fremst syk. Det er en kamp! Det er du du skal/bør fokusere på. Så kan du alltids ta VGS senere. Det er lett å si, men det blir ikke bedre av at du graver deg ned og kjenner på denne skammen. Kan du prøve å finne noe du liker? Er det noen fag på skolen du liker, som du kan lese litt i hver dag feks? Anbefaler deg også å gå ut/tur hver dag. Selv om du ikke vil. Om så bare 5 minutter. Høre på fuglekvitter kanskje 

Anonymkode: 7ef7b...a89

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 4,5 år på videregående og var så skuffet over meg selv. Jeg var også syk, angst og depresjon. Kjempet meg hjennom med nebb og klør til slutt, ble friskerr og har nå tatt en bachelorgrad også. Det har kostet, men det var verdt det. 

Ta ett år til, ikke gi opp nå. 

Anonymkode: b04bb...6f1

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene, Du kan gjøre det senere, akkurat nå må du fokusere på deg selv.  

:klem:

Anonymkode: 81697...c2c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med fag fra vgs selv, ved siden av fulltidsjobb og har det på samme måten. Jeg fikk en skikkelig knekk for en måneds tid siden og jeg kommer ikke til å fullføre i år. Det er ekstremt bittert. Føler meg som et udugelig menneske som burde låses vekk for å ikke fortsette å være en belastning for samfunnet.... Og det på tross av at jeg er gift på tredje året, har fast fulltidsjobb, eier leilighet og ellers "alt på stell". 

Skole, eller mangel på det, kan virkelig ødelegge mye. 

Anonymkode: a61bb...ebc

• Hjerte 1
Gjest Anonobilis
Skrevet

Ikke gi opp! Hør på sykdommen, men samtidig prøv å bli ferdig nå eller til neste år. Ja, man kan ta det "senere", men det er tyngre å komme igang når man er 30 år. Gjør det nå mens du ennå er ung.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er først og fremst syk. Det er en kamp! Det er du du skal/bør fokusere på. Så kan du alltids ta VGS senere. Det er lett å si, men det blir ikke bedre av at du graver deg ned og kjenner på denne skammen. Kan du prøve å finne noe du liker? Er det noen fag på skolen du liker, som du kan lese litt i hver dag feks? Anbefaler deg også å gå ut/tur hver dag. Selv om du ikke vil. Om så bare 5 minutter. Høre på fuglekvitter kanskje 

Anonymkode: 7ef7b...a89

Jeg får ha litt naturfag hver tirsdag så da blir jeg ferdig med der i vertfall. Og jeg går tur hver dag. Takk for støtte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder ikke videregående for meg, men andre studier. I vår skulle jeg bli ferdig, men slik blir det ikke. Jeg kan heller ikke "skylde" på sykdom, men kun meg selv. Ikke at sykdom er noe enklere altså, tvert i mot. Spørsmålet jeg stiller meg nå er om jeg bare skal gi opp hele greia eller om jeg skal gi det nok et forsøk.. 

Anonymkode: c6391...f65

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg. Ektemannen min måtte ta hele VGS på nytt, fordi han satset altfor hardt på idrett på elitenivå og blåste totalt i skolen. Men det gikk heldigvis fint med ham også, nå har han mastergrad og lederstilling på 13. året. Men - han sitter jo igjen med tidenes største studielån. Jeg vil anbefale deg å gjøre ferdig det siste året på VGS så snart som mulig, og helst jobbe litt ved siden av. Da kan du ha en god og deilig følelse av fullført VGS uten masse gjeld i bunn 💝 Husk at VGS kan du vel også ta på deltid og som voksenopplæring, så slipper du å gå med de som er yngre enn deg 💝

Anonymkode: 90811...020

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som ikke fullfører videregående!

Og det er mange som går på en smell ved å ta ett år uten vgs, for å så kunne fullføre året etterpå. 

For mange er løsningen å ta det siste året over to år, med halvparten av faga det ene året, og resten det neste. (Eller på tre år?).  Kanskje det er løsningen for deg også?

Snakk med dine rådgivere og behandlere om hva som er rett for deg. Og dropp gjerne tanken om å klare å ta alt på én gang. 

Ikke tenk på at du er sent ute! Du er ung! Du har svært god tid. 

Hilsen videregående skole lærer. 

(Jeg er forøvrig sensor på privatisteksamen, og der møter jeg både 18, 20, 25 og 30åringer 😊 (de siste er ferdig med vgs, men trenger brått et ekstra fag for å komme inn på feks medisinstudiet))

Anonymkode: a7e7e...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære deg. Ektemannen min måtte ta hele VGS på nytt, fordi han satset altfor hardt på idrett på elitenivå og blåste totalt i skolen. Men det gikk heldigvis fint med ham også, nå har han mastergrad og lederstilling på 13. året. Men - han sitter jo igjen med tidenes største studielån. Jeg vil anbefale deg å gjøre ferdig det siste året på VGS så snart som mulig, og helst jobbe litt ved siden av. Da kan du ha en god og deilig følelse av fullført VGS uten masse gjeld i bunn 💝 Husk at VGS kan du vel også ta på deltid og som voksenopplæring, så slipper du å gå med de som er yngre enn deg 💝

TS er syk. Det er ikke slik at hun bare kan "ta seg sammen" og fullføre. Hun gjør seg nok ferdig så fort hun kan, men helse må man nødvendigvis ta hensyn til. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan Krokeide vgs f.eks være noe for deg? Det er en tilrettelagt skole for folk som sliter❤️ den ligger i Bergen, men det finnes sikkert flere tilbud andre steder i landet. 

Anonymkode: 944e6...fe3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er virkelig ikke sammenlignbart... 

Anonymkode: 944e6...fe3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det gjelder ikke videregående for meg, men andre studier. I vår skulle jeg bli ferdig, men slik blir det ikke. Jeg kan heller ikke "skylde" på sykdom, men kun meg selv. Ikke at sykdom er noe enklere altså, tvert i mot. Spørsmålet jeg stiller meg nå er om jeg bare skal gi opp hele greia eller om jeg skal gi det nok et forsøk.. 

Her kunne du sikkert hatt fordel av å snakke med en veileder som kan hjelpe deg med hvilke muligheter og rettigheter du har til å få hjelp. 

Lykke til! ♥ 

Anonymkode: a61bb...ebc

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det ikke er rett tidspunktet å fullføre videregående til høsten? Kan du ha mere nytte av å jobbe et år? Smake litt på arbeidslivet? Barnehager og assistent på skole, for eksempel? Der vil du møte barn og foreldre som også sliter. Kanskje du behøver å kjenne på noen som trenger deg? 

Nå vet jeg ikke hvordan schizofrne- sykdom fungerer, men en stilling på 50- 60 % kanskje? Det viktigste er at du lager deg en hverdag som er overkommelig, og som gir deg en følelse av å mestre ❤️

Anonymkode: fc36f...6a9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte aldri ta et eneste fag på vgs pga de psykiske diagnosene mine så jeg er misunnelig på deg som bare måtte ta et år ekstra og klarte fullføre

Anonymkode: 220f5...cf7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte flere år på vgs. Jeg var bare stolt av at jeg klarte det med de utfordringene jeg hadde. Senere tok jeg en bachelor. 

Jeg synes du er ufattelig sterk som klarer å kjempe med de sykdommene du har ❤️ tenk, det finnes helt friske mennesker som ikke gjennomfører vgs, mens du fortsatt prøver med masse utfordringer. Du burde være veldig stolt. 

Anonymkode: ca6ac...2f2

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg måtte ta et år til på videregående pga depresjon. Dette skulle være året jeg fullførte videregående. Men slik ble det ikke, jeg ble syk igjen! Med psykose og en schizofreni diagnose denne gangen. Jeg er så ufattelig bitter og sjalu på de som fullfører i år at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gråter hver dag og er enormt skuffet over meg selv. Må ta enda et år nå. Er det noen andre som også måtte ta flere år for å bli ferdig med videregående? Jeg føler meg så alene.

Heisann er i mye samme situasjon, er 21 år og har ikke fullført vgs. Skal fullføre nå til høsten. Jeg har forsøkt å fullføre tre ganger uten hell, men ikke gi opp! Prøv igjen! Det er mange fler enn oss som ikke klarer å fullføre i samme tempo, og det er helt greit :) husk, det viktigste er at du fullfører vgs, ikke at du fullfører så fort som mulig! 

Skrevet
1 minutt siden, Høhf said:

Heisann er i mye samme situasjon, er 21 år og har ikke fullført vgs. Skal fullføre nå til høsten. Jeg har forsøkt å fullføre tre ganger uten hell, men ikke gi opp! Prøv igjen! Det er mange fler enn oss som ikke klarer å fullføre i samme tempo, og det er helt greit :) husk, det viktigste er at du fullfører vgs, ikke at du fullfører så fort som mulig! 

Om det er noe til trøst, ts, så må jeg gå med 06ere når jeg er 01 selv, ikke ideelt, men det skal gå🤌

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle som svarte med gode ord til meg :) Jeg trengte det. Jeg skal fullføre men jeg må ta et år til. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...