Gå til innhold

Tomannsbolig og naboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi deler terrasse med naboen (vegg imellom). De er rolige folk som sjelden har besøk. Merker dem knapt. Selv liker vi å samle venner i sola, ta en øl og kose oss ute. I går hadde vi 2 vennepar på besøk, ikke noe bråk, men hyggelig prating og latter. Så kommer naboen over og klager på at vi spiller musikk. De mener at når man deler terrasse, så spiller man ikke musikk med åpen verandadør. Det var ikke veldig høyt, men helt klart høyt nok til at de hørte det godt.

Jeg ba naboen passe egne saker. Hva tenker dere om denne situasjonen? 

Anonymkode: 58de4...683

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At naboen din har helt rett

Anonymkode: 02e89...2df

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at hvis man velger å bo i en tomannsbolig så må man tåle at det kan være lyd hvertfall frem til 22, hvertfall en gang i blandt.

Men jeg ville unngått det på søndager mtp helligdagsfreden osv, selvom det er fri på mandag.

Endret av Heisann12345
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det påske, da tenker jeg man viser ekstra hensyn 

Anonymkode: 7f6ce...940

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns naboen din har rett. At man har besøk og prater sammen er selvfølgelig helt greit, men det er faktisk ikke greit å kringkaste musikken sin for alle naboene, det ødelegger deres mulighet for å slappe av ute på sin terrasse. Det man må tåle av støy når man bor tett på er besøket, ikke musikken deres. 

Anonymkode: 71f48...1de

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes naboen var i overkant sur jeg. Synes det er SÅ koselig å gå tur med barnevogna i boligfeltet i vårsola, og høre folk spille musikk ut fra stuene sine med åpen dør! Skikkelig sommerfeeling. :)

Folk som liker det helt stille kan jo gå tur i skogen eller noe? Eller er det for mye fuglekvitter og rasling i løv kanskje.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (Akkurat nå):

Jeg synes naboen var i overkant sur jeg. Synes det er SÅ koselig å gå tur med barnevogna i boligfeltet i vårsola, og høre folk spille musikk ut fra stuene sine med åpen dør! Skikkelig sommerfeeling. :)

Folk som liker det helt stille kan jo gå tur i skogen eller noe? Eller er det for mye fuglekvitter og rasling i løv kanskje.

Nå er det rimelig stor forskjell på å passere et boligfelt og høre musikk i noen minutter, og å forsøke å slappe av ved siden av en nabo som durer på med musikken sin i timesvis. Folk må faktisk kunne få slappe av på egen terrasse uten å bli påtvunget støykilden fremmed musikk faktisk er. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det rimelig stor forskjell på å passere et boligfelt og høre musikk i noen minutter, og å forsøke å slappe av ved siden av en nabo som durer på med musikken sin i timesvis. Folk må faktisk kunne få slappe av på egen terrasse uten å bli påtvunget støykilden fremmed musikk faktisk er. 

Ja jeg forstår jo forskjellen, men jeg som har bodd ved siden av en husvert som bygger hus uti hagen rett ved siden av oss, med køntry på full gnu daglig, har vel blitt litt immun. Og han kjører sirkelsagen når jeg skal legge ungen, og tar seg en pause gjerne og starter igjen 2 på natta. Det er irriterende men har gått helt fint også, selv om jeg HATER country ^^ Vi spiller bare det vi liker bedre høyere, med lukkede dører, så slipper vi å høre :)

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (Akkurat nå):

Eh. Det et en viss forskjell på musikk man kan flykte fra fordi man går tur, og den man er stuck med i timesvis av gangen, og som man ikke har valgt selv.

Mitt råd til TS er å fiske etter hvilken musikk naboen ikke liker, og så sette det på relativt høyt neste gang naboen sitter stille og fredelig på terrassen sin. Rap? Punk? Metal? Opera? Techno? Kanskje naboen tar hintet... Jeg elsker freden høytider gir, både jul og påske, og det er en uting at folk bråker da. Vi trenger noen pusterom fra all støyen i hverdagen, og det er ikke alle som har hytte langt unna folk.

Anonymkode: 266f6...5b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å høre at det er liv i nabohusene. Prat, latter, gressklipper, hamring, motorsag....alt er koselige lyder, selv røde dager. MEN den konstante duringen av andres musikk hadde gjort meg galt. Radio i et par-tre timer hadde vært greit, for da er det variasjon, men musikk: Nei det er ikke greit.

Anonymkode: 2cdc6...247

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi deler terrasse med naboen (vegg imellom). De er rolige folk som sjelden har besøk. Merker dem knapt. Selv liker vi å samle venner i sola, ta en øl og kose oss ute. I går hadde vi 2 vennepar på besøk, ikke noe bråk, men hyggelig prating og latter. Så kommer naboen over og klager på at vi spiller musikk. De mener at når man deler terrasse, så spiller man ikke musikk med åpen verandadør. Det var ikke veldig høyt, men helt klart høyt nok til at de hørte det godt.

Anonymkode: 58de4...683

At det skulle du ikke ha gjort... når en bor så tett på så bør en åpne for kommunikasjon om hva som er greit, når og ikke, ba de deg roe musikken fordi det er påske, søndag eller bare generellt osv. Man må bli enig sammen.

Anonymkode: 917e1...32c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh. Det et en viss forskjell på musikk man kan flykte fra fordi man går tur, og den man er stuck med i timesvis av gangen, og som man ikke har valgt selv.

Mitt råd til TS er å fiske etter hvilken musikk naboen ikke liker, og så sette det på relativt høyt neste gang naboen sitter stille og fredelig på terrassen sin. Rap? Punk? Metal? Opera? Techno? Kanskje naboen tar hintet... Jeg elsker freden høytider gir, både jul og påske, og det er en uting at folk bråker da. Vi trenger noen pusterom fra all støyen i hverdagen, og det er ikke alle som har hytte langt unna folk.

Anonymkode: 266f6...5b5

Hæ? Du fikk med deg at det var TS som plagde naboen sin og ikke omvendt???

TS, du passer best til å bo i enebolig uten naboer.

Det er faktisk helligdager i påsken og det skal være helligdagsfred. Du må be naboen din om unnskyldning!!!

Og neste gang du skal ha fest så får du gi nabovarsel! Å spille høy musikk i et nabolag er sosialt tilvakestående og egoistisk.

Anonymkode: 3d08b...273

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker alltid hørselvern når jeg er hjemme fordi er så mye støy overalt.

Anonymkode: c1061...c4f

• Liker 1
Skrevet

Serriøst alle sammen? Hvis dere ikke takler musikk på dagtid må dere faen med flytte i skogen. Folk må kunne leve litt som de vil. Det er du som er problemet som ikke håndterer det. 

Skrikende unger er SÅ jævla mye verre å høre på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Heisann12345 said:

Serriøst alle sammen? Hvis dere ikke takler musikk på dagtid må dere faen med flytte i skogen. Folk må kunne leve litt som de vil. Det er du som er problemet som ikke håndterer det. 

Skrikende unger er SÅ jævla mye verre å høre på

Jeg personlig hater å måtte høres på andres musikk.

Ts: Må dere ha musikk når dere treffes? Hva naboene dine mener om dette er selvsagt hva som betyr noe, men er også noe dere må gå i dialog på. Hvilke lyder trigger, tåler de mer med varsel, er det tider som er vanskeligere, hvordan kan dere leve sammen og ta hensyn til hverandre? Når man deler en bolig slik man gjør i tomannsboliger MÅ man kunne ha ett godt forhold, eller kan du risikere store problemer, og dyre problemer. Du har ikke samme beskyttelse som ved ett sameie.

Anonymkode: bc8c9...e0f

• Liker 2
Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 3.44):

Det spørs litt på lydnivået generelt og hvor sent dere spilte. Når man bor i tomannsbolig må man dog finne seg i litt støy. 

AnonymBruker
Skrevet

Da skrur du av musikken, beklager og skjerper deg. 

Anonymkode: 3615f...168

AnonymBruker
Skrevet

Ts høres litt ut som en person som hører på danseband musikk.

Skjønner godt at naboen klager!

Anonymkode: 721c7...5c6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...