AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #1 Skrevet 18. april 2022 Kort fortalt så fikk jeg og min søster leiligheten som min far bor i nå. Han var da personlig konkurs og farmor ville at vi skulle ha noe arv. Den er helt nedbetalt og pappa bor der nå og betaler husleie, strøm etc, og sørger for vedlikehold. Det fungerer bra. Min søster har vel alltid vært en rotekopp med penger og bruker mye. Hun har samboer og eier enebolig med utleie, men de har vel ikke så god råd pga de som sagt sløser mye. Hun bruker for eksempel penger på Botox for rynker og hun bruker mye på hudpleie produkter. Nå har hun fått mye i restskatt (som vi viste vil komme pga noe aksjer, hun skulle satt av penger til skatt men gjorde det ikke), og hun må fikse tenner, uten at jeg vet hva hun mener. Nå vil hun da låne opp med pant i leiligheten vår som pappa bor i. Hun må ha mitt samtykke, men jeg kommer til å si nei tror jeg.Hun kommer til å klikke på meg og ikke snakke med meg på lenge om jeg ikke sier ja, og jeg trenger gode argument til hvorfor det ikke er lurt. Det er snakk om 100 000 eller noe, så ikke stor sum. Leilighet er verdt 3.5. - Min største frykt er såklart at hun ikke klarer å betjene lån, så må jeg betale. - Jeg vil ha leiligheten stående som en sikkerhet, helt nedbetalt.. Hva mener kloke folk her? Bør hun få låne opp den summen med pant i bolig? Hun tenker forresten å holde dette skjult for sin samboer, noe jeg er helt uenig i! Anonymkode: 72050...c3b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #2 Skrevet 18. april 2022 Nei nei nei Anonymkode: 005e3...c41 14 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei nei nei Anonymkode: 005e3...c41 Hvorfor mener du det ikke er lurt? ☺️ Anonymkode: 72050...c3b
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Bare det at hun vil holde det skjult for egen samboer sier meg at dette er en svært dårlig ide. Det er vel bare å være ærlig med henne - du ønsker ikke å risikere å måtte nedbetale på hennes gjeld, og leiligheten er ikke hennes alene, så det vil gå ut over deg dersom hun misligholder lånet. Så får hun bare bli sur og ikke snakke med deg da. Anonymkode: c0a98...fcf 11
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Hvis hun nå får låne kr. 100.000 med pant i leiligheten, så vil det være lavere terskel for henne å be om å låne opp mer neste gang hun trenger penger. Så jeg hadde selv ikke likt dette hvis jeg var deg. Men så er det dette med hva som er sløsing. Selv om du og jeg kan mene at noe er unødvendig, så skal vi være forsiktig med å anklage andre for sløsing. Vi har ulike ønsker og behov, og for din søster så gir det nok bedre livskvalitet å bruke penger på skjønnhet. Når man er voksen, som jeg regner med at hun er, så velger man selv hva man vil bruke pengene sine på. Og du står også fritt til å selv velge hva slags risiko du vil ta med dine egne investeringer, så du kan si nei til henne. Kan det hende at du selv en gang i femtiden vil ha behov for å låne penger med pant i leiligheten? Hvis du sier nei til henne nå, hvorfor skal hun si ja til deg en annen gang? Dere eier kr. 1.750.000 hver i leiligheten. Jeg ville ha undersøkt om det er mulig at dere to lager en skriftlig avtale om at hun kan ta opp lån på kr.100.000, med relativt kort nedbetalingstid (3-5 år?). I avtalen må det fremkomme at dersom hun misligholder lånet slik at du må betale, så skal dere tinglyse annen eierbrøk på leiligheten, hvor hennes del reduseres med det dette koster deg (renter, avdrag og tinglysningsgebyr) pluss 5% pga. merarbeidet/belastningen du får på grunn av hennes mislighold. Også ville jeg satt som betingelse at hun må fortelle samboeren om det. Hvis din situasjon er slik at du ikke kan betjene et (ekstra?) lån på kr. 100.000,- ville jeg sagt nei, med det argumentet at du ikke kan risikere et evt. tvangssalg av leiligheten. Anonymkode: 8f1ee...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Neinei. Hun kan låne på sitt eget hus. Skriv ikke under. Deres far var slumsete med penger og nå leier han sin egen leilighet. Farmor fikk ikke ideen om å overføre leiligheten til dere for at dere skulle slumse den bort isteden. Anonymkode: a24b7...115 10
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Nei, da får hun ta opp et forbrukslån som hun selv er ansvarlig for. Aldri i livet om jeg hadde latt henne låne en så liten sum som 100 000 kr på utgifter som tross alt ikke engang er uforutsette. Anonymkode: 4442f...46e 6
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #8 Skrevet 18. april 2022 Nei - nei - nei Hvis hun misligholder lånet må enten du betale eller hennes halvdel av leiligheten legges ut på tvangssalg. Mange har følt på samme type press, ofte i forbindelse med kausjonering, gitt etter og selv blitt sittende igjen med gjeld. Anonymkode: 25f96...133 2
Gjest Blondie65 Skrevet 18. april 2022 #9 Skrevet 18. april 2022 Jeg kom til setningen Sitat Min søster har vel alltid vært en rotekopp med penger ... før jeg visste at svaret måtte bli nei. Argumentet er at du ikke ønsker å risikere farsarven på en som ikke har vist seg økonomisk ansvarlig og at du ikke ønsker å gå bak ryggen til hennes samboer. Jeg kan også si at det hadde vært tilfeller der det hadde vært lett(ere) å si ja: at din søster og samboer kom sammen og fortalte om en kritisk situasjon de trengte hjelp til (f.eks. uventet stor restskatt eller andre uforutsette ytre påvirkninger som krevde en kontant innsprøyting).
Curiousine Skrevet 18. april 2022 #10 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kort fortalt så fikk jeg og min søster leiligheten som min far bor i nå. Han var da personlig konkurs og farmor ville at vi skulle ha noe arv. Den er helt nedbetalt og pappa bor der nå og betaler husleie, strøm etc, og sørger for vedlikehold. Det fungerer bra. Min søster har vel alltid vært en rotekopp med penger og bruker mye. Hun har samboer og eier enebolig med utleie, men de har vel ikke så god råd pga de som sagt sløser mye. Hun bruker for eksempel penger på Botox for rynker og hun bruker mye på hudpleie produkter. Nå har hun fått mye i restskatt (som vi viste vil komme pga noe aksjer, hun skulle satt av penger til skatt men gjorde det ikke), og hun må fikse tenner, uten at jeg vet hva hun mener. Nå vil hun da låne opp med pant i leiligheten vår som pappa bor i. Hun må ha mitt samtykke, men jeg kommer til å si nei tror jeg.Hun kommer til å klikke på meg og ikke snakke med meg på lenge om jeg ikke sier ja, og jeg trenger gode argument til hvorfor det ikke er lurt. Det er snakk om 100 000 eller noe, så ikke stor sum. Leilighet er verdt 3.5. - Min største frykt er såklart at hun ikke klarer å betjene lån, så må jeg betale. - Jeg vil ha leiligheten stående som en sikkerhet, helt nedbetalt.. Hva mener kloke folk her? Bør hun få låne opp den summen med pant i bolig? Hun tenker forresten å holde dette skjult for sin samboer, noe jeg er helt uenig i! Anonymkode: 72050...c3b Nei 😳 tenk om hun ikke klarer å betjene lånet, da må enten noen betale det for henne eller risikere at leiligheten blir tvangsolgt. Det er deres leilighet å ikke hennes så da bør hun ikke sette den i pant. Iallefall ikke når hun er en rotekopp med penger. Hun skulle lagt av etterhvert siden hun visste om restskatten 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 Dette må hun kunne ordne med lån på huset hun bor i selv (det er nedbetalt!). Hun ønsker å dra deg med i dette, istedenfor samboeren - det er vel et varselsignal som ikke er til å ta feil av. Hun har ikke økonomisk kontroll og vil ikke innrømme det for samboer, og prøver å komme seg unna med å involvere deg i stedet. Dette hadde jeg aldri gått inn på. Anonymkode: 03bf2...593 1 1
Juniper Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Å gi henne mer penger er som å gå på polet for en alkis! Det søsteren trenger er å få kontroll på forbruket, lære å forholde seg til et budsjett og bevisst unngå å følge i deres fars fotspor! 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #13 Skrevet 18. april 2022 Høres tryggest ut å enten selge eller kjøpe henne ut isteden. Dere bør ikke eie huset i sammen. Dette kan ende opp i en låst situasjon mellom dere to. Så ville benyttet anledningen til å ta det opp at dettte kan du ikke bli med på. Også får du evnt tilby å kjøpe henne ut, å har du ikke råd til det, så mener jeg dere virkelig bør selge det. Ikke lurt å eie noe sammen når det er sånn. Snakker av erfaring. Og det blir så mye hat, og er blitt utsatt for stygg baksnakking fordi vi ikke lot oss lure av vedkommende. Og nå eier vi sammen uten kommunikasjon, på noe som råtner på rot Anonymkode: 87256...c6b 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #14 Skrevet 18. april 2022 Kan du kjøpe henne ut slik at du eier alene? Hvis du stoler på din far, at han betaler husleien og ikke begynner å tenke at du er lettere å utnytte alene. Evt kjøpe ut 10% av gangen... 60/40, 70/30 osv. Bare sørg for at papirene er iorden med riktig eierbrøk hele tiden, ikke betal for tidlig. Familie og penger bør helst blandes minst mulig er min erfaring. Anonymkode: 4d86d...190 1
Ginny Skrevet 18. april 2022 #15 Skrevet 18. april 2022 Hun sitter på en enebolig med utleie, men trenger å bruke deres felles leilighet som pant? Hvorfor skal dette holdes skjult for mannen hennes? Hadde ikke vært tvil engang, nei. I så fall hadde jeg krevd å få kjøpe en del av henne, så hun får penger og du får større eierandel. Jeg ville nok kjøpt henne ut, så var problemet løst fra din side. Det er vanskelig å eie noe sammen med noen andre, særlig hvis man har forskjellig syn på økonomi (og vedlikehold). Hvordan skal det gå hvis noe må fikses i leiligheten? Hva skjer hvis man plutselig må ut med 50 000 for et eller annet? Kom deg ut av dette så fort som mulig. 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #16 Skrevet 18. april 2022 Kjøp henne ut i stede! Det løser alle nåværende og fremtidige problemer! Anonymkode: cdbc5...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå