Gå til innhold

Har ei venninne som syter seg hele tiden fordi hun er så overvektig..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da mener jeg sånn kanskje typ 300kg overvektig. Hun kan ikke gå lenger og er helt avhengig av rullestol.. jeg prøver å være støttende, hjelpe til å handle mat(sunn ja) osv. Hun har ikke vært ut av leiligheten på flere år men spiser seg bare større og større. Hun syter veldig til meg på Facebook. Jeg talte i går, 14 ganger nevnte hun smertene i løpet av dagen og slik er det hver bidige dag. Men jeg har en psyke som er skakkjørt og et liv også som ikke takler en konstant sutring.. Blir psykisk nedbrutt av dette jeg selv personlig. Helsevesenet har sviktet, og føler ikke jeg kan det men jeg kjenner jeg er DRITTLEI og sur. Får ingenting tilbake. Hva skal jeg gjøre? Har selvsagt sagt fra. Hun har flere som hjelper så hun blir ikke alene om jeg drar.

Anonymkode: 4fd7f...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slett&blokker? Du velger da helt fritt selv hvem du skal være venn med. 

Anonymkode: 07bdc...6c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slett&blokker? Du velger da helt fritt selv hvem du skal være venn med. 

Takk for svar. Ja vet men føler meg så slem :( 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Ja vet men føler meg så slem :( 

Dersom psyken din faktisk blir verre av å ha kontakt med henne, så gjør du det rette om du kutter kontakten. Du kan godt si til henne, på en grei måte, hvorfor du gjør det. 

Skrevet

Bare si at du synes det er vondt å høre om smertene gjentatte ganger om dagen. At du trenger at hun sier ifra til legen sin og får gjort noe med det. 

Hun lider jo, og du har blitt sugd inn som en type støtteperson som hun sikkert er avhengig av. Hun har nok ikke mange andre, da folk flest ønsker positive oppløftende folk i livet sitt. 

Det er snilt av deg, men hun bruker deg opp slik som det er nå. Du blir tom og trist du også. Derfor trenger du at hun tar tak i det, slik at rette folka får henne mot en bedre helse og fremtid. Kan du melde en bekymring til legen hennes?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke det fantes folk på over 300 kilo i Norge. Vi er sannelig på vei i dass.

Anonymkode: c96d4...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trodde ikke det fantes folk på over 300 kilo i Norge. Vi er sannelig på vei i dass.

Nå aner vi jo faktisk ikke om denne dama veier over 300 kg, det var bare noe TS gjettet på. 

Men jeg har da kjent to nordmenn som rundet 300 kg. Det er ikke vanlig, men det er jo heller ingen ny ting. 

Anonymkode: 46623...f1c

Skrevet

Har selv kuttet ut en venninne som slet meg ut psykisk. Vi har/hadde begge vårt å stri med. Hun hadde det selvfølgelig alltid verre 🙄. Det gikk mange år men til slutt orket jeg ikke mer. Forstår du synes det er vanskelig, men vil råde deg til å ta vare på deg selv. Ikke ha dårlig samvittighet. Tenk på alle årene du har vært der for henne. 

AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (32 minutter siden):

Bare si at du synes det er vondt å høre om smertene gjentatte ganger om dagen. At du trenger at hun sier ifra til legen sin og får gjort noe med det. 

Hun lider jo, og du har blitt sugd inn som en type støtteperson som hun sikkert er avhengig av. Hun har nok ikke mange andre, da folk flest ønsker positive oppløftende folk i livet sitt. 

Det er snilt av deg, men hun bruker deg opp slik som det er nå. Du blir tom og trist du også. Derfor trenger du at hun tar tak i det, slik at rette folka får henne mot en bedre helse og fremtid. Kan du melde en bekymring til legen hennes?

Jeg har prøvd.. hun har ikke tillit til legen da legen ikke kommer med en mirakelkur mot overspising. Forstår det er vanskelig sliter med maten selv. Må nesten komme med et lite ultimatum, at jeg ønsker å være der men at hun også trenger andre personer i livet som kan være der for henne. Hun ønsker noen å snakke med, har foreslått psykitrisk hjemmetjeneste så vi får se. Takk for svar ❤️

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hun veide over 300kg sist gang hun veide seg men er større nå. Det som er med de som er så store er at de isolerer seg, de kommer seg ikke fysisk ut av huset. Derfor man ikke ser så mange sykelig overvektige. Det er trist, for mange skulle nok hatt hjelp tidligere. Samtidig som at ingenting her til lands er tilrettelagt for så store mennesker..

BuffyTheVampire skrev (18 minutter siden):

Har selv kuttet ut en venninne som slet meg ut psykisk. Vi har/hadde begge vårt å stri med. Hun hadde det selvfølgelig alltid verre 🙄. Det gikk mange år men til slutt orket jeg ikke mer. Forstår du synes det er vanskelig, men vil råde deg til å ta vare på deg selv. Ikke ha dårlig samvittighet. Tenk på alle årene du har vært der for henne. 

Det er veldig slitsomt og de forstår det gjerne ikke selv da de blir veldig egosentrisk. Synd det er slik :( det sier stopp ❤️

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke helsevesenet har sviktet her. Hun selv må være motivert og faktisk bidra selv til endring. 

Det er trist å se at det bare går nedover, mye sutring og klaging. Kommunikasjon en vei. Jeg hadde ikke orket. Man skal ikke bli nedbrutt selv av å være sosial med henne. Og virker som du virkelig hat prøvd. 

Tenker at dette er ikke pga overvekten, men hvordan hun  oppfører seg. Jeg har også tidligere venner jeg har droppet fordi de kun snakker om seg selv, klager hele tiden og jeg fikk veldig lite utav å være med de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perleblomst skrev (46 minutter siden):

Tror ikke helsevesenet har sviktet her. Hun selv må være motivert og faktisk bidra selv til endring. 

Det er trist å se at det bare går nedover, mye sutring og klaging. Kommunikasjon en vei. Jeg hadde ikke orket. Man skal ikke bli nedbrutt selv av å være sosial med henne. Og virker som du virkelig hat prøvd. 

Tenker at dette er ikke pga overvekten, men hvordan hun  oppfører seg. Jeg har også tidligere venner jeg har droppet fordi de kun snakker om seg selv, klager hele tiden og jeg fikk veldig lite utav å være med de. 

Du har veldig rett i det, skulle ordlagt meg annereldes. Takk for innspill ❤️

Gjest mariama
Skrevet

Du er i din fulle rett til å ta vare på deg selv. Det eneste jeg syns du plikter å gjøre, er å si fra på en ordentlig måte.

Hvis det fortsatt er noe som gjør at du vil ha henne i livet ditt, kan du vurdere å ikke blokkere helt, men si rett ut at du er glad i henne, og skjønner at det er vondt, men at dere må finne en annen måte å være venner på om du ikke skal bli syk av det. 

Eventuelt sier du at du er der som venn om hun vil gjøre endringer og ber om profesjonell hjelp, men som heiagjeng, ikke bare klagemur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...